tisdag 23 april 2013

HUND!!

Har rent hundligt haft ett par riktigt bra dagar... :-). Kursen som var planerad till helgen som var blev inställd pga av för få deltagare. Trist! Nu bestämde Liza och jag träff i spårskogen på lördag istället, så för min egen del blev det ju riktigt bra! Jag la spår till Angus & Rocky och Liza la till Lizza & Bira... Angus imponerade ordentligt och spårade riktigt fint och inte blev det stopp efter pinnarna heller. Väldigt roligt att se!! På Rocky såg man att det var i början av säsongen, men han spårar bra även om det inte är snyggt, eller hur man nu ska uttrycka sig :-). Lizza liten... hon är ingen spårhund!! Men nu börjar jag undra om hon ens har en näsa... Hon spårade inte många meter, markerade dock någon pinne och tog en vinkel helt perfekt... kan snuvan sätta sig på luktsinnet även hos hundar?? Men, det förklarar ju inte det att Bira spårade som den bästa jycken i världen :-), iallafall kan det inte bli särskilt mycket bättre :-), lugnt och stabilt och med ett högt värde hos föremålen! Hon markerade en samtidigt som hon bajsade...

När vi var klar där i skogen ville ingen av oss åka hem... så vi satte oss utanför klubbstugan och fikade :-). Morgonen var kall, det blåste en del, men det var strålande sol och nu när det var eftermiddag var det kanon!!! Så... vi åkte till planen och körde lite budföring också :-). För Lizza blev det även lite kryp, vilket just nu är en katastrof då hon tror att hon ska ligga platt med huvudet hela tiden och åker huvudet ner så åker rumpan upp, så fungerar fysikens lagar, typ :-). Så, nu blir det bojkott av platsträning och bara träning på kryp, ha ha ha... eller i alla fall till poletten trillar ner och hon kan lyssna på vad jag säger!

På söndagen sen var det tjänstehundträning, med pistolskytte för oss hundförare och det är otroligt roligt!! Nu fick ju inte Bira vara med eftersom vi inte ville smitta de andra hundarna (de slutade dock att nysa o snörvla före helgen)... Nu fick vi ändå göra skjutövningen när alla andra var klara och mycket kortare och med mindre tillvänjning än de andra :-), men med hennes reaktion på skotten så kändes det helt ok! När det började smälla så slängde hon sig ut i kopplet, framåt, mot skytten, ha ha ha... så det vi var mest orolig för sedan var om hon skulle ligga kvar när jag lämnade henne medan jag sköt. Nu låg hon inte, utan hon satte sig, men för mig är det helt ok så länge hon stannar på platsen och på något sätt skulle jag föredra att lämna henne sittande direkt, men det är ju inte speciellt smart i en krigssituation :-). Men hon har ett bättre sitt än ligg! Sen avslutade vi med en patrullstig med ljud och där blev det inte så bra för oss, men jag kan ju inte säga att hon ingert hört eller känt, för hon var verkligen mycket beslutsam och markerade två gånger med några meters mellanrum. Om hon gjort rätt får vi aldrig veta :-)

Igår var det måndag och jag var som vanligt på klubben och tränade! Lizza var... alltså, hennes största sociala problem har ju varit med oss tvåbenta. Visst, hon kan stirra på andra, men väljer bort dem för att få träna med mig, men igår låste hon helt på en staffe som var där. Helt totalt låst blev hon och hon hade gärna tagit en mumsbit av honom... som matte blir man ju lite chockad när det blir så... inte ens när hon varit som sämst med människor har hon varit på denna nivå. Konstigt!
 Annars så försökte jag köra igenom momenten i lägreklass bruks, för att känna efter och se... att vi behöver träna massor, ha ha ha... jo, vissa saker sitter rätt ok, men det där med uthållighet behöver vi mer av, och sen är det mest krypet och hoppet tror jag, som vi ska lägga energi på! Det enda som saknas nu är ju spår och budföring... tror ni att de skulle se skillnad om jag tog Bira på spåret och Siri på budföringen istället?? Ha ha ha... Efter 50min träning (och surr) så ville inte Lizza gå till bilen, hon ville träna mera :-), men någon måtta får det vara ;-)
  Bira, hon fick ju också komma ut en stund! Hon fick lite "ut", inkallning, "här"-gående, platsliggning... och hon är för underbar! Hon var helt lös nästan hela träningspasset och det är så skönt med en hund som helst är med matte :-). När vi tränade plats var hon riktigt rolig, för till och med när vi tränade med andra hundar bredvid så la hon ner huvudet!! Söta lilla bästa flickan!

Om en timme och 13 min slutar jag och då ska jag hem och sova middag, gå med hundar, äta lunch, kanske surra med pappa och göra klart inför kursstart ikväll! Härligt!

Hej hopp!

Inga kommentarer: