fredag 16 september 2016

onsdag

I onsdags så var vi som vanligt med barnen till Älvdalen och ridskolan. Och Sussa och jag har ju kommit på något nytt... vi går ut i skogen och tränar hund medan de rider... Grymt bra och roligt! Och det gäller väl att vi passarpå innan det blir för mörkt och för mycket snö...

Vi började med lite apportering och precis som sist skickade vi över en stock. Vad Allis pysslade med vet jag inte riktigt... ja, vi fick till någon bra, men hon gick på sidan av gropen (stocken är i en avlång grop (eh?) så det blir som en gång för hunden...) och letade, la sig och gnagde lite på dummyn och...

Sen gick vi ner till vattnet. Här får Jessie börja, för då blir Allis lite taggad av att titta på :-D. Jag upplever ju som att hon blivit mer... alltså en vecka i Härjeåsjön med bad varje dag har gett resultat. Och jag fattar inte!! Jag slänger dummyn, skickar henne och hon springer iväg på stigen längs vattnet. Jag ropar tillbaka henne och pekar ut i vattnet och då går hon ut, simmar och hämtar. Men vad i hela världen ska hon iväg längs kanten först för?? Det fanns ju ingen tvekan efter hon klivit i... jag fattar ingenting! Men, samtidigt så är det ett stort steg, att hon inte funderar utan bara går. Så, jag fortsätter nog på detta sätt. En dummy fick hon lite längre ut och då simmade hon till gräskanten och letade bland näckrosorna och så, men jag styrde ut henne, så jag tror inte 25-35 meter kommer bli något probelm nästa år och det känns fantastiskt roligt!!

Efter det så gick vi in i skogen och gjorde några markeringsövningar. Här fanns två problem... att hon inte vill komma in med dummyn och att hon ville äta hästskit! Det första problemet löste sig rätt fint, det räckte att Sussa gick mot henne en gång så letade hon mig sen, men att äta bajs... tillslut blev jag arg på henne och om det var en tillfällig lösning eller om hon fattade grejen, det har jag ingen aning om... borde väl ha tänkt ut någon mer... pedagogisk övning för att lösa det, men det får jag göra till nästa gång! Efter det så gjorde vi övningen lite lättare, bara över en stig sitället för två... ha ha ha...

Sen gav vi oss och gick och tittade på de ridande barnen :-).

Jag skulle behöva fokusera lite mer på grunderna nu, jag har bara lite svårt, det är så mycket annat som är så kul!! Stoppsignal, bättre inkallning, avlämningar, och gå fint och lite sånt som kanske kan stärka vårt sammarbete, ha ha ha... är rädd att allt börjar gå över styr om ni undrar...

Igår så hade jag träff tre på tävlingslydnadskursen. Superkul! De är duktiga och tar utmaningar, sen vill man ju givetvis hinna med mer under en kurs, men en del saker tar ju lite tid ;-).

Idag ska vi göra i ordning inför utställningen imorgon och så ska jag försöka hinna träna lite hund i alla fall, annars är jag inbokad för att äta middag med domarna... Hur jag nu ska kunna göra det som är den mest socialt inkompetenta människa som jag känner, ha ha ha....

Hej hopp!

Inga kommentarer: