tisdag 24 september 2019

bättre...

Jag borde verkligen bli bättre på det här.
Det är så härligt att ha en träningsdagbok att falla tillbaka på, men varför är det så himla svårt att sätta sig ner och skriva några rader. Helst i en och samma bok, eller varför inte här på bloggen. Bara så man vet vad man gjort och var man behöver lägga krutet... Man skulle ju kunna ha en liten bok på sängbordet som man skriver tre rader i innan huvudet landar på kudden, men just nu räcker det med att lilltån snuddar vid lakanet så sover jag, ha ha ha...
För något år sedan så hade jag en kalender, av familjetyp, och där kunde jag ha en red till varje hund, men det blev så himla lite plats att skriva, för när jag skriver så har det en tendens att bli lite mycket, ha ha ha... och antagligen är det därför som det är så svårt att ta sig tid.
 Nu är jag ju inne i en ny träningsperiod och jag skulle behöva göra en plan igen. Det blir ju ingen mer spårtävling i höst, men jag skulle vilja ut och köra lite lydnad och rally! Samtidigt så lockar inlärningen av högremomenten...


Förra onsdagen träffade jag mina fantastiska apporteringsvänner! Allis fick följa mig ut medan jag slängde markeringar till Lena & Dino och till Vilde & Monika. Jag tror på denna träning. De lär sig att det är inte alltid är jobb när det kastas och jag upplever att de flesta av våra hundar kan skilja på jobb och vänta på sin tur.
 Sen fick Allis ett par markeringar. Vi började på ett lagom håll, Allis kan ju ha lite svårt att gå ut... tjoho tjohej så hade hon sprungit förbi markeringen och 30 meter till typ... ha ha ha... men jag tror det var något som luktade gott där och det bar iväg lite och hon var lite svår att få in.
Sen blev det ett par bra. Och jag sa åt Lena som kastade att slänga åt det andra hållet och det blev riktigt svårt. Allis ville ju tillbaka där de hamnat nyss och jag fick jobba lite för att få henne rätt. Men, när hon hämtat en, då gick det bra. Denna övning ska vi definitivt köra nästa gång! Det gäller att öppna ögonen och markera vad man ser ;-).
 Sen hjälpte jag Maria med lite sitt i uppflog. Jag tycker denna övning är väldigt bra, men jag har aldrig listat ut var man ska göra av det man rycker upp efter man ryckt upp den. Det handlar om att jag knyter fast något i änden på en longerpiska och när hunden kommer så rycker man upp den. Hunden ska då sätta sig. Men man kan ju inte ha leksaken, dummyn eller fågeln dinglande i luften liksom. Nu röck vi upp, och lät dummyn landa bakom vår rygg och det är nog så det är tänkt. Det kändes riktigt bra! Efter några försök bytte jag dummyn mot en med fjädrar på. Det blev lite svårare, men... alltså, hundarna lär sig ju situationen. Men, jag hoppas och tror att övningen ändå ger något!
 Sen fick Allis komma ut och Lena skötte spöet. Nu hade jag henne i koppel och det gick ganska bra. Kanske hade hon inte kunnat hålla sig om hon var lös. Nästa gång ska jag köra två i koppel och sen ett par lös. Om jag hinner ska jag nog vittra in lite mark innan också, så det blir lite mer på riktigt.
  Det blev en riktig kanonkväll det där!


Sen körde jag ett eget litet minipass hemma på gräsmattan i fredags.
Några repetitioner med tungapporten. Bara att plocka upp den och inte slänga den till mig, utan att hålla den i ett fint grepp och lämna över utan kast. Hon griper väldigt fint, mitt på apporten. Det känns bra!
Sen så började jag lite med det här att gå sakta i framåtsändandet. Hon kan stå stilla med blicken riktad framåt. Hon är väldigt stadig så och det är väl här problemet börjar, det att få henne att faktiskt ta ett liiitet liitet steg framåt. Man jag tror jag lyckades få henne till det... Nu ska jag väl "bara" bygga vidare på det. Läser man på så handlar det mycket om belöningsförväntan framåt och bakåt och att hitta en lagon balans. Jag är mest sugen på att lära henne att bara gå ;-)
Antagligen är det här rätt sätt att gå. Och att gå sakta kommer antagligen vara det svåra för henne... Men jag kan inte riktigt släppa hur jag lärde Siri och hur nära vi var att få poäng (och uppflytt) i momentet... Saker som vi repeterar ofta lär vi oss. Det gäller både oss och hundar. Dels kan man få muskelminne för saker, men också ja, vissa saker går av bara farten för att man alltid gör så. Att man tillexempel alltid går samma runda på promenaden, hunden svänger av stigen själv på rätt ställe.
Med Siri visste jag nog inte hur jag skulle börja med att gå sakta. Jag började med att springa fort till musmatta. Den satte jag på lämpligt avstånd från min grupp (tror jag använde stolar). Jag körde springa från ett håll trampa, slänga belöning... sen gick jag fram till henne, vi gick tillsammans till andra sidan och körde momenter från den andra sidan. På den tiden körde man ju momentet i två riktningar även i högre klass. Efter några repetitoner så började hon gå själv före mig till andra sidan (efter jag gått fram och belönat), hon visste ju var vi skulle... Och ju mer jag tänker på det, desto mer enkelt känns det. Varför krångla till det? Törs man? Det blir kanske en kombination ;-).


Igår var det måndagsträning!
Allis var super på G. Antagligen för att det var ett tag sen vi tränade något.
Hon är verkligen kul att träna. Hon är en riktig flamsfia och gör det mesta med en extra schwung, men himmel, denna lycka... tyvärr är väl det så att schwungen kostar mer än vad som kompenseras i söt-nöt poäng... men hon gör ju både mig och andra glad och det betyder också mycket!
Nu kör vi lite hårdträning på lydnadsmomenten, klass 1 och så ser vi om vi hinner få en start eller två under hösten. För att vi ska kunna få ett förstapris så behöver vi få till friaföljet skulle jag tro, men vad f-n, plötsligt händer det!
Vi körde runda-kon. Hon springer, som bara den... men så var det det här med att runda och inte bara springa dit, ha ha, men hon minns och vi ska bara repetera lite så går det nog bra! Och så ska jag se om vi inte kan runda lite andra saker också, så färgen på konen inte spelar någon roll...
Vi körde rutan, med fokus på fart ut och bara med target i. Det blir så ett tag nu. Började hon trava så avbröt jag momentet och gjorde om. Jag tänker bara belöna galopp ut! Jag belönade genom att kasta bollen, vilket inte alltid gick så bra... jag är usel på att kasta!
Det känns inte som att det är väldigt långt borta det här momentet. Vi borde kunna få till det... dessutom så testade jag att lägga henne ett par gånger och det gick!!! För det är ju det som varit det största problemt... men, vi tränar vidare!
 Ställandet... ja, det sitter, men jag behöver en mer tvärnit. Sen så flyttar hon gärna någon tass när jag är bakom henne. Någon gång så flyttade hon också någon tass precis när jag vänder mig om och jag vet ju inte hur långt hon förflyttar sig. Jag ska kanske testa att backa och köra momentet ett tag. Nu la jag också bollen där jag vänder mig om, för att behålla fokuset framåt. Vi får se vad det blir!
 Fritt följ, där jag belönade en del högersvängar (som hon gärna släpper i). Vi gick också lite längre sträckor där jag var tyst och inte belönade. Släppte hon, då bröt jag och gjorde om.
 Det blev också någon mini-kedja, med sitt-ligg-fot-handatarget och säkert något mer inblandat också!
Några apporteringar, och de ska vi träna på! Jag behöver bättre ingångar! Oavsett om hon väljer att lämna dem framför eller som nu, för första gången i sitt liv så lämnade hon av vid sidan, ha ha ha...


Och så testade jag en inkallande med ställande. Och hon bara stannar, STÅENDE!! Jag var helt hundra på att hon skulle sätta sig!! Sen hade jag ett mycket för kraftigt handtecken och på för kort avstånd, men alltså... det kanske går!! ;-)


Innan vi åkte hem fick hon lyfta tungapporten några gånger också. Fin-fin träning :-)


Hej hopp!

Inga kommentarer: