fredag 2 december 2011

måla måla...

Nej, jag har inte målat, hoppas jag! Men, jag har under en tid letat en lämplig hane till Bira och det är banne mig inte lätt! Och så tycker jag att han där... eller han där och så är det för hög inavelsgrad... och så plötsligt slår det mig också... Biras pappa har en del kullar, 21 valpar i Sverige och en del utomlands. Det kanske inte är såååå överdrivet smart att använda en avkomma till en annan hanhund som också har många valpar... blir inte det att måla in sig i ett hörn?? Om ni visste vad jag rivit mitt hår :-). Mycket lättare med rottis :-), där finns det hur många som helst att välja på... å andra sidan blir man kanske mer noga själv då... hmmm...

Annars jobbar jag mest, som det känns... och så längtar jag efter att få sova :-). Det är ca det enda som jag tänker på snart... F-N vad trött jag börjar känna mig! Så, när mamma o jag ska julshoppa i helgen så ska hon få köra och jag sova!! Tar med mig kudden... :-). Hoppas det fungerar! Ja, tröttheten får jag väl skylla mig själv lite också, men... det är inte mina hundar som valt att leva med mig utan jag som valt dem och därför tycker jag att det är min skyldighet att se till att de får i alla fall en promenad om dagen (morgonen, URtidigt...zzz...). Alltså kliver jag upp på morgonen, går i pannlampesken, äter frukost, ger dem frukost och åker och jobbar. Sen blir Tanija o Siri lidande i allt detta som inte får det de behöver och jag måste verkligen få in en bra rutin på dem också! Mest sabbas mina planer av annat som kommer ivägen tycker jag! Stackarna... och så går jag och mår dåligt över dem. Har klurat på om det inte skulle fungera att gå med 4 på en och samma gång, men jag drar mig lite för det :-). Visserligen är ingen annan så korkad att de går ut den tiden på morgonen, men...

Jag har lekt lite med Bira och hon leker och tycker det är kul. Känns kanon! Sen drar hon inte så mycket rakt bakåt, som ju tanken är att jag ska belöna, men det kanske ökar i frekvens om jag belönar (släpper) de gånger hon drar just så. Ännu har jag dock inte velat peta i det eftersom jag mest är glad att hon leker!! Jag ska lägga upp en film på henne (och en på Lizza) när hon leker när jag är hemma någon dag! Sedan tränade vi lite sitt... och jag tycker sittet börjar blir riktigt bra, trots att jag är så dålig på att träna. Tänk hur bra det skulle vara OM vi tränar!! Ha ha... Det är svårare med pipa än med ordet och jag kan behöva hjälpa till med handteckan ibland, men det ska vi jobba på att banta bort! Ska också försöka ta mig ut i mer dofter och träna...

Lizza o jag är lata, eller hennes matte är lat! Och de senaste passen vi kört har blivit så fel, och de har varit hemma på gården, så jag undrar om hemma på gården snart är sabbat... Först kom svärfar knatande utan förvarning upp för backen mitt i mörkret... sen igår, då kom PO ut och hamnade mitt emellan mig o Lizza i platsträningen (vilket i o fs inte störde sååå mycket, men) och så blev han stående där för han inte visste vart han skulle ta vägen. Nästa omgång med plats, då kom Johan knatande i mörkret upp för backen, visserligen ljudligare än svärfar, men vi har liksom inte fått något lugn i träningen... och Lizza behöver ju tryggheten i just detta.

Annars så har vi ett riktigt uselt väder!! Tror aldrig jag varit med om liknande... fast det har jag kanske?? Inget konstigt med regn i november, men SÅ trist!! Och det är minus jag längtar mest efter just nu, allt blir mycket trevligare då :-). I söndags fick vi snö, nästan 1 dm, på tisdag hade vi +8 och halv storm och snön kan man mest hitta som isiga fläckar i skogen just nu :-(. Marken är kall, det regnar, det blir glashalt URK!

Hej hopp!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja du marie detta med avel är inte lätt. Weim klubben har ju det att varje föräldra djur får bara ha 3 kullar efter sej visst det kan bli några det med men den rasen är ju ändå lite större än din! Annars tycker jag du är otrolig att ligga i bara du tänker på dej själv ibland oxå. Dax att få igång Milou och mej oxå, har ju testat lite sök på honom o attan vad skoj det var. Men nu måste jag jobba in lydnaden! Kramar och hörs snart hoppas jag! Ulrika!