fredag 30 september 2011

Fullt upp!

Jag tycker det rullar på i ett just nu :-). Kan det bero på att vi har tävling på söndag?? MEN jag tror just nu att vi har "personal" till alla poster och det är ju skönt. Idag ska jag fila av det sista, kolla med en skrivare, visa en spårläggare, sätta upp ett reservspår, fixa pinnar, fixa uppletanderutan o föremål, sätta upp skyltar för appellspår, rita kartor till Doris, mata in de tävlande i datorn, skriva ut protokoll, planera högreklasslydnaden, träna lite att sitta i bas o lydnad... nähä... hade inte det med tävlingen att göra!?? ha ha ha... Vet ni vad mer som är klart?? Jo, sekreterare... vi behöver inte "lejja" in en sekris till denna tävling! Vi har faktiskt 2st helt egna sekrisar som kan räkna och skriva på! Kul va!? Lite jobb kvar, men det borde jag kanske hinna idag :-), annars får det bli lördagsjobb!

Igår blev jag inringd till klubben! De skulle byta vår diskmaskin och alla jobbade, ingen kunde öppna :-). Nu skulle jag ändå in, så jag fick bara åka in lite tidigare än planerat och låsa upp så vi fick vår nya maskin! Sen blev det snitsling av spåren som jag inte gjort och hux flux var klockan mycket :-), men jag tänkte då sätta upp uppletanderutan, men så var den "upptagen" (av spårare gissade jag) och då fick det vara till idag! Allt är ju uppmätt och bara "flaggor" ska upp i hörnen.

Istället tränade jag lite lydnad! OCH jag hade med mig en laddad filmkamera... :-). Jag har där filmat ett helt pass av vår apporteringsträning. Vad ni ser... (om ni tex klickar här, eller går in på mina filmer till höger) är att jag mest av allt tränar ingångar. Det är för att jag tror att de är viktigast! Just att kunna gripa och sen springa till matte med full fart. Jag ställer henne utan kommando, slänger apporten lite framför henne, går/springer och ställer upp mig och hon startar helt frivilligt. När hon kommit in snyggt belönar jag, med godis eller lek (=effektivare). Att jag lämnar henne frivilligt stående (och inte sittande på kommando) är för att det är det utgångsläget hon har när hon kommer ut på en full apportering. Jag har sett att om jag sätter henne så kan hon när vi gör en full, springa ut, gripa och sedan sätta sig/lägga sig och stanna där ute tills jag säger något... knepigt va!? Ganska intressant tycker jag! Och jag ska säga att det krävdes lite fundering innan jag löste det hela! Hon är inte dum jycken min... Hennes startsignal för att gripa apporten ska egentligen vara att jag står "rätt upp och ner", så som jag gör på tävling... nu tjuvstartar hon ofta, och oftast griper hon, väntar tills jag ställt upp och då kommer hon. Detta struntar jag i! Jag har ju inga kommandon och då kan det väl inte bli fel :-). Sen det är klart... skulle hon springa före mig så skulle det ju inte fungera... I början kan man behöva hjälp, någon som håller hunden, ger den apporten osv, men det är inte så svårt att få till ändå! För er som tänker börja så började jag övningen på 0,5 m avstånd... bara att kliva in i fotposs alltså :-)!

Innan jag gjorde denna träning så tränade vi lite linförighet, som var halv-ok.... hon vill gärna och mycket och ofta lite för långt fram och detta är något att klura riktigt på! Hur får jag bak henne?? Jag tränade framförgående och det var jag riktigt riktigt nöjd med!! Nu tränade jag med flaskor, men det är ju ett nöt-moment... och bättre att få många super-repetitioner än en halvbra och resten skit! Hoppas på muskelminne här! Det har utvecklats åt rätt håll och det är ju positivt! Jag lade också in stoppet igår, både mitt på sträckan (fortsatte gå istället för att belöna)och några (2-10) meter före flaskan. Ser några problem, men... vi ska nog lösa det!

Jag filmade också frittfölj. Detta efter vi tränat apportering och då är det inte bra... riktigt uselt faktiskt! Tur att linförigheten är före apporteringen!! Ha ha ha... Grejjen är att när hon vet att jag har leksak så kommer hon längre fram och får en sämre poss. Och detta för att korkade Marie hade leksaken i höger ficka i några rep. YES!! Att jag sedan haft leksaken i vänster ficka/bakficka sedan dess (ca 1000 ggr) saknar tydligen betydelse! Men, ni får då se en sämre sida (ej den sämsta)! Vi får väl träna på detta i vinter!

Annat som hänt... Bira spårar som en kratta... hon har kommit på att hon kan gå upp i vind och vinda in fåglar och annat roligt. Urjobbigt!! Nu snitslar jag spåret och "kräver" att hon går mitt i det!! Nu sist verkade poletten trilla ner, eller så blev det bara mindre dofter efter en stund... :-). På lydnadsplanen har jag tränat framförgående med dummysar (och Johan här hemma) och hon tycker ju det är så UNDERBART roligt att få apportera och springa mot dem... hmmm... ja ja, bara hon går ut :-), och så tränar vi på att inte äta gräs och för mig fungerar det utmärkt! Hon tittar knappt åt gräset... stackars Johan!

Lizza spårade rätt bra... kul tycker jag :-), lite flamsig och... öppen, men vi kom runt. Sen vill hon inte gå hem och det är väl en tydlig signal att jag måste leka mera med min hund!! Jag belönar sista pinnen med bollen och... alltså hon har blivit helt underbar!! I denna situationen så äger hon inte bollen mer än max 3 sek, sen kommer hon för att leka med mig och jag blir så himmla glad!! Äntligen liksom!! Och samtidigt är jag väl rädd för att flytta leken från spåret och åter halka ner i det där att bollen är hennes och hon leker rätt bra själv! Men... en till vinteruppgift :-).

Som ni ser börjar jag förbereda mig för vinter :-D :-D!! Och just nu vore det rätt skönt... hi hi... igår hade vi +23 grader, URK!! Jag som snitslade spår höll på att avlida... och tydligen ska det kunna bli rätt varmt idag med :-(.

Nu ska jag göra lite nytta!! Hej hopp!

Inga kommentarer: