tisdag 30 april 2013

bilder o träning :-)

Ibland (nästan jämt :-D) blir det lite bakslag i min planering... :-), men jag börjar lära mig och ta det och vad är väl en bal på slottet när man kan krypa ner under täcket med en bra bok?? Ha ha ha... jag vet faktiskt helt ärligt exakt vad jag skulle välja... :-)

Igår hade jag tänkt att i alla fall cykla med Lizza, om jag inte skulle hinna med något kortare spår och ärligt så hade jag hunnit med det, men när det småregnade varje gång (och det var +4 grader!) jag tittade ut så kände jag att då får det vara! Och det är inte för att jag skulle vara rädd för att smälta, utan snarare att jag är liiiite (jätte mycket) livrädd för vattensvans hos en viss dam just nu! Och att då cykla och anstränga sig, bli blöt, vänta i bilen på Biras tur och sen hem, knappt torka och bli uppvärmd och sen träna lydnad + sitta i bil igen... Näe... vi cyklar när vädret är bättre istället!!

Så, det blev en rätt lat dag igår... vabbade... fixade tvätt och annat hushållsbestyr och läste lite bok, hi hi...

På em kvisten så bar det av till Sveg. Där gjorde jag en lättare städning av klubbstugan innan jag åkte upp på planen och körde lite lydnad. Och jag började med Lizza! Och planen var att gå igenom lägreklass (igen), men med belöningar på vägen... och försöka köra längre linförighet utan belöning. Det gjorde vi och det börjar se bra ut... sen var det supersvårt, för att det kryllade av människor och hundar där!!! UNDERBART!!! Och det är verkligen vad Lizza behöver!! Se att det finns andra i den här världen än hon, ha ha... nu tycker jag att hon ändå löste det rätt bra och hon valde att jobba med mig, fast hon var rätt sugen på att springa lite med agilitytjejerna eller delta i valpkursen. En gång tänkte hon säga några ord till en annan hund, men då jag för en gångs skull hade hjärnan med mig så avstyrde jag det lugnt och stilla och utan att ta i henne och tänk, då släpper det direkt! Men så svårt det är för mig att inte muttra och ta i henne!! Hoppet var riktigt bra, krypet nästan ok... :-), vi är på väg åt rätt håll! Och om det vill sig väl så tävlar vi på lördag... under förutsättning då att hon kan spåra före det! Liza var också så snäll att hon stannade och kommenderade mig och Lizza och det är sååå svårt. Lizza vill gärna börja tränga, komma för långt fram och lösa allt genom lite hopp och skutt... TACK!!! Däremot fanns det inga tendenser till tjuvstart på varken apportering eller inkallning! Gullehund!
 Sen kommenderade Liza Hanna & Dregen och då smet jag o Bira in där på ett hörn och gick också enligt kommenderingen. Och hela tiden var Bira lös! Hon har ju annars vissa tendenser på att smita när hon är lös och det är kommendering... inte en min av det nu! Hon avslutade dessutom med ett jätteskutt upp i min famn när jag satt på huk, ha ha ha... annars brukar hon hoppa upp med framtassarna, men nu kom hela hunden!! Måste också berätta att när vi gjorde ställande under gång så kom jag på att jag inte har en aning om vad Johan använder för kommando, ha ha, men jag lyckades klämma fram ett "stå" och det fungerade :-). Hon har inget snyggt fritt följ, men annars tycker jag att hon är superduktig!! Nu gjorde vi dessutom inkallningen mot varandra, men med dessa superhundar är det ju inget problem ;-).
 Hoppas Johan följer på onsdag när vi har träningstävling!!!
 Nu kom det en traktor hit... med ved, ha ha ha... TACK pappa!! Så nu dricker jag nog en kopp med han och levererar bilderna sen ;-)

hej hopp!

Inga kommentarer: