fredag 16 september 2011

Tränat



Ja, även om dagen igår inte riktigt blev som jag tänkt så blev det i alla fall lite! Jag lovade Jennifer att träna Lizza och det gjorde jag :-)...


Jag lade ett varsit spår till Bira och Lizza till att börja med! Biras var 550m och Lizzas 400m. Båda hade 4 föremål, Bira 1 plaströr, 1 dockben och 2 pinnar. Lizza hade 2 små och 2 stora pinnar. Med pinnar menar jag då sådana som man har på tävling... :-). Lizzas låg ca 50-60 min och Biras ca 90 min! Och riktigt roligt var att Lizza faktiskt spårade riktigt bra!! Inte riktigt likt henne... visst spårade hon utanför spåret, men jag såg tydliga tendenser på att vilja ligga mer mitt i spåret. Nu hade jag inte snitslat något utan det var bara en aning och känsla som jag fick! Det var i alla fall superskönt!! Hon missade en av pinnarna, en av de små... det är ju inte bra, men... Ha ha ha... tänk om det varit Tanija jag tränat!! Då hade plockande av 3 pinnar varit ett super-resultat :-)!! Så det kan bli... :-). Bira spårade bra. Det är full fart under tassarna där! Precis före första föremålet kom hon på viltlukt och blev "lite" galen... Tur man ser det på henne. Svansen går så man nästan undrar när hon kommer lyfta :-D! Problemet nu blev ju att styra in henne på rätt väg, som jag ju inte var 100 på var det var eftersom jag inte snitslat och har uselt minne :-). Nu lyckades jag få henne att spåra vidare och det var helt klart dagens bästa! Även Bira missade en pinne, den sista... och det tyckte hon var helt fel. Man kan ju inte sluta spåra bara så där mitt i !! Faktiskt måste man hitta en grej!! Så ni vet... och så försökte hon ge sig på pinn-jakt och tydligen hade hon koll på var spåret egentligen låg och dit skulle hon... Men då satte jag stopp! Ingen belöning för vimsande efter pinnar eller för bakspår... slarvar man så missar man!


Sedan blev det full fart till Sveg och där hade jag rallylydnadskurs! Alltid lika roligt och trevligt!! Det är en fantastiskt rolig och... glad hundsport! Och med den reklamhjälp som jag hade så blir det lite som en utmaning för de andra också att styra sin hund utan nej och fy. Intressant och kul när de ser det som en utmaning! Nu blev det Bira som fick komma in och vara visningshund. Hon var riktigt rolig och hade superfart under galocherna, hi hi hi... Vi visade handtarget, 2 skyltar (111 & 112) och skillnaden mellan att gå in vänster och höger, nyttan av handtarget i det momentet, vi visade snurr på kastrull för att få till fina vänsteringångar och mer kontroll på rumpen och hur man kan mixtra med stå från sitt. Vi pratade om tålamod och att övningarna är lämpliga under reklamavbrott på TV, annars blir det lätt för långrandigt. Ute fick de själva prova på och jag tror alla blev glatt överraskade! De fick också gå lite och göra följ mig övningar... både backande (näsa mot näsa) och med hunden vid sidan.


När de andra åkte hem, då fick Lizza komma fram och träna lite med mig :-). Hon var hemskt snokig och nosig i marken... nästan så man skulle kunna tro att hon snart ska löpa, men då bryter jag ihop!! En månad till (helst 3) får hon nog se till att hålla på sig! Men, hon är rätt duktig på att fokusera upp och gå med mig, tur det! :-). Testade lite framförgående och hon gick snällt ut. Kul! Vi var nämligen på parkeringen och tränade och det var alltså en ny plats med många dofter! Jag måste ta lite mer tag i det momentet nu och sätta ihop det och se till att få poäng i det nästa gång... :-). Sedan testade jag att springa med henne, inför utställning :-). Hon skötte sig kanonbra!! Ha ha ha!! Inget hoppande och studdsande, inget bitande i kopplet... Ett under eller??



Idag är planen att cykla med "de små" och duscha Bira OCH att sova middag i solen som de lovat mig på yr.no, men som inte verkar titta fram ändå.... Lizza får ingen duschning... Så skitig kan hon väl inte vara!? I alla fall syns det inte på henne ;-). Funderar på att införskaffa ett torrschampo så man kan fuska lite :-)! Jo, vi ska ju nämligen ställa i morgon... 37 rottisar och 5(!!) clumpisar. Och!! Detta är första gången i mitt liv som jag ställer en hund i öppenklass!! Det har aldrig hänt förut...


Jennifer är hemma idag och är dunderförkyld. Stackars liten... man hör hur hon grejsar på sitt rum och snörvlar och suckar. Hon tycker ju om skolan och brukar inte be om att få vara hemma, men nu bad hon om det i morse... så nu är det tungt!


Hej hopp!

Inga kommentarer: