onsdag 25 december 2013

Funderat...

... jo, jag har funderat en del... Kommer jag någon gång kunna lita på Lizza så jag kan lägga henne en platsliggning där jag är dold? Mitt spontana svar var omedelbart: Nej! Och vad är det då för mening att träna? Att sätta höga mål i brukset? För ärligt, hur juste är det att lägga henne med andra hundar (mot de andra hundarna)?? Jag tror helt klart att jag kan lägga henne med andra hundar, att hon kommer ligga fint och tryggt och även om en annan hund kliver upp... MEN vad händer om en annan hund kliver upp och börjar leka med någon annan? Morrar till en annan? Kommer fram till henne? Ja, det här var tankar som började snurra efter senaste bråket i flocken... Men så kommer också en annan tanke... Kan man lära henne att springa till mig om det blir en jobbig situation? Alltså, om en annan hund kliver upp så springer hon till mig? Och får en godbit för det... ligger hon kvar kommer bollen? De här tankarna behöver jag lufta med fler som tränar hund! Och så skulle jag behöva prata med fler som tränat konstiga hundar... Just nu gäller i alla fall att hitta inspiration till att fortsätta träna monstret, som inte ens är billig längre... det kostar en del att lösa ut henne efter julhelgen...

Om man ändå kunde få ta sig en sparktur då, eller iallafall en promenad, och låta tankarna sväva fritt, man kommer fram till så himla många bra lösningar då! Kanske kan jag hitta inspiration under en snöklump då, men ute är det mer läge för skridsko än spark & tar jag ut hundarna så fläker de väl sig på isen och jag får ytterligare veterinärbesök :-(.  Plusgrader är inte roligt!! Hellre -40 än detta! Ändå tycker jag det är bättre idag än igår, hmmm... det känns som att + 2 inte rår på ytan på samma sätt som +4. Dock gjorde de +4 igår att vatten smälte, eller snarare is smälte och sen la det sig som en hinna över vår välsandade väg och nu är den lurig som gatan då man inte ser om det är sand eller is man kliver på :-(. Det jag egentligen skulle komma till i detta stycke var att sparkturer och promenader också är bra för den typen av huvudvärk som jag har idag! Känner mest för att krypa ner i sängen och sova någon timme, men Siri vill gärna klia sig lite idag, så jag får väl sitta här och vänta på bättre tider!

I fallet Bira, som bara rivit ner lite disktrasor och en förpackning våtservetter för fönster och tuggat lite på juklaftonen, och INTE gnagt hål på en ny bädd, typ billig bia morr..., så har jag gjort ett konstaterande istället för funderat så mycket! Just nu behöver vi träna på avlämnanden! Inte att leverera till handen, för det är hon bra på, utan att öppna munnen och släppa taget :-). Så, om jag hade orkat skulle jag klivit upp och gjort det nu istället för att sitta här ;-). Problemet här är att vet hon att hon kommer få en godbit så släpper hon, men vet hon inte så har hon den kvar i munnen... jag vet inte om det kommer hjälpa att klicka och belöna att/om hon släpper fast godbiten ligger i fickan. Kanske behöver jag fundera på det också ;-), men hur skulle jag annars göra??

Imorgon så tror jag att jag ska träna lite med Liza :-). Blir nog en del hårda spår (hoppas jag :-) ) och kanske lite sök också eller något annat roligt! Jag behöver det nu ;-). Jag funderar (igen :-) lite på vad man ska för godbitar på isen som inte syns... för jag gissar att den inte är vit... men markera var spåret går måste vi kunna göra med en skidstav (och göra små hål i isen).

Alltså, jag måste bara berätta om halkan igår! PO körde upp bilen på garageuppfarten hos mamma o pappa igår och så skulle vi lasta oss och Siri. Jag hade fullt upp att ta mig till bakluckan. Siri ville inte hoppa in (hon vill inte alltid det), det kan ha berott på att hon inte fick fäste? Jag ville inte gärna att hon tog fart och hoppade heller, pga skaderisken. Jag skulle lyfta henne, fick fram henne till kanten, men när jag tog tag i henne så la hon vikten på bakbenen/bakåt och då gled både hon och jag bort från bilen... Johan kom, tog tag i takräcket och runt min mage... Har ni försökt lyfta något så?? Inte det lättaste och samtidigt så åker ju fortfarande fötterna bort från bilen. Tillsist så lyckades jag få in henne i bilen. Så var min moster och alla andra orolig för min mormor som dels skulle ut till sin bil och sen in hemma hos sig och inte blir hon ju så glad heller om man säger något, men när det var så illa åt mig så gick jag in och sa att hon inte fick ta samma väg som oss, utan hon fick gå i snön! Phu! Hoppas det gick bra sen hemma hos henne också!




Nu funderar jag på att blund en liten stund ;-) Hej hoop (oj!) ;-) (bilderna är november bilder...)

Inga kommentarer: