måndag 16 december 2013

Tid!

Vet ni, en sak som jag önskar mig i julklapp, kanske mest av allt... och det är lite mer tid... Hur tror ni man gör för att få mer tid?? Jag har själv mina funderingar över hur jag skulle kunna lyckas. Tex om jag tillbringade lite mindre tid i min bil så skulle jag få mer tid hemma OCH om jag har en hundbil, så jag slapp plocka in och ut sakerna i volvon, då skulle jag spara massor med tid... :-) och dessutom veta var sakerna var när jag behöver dem! Ha ha...

Igår kväll... så startade jag datorn för första gången sen fredag morgon (då jag försökte se om vägen var öppen till jobbet efter Ivars besök). ooouups... jo, det första jag ser är ett meddelande från fb där det står grattis.. eh? Jag ser flera meddelanden och så... YES!!! Jag klarade provet som jag inte trodde jag skulle klara, men det var på håret (organisation). Så, nu är jag diplomerad instruktör för spaniel och retriverklubben :-). Känns superskönt (skulle vara kul att ha en sådan kurs nu ;-) )!! Och jag kan nu lägga fullt fokus på tävlings/brukslydnad instruktörsutbildningen och det känns kalas! Igår hade jag träff med Anette igen. Doris kunde inte komma och vi jobbade med det "lätta" att få en working-dog att gå sakta bort från föraren. :-). Gäller att hitta balansen mellan att vilja springa framåt och "vara lugn" utan att tappa intresset framåt. Vad belönar man? Kul och intressant träning tycker jag! Men, svårt att instruera när man ska belöna, när man ska avbryta... Vi kikade också lite på att få jycken att springa ut fast matte har bollen i handen och att då springa utan att bryta av nacken när hon ska titta på matten! Det är inte många schäfrar jag gillar, men Mayha (undra hur hon stavas) är en, av typ 2, hi hi... kanske skulle man ta en schäfer om de två fick små... ha ha ha... lugn, jag bara skojjar! Min nästa blir en spaniel, sen tror jag minsann att det lutar åt en Malamute, men då måste jag ha hundgården klar först, och kanske med högre nät än Lizza-höjd!

Lite egenträning blev det också, men inte så värst mycket. Var egentligen sugen på ett par hårda spår, men äh, orkade inte ta tag i sådant! Lizza fick lite gå sakta för framåtsändandet + stå i fart på avstånd (för ink m ställande) och lite fritt följ. Platsen glömde jag visst... den krävs väl egentligen för att vi ska komma till de andra momenten, ja, i alla fall för att vi ska komma någonstans med de andra momenten. Undra om jag någon gång kan få till det??
Bira, hon fick leta föremål under snön! Första gången var det svårt, andra gången (när hon förstått vad det gällde) var det väldigt enkelt :-). Ska nog köra lite sådant och sen öka ytan hon får leta på. Det är ju lite typ närsök i spaniel/retriver världen, så jag vet inte riktigt hur mycket jag ska utöka det... kanske kan skillnaden bli min position? I leta tappade saker så är matte nära, i närsöket är matte långt borta... Eller ska man ha en tydligare signal?

I helgen var ju jag och Jennifer i Älvdalen från fredag-lördag. Som vanligt blev det mycket stress och på tok för sent... men det är ju också roligt!! Trevligt sällskap hade vi också!! Lizza fixade sällskapet bättre än vad jag trodde, men har svårt att sova borta och det ger mig lite för lite sömn. Varför måste hon vara en nattvandrare? Vi visade lite trix för Sussa och barnen, ja både Lizza och Bira fick visa och hur man går vidare från inklickning till något som hunden ska lära sig. Sen tycker ju alltid barnen att trix är roliga att titta på! På lördagen så blev det ett supertrix av Bira. De hade en sådan där gympa-boll (som jag aldrig kommer ihåg vad de heter) i huset som vi bodde och jag har funderat på att skaffa en sådan för att träna muskler och balans hos hundarna. Nu klickade jag upp Bira på den... hi hi... nej, inte helt, men hon hängde på den med magen och krafsade med bakbenen för att komma upp, efter 3 klick!!! Superhäftigt!! Jennifer tyckte jag var galen som trodde en hund kunde stå på den och så skulle hon testa (på alla fyra). Behöver jag skriva hur det gick?? Jo, hon kraschade in i stolen, bordet och Atle... he he... men Fanny blev på bra humör i alla fall!

Nu ska jag låtsas jobba lite ;-). Hej hopp!


Inga kommentarer: