torsdag 15 september 2011

en dag till...



Ni skulle höra min pust som jag släppte ut när jag skrev rubriken!! Ha ha ha... Saker och ting går inte riktigt min väg alla dagar.... Men, det visste ni väl redan!?


Bilden är från i somras när Jennifer borstade tänderna på Lizza, med en sådan tandborste som hundarna egentligen ska gnaga på... Men, Lizza uppskattade den tuffa behandlingen hon fick när Jennifer faktiskt borstade :-). Jag inser nu, vad lite jag fotat i sommar... nästan ingenting, och inte ens en stubbe under jakten... Måste bero på vädret... FY vad trist det är!! Och så måste jag ta med kameran ut mera...!


Jag och Bira var till Föne och tränade TJH här om dagen! Det var roligt och intressant och även om Bira inte glänste så är jag mycket nöjd med henne! Hon "låste" sig som vanligt på en sida när vi patrullerade... och det var icke-vind sidan :-). Men, när hon fick vind av det som låg ute så vände hon upp på vindsidan direkt och plockade det. Nu var jag osäker, men kände att hon hade en bra markering... Nu var det första gången vi körde att hon inte fick gå ut till det hon markerat, men jag tycker att hon släppte det bra. Intressant att se och vara med på! Vi patrullerade vidare och nu var hon inte lika låst (men var fortfarande mer dragen åt en sida) och stannade inte för att kontrollera lika ofta. Det var riktigt trevligt och såg snyggt ut :-). När ljudet kom så var hon lite velig och hade svårt att bestämma var ljudet kom ifrån, men när hon bestämde sig så var det rätt. Undra om jag ska sätta upp öronen med snoddar på certprovet :-D! Här har hon varit så att hon låst åt ett håll vid ljudet och sedan inte kunnat ändra riktning om det varit fel. Nu kunde hon byta... Här ska hon ju höra direkt varifrån det kommer och inte behöva byta, men jag är glad att hon bytte! Det var längre patrullerat än vad vi brukar göra, vi har haft en lång, men inte så lång :-). Det var skönt att se att hon var med hela vägen och inte gjorde annat, det var inga problem med orken och det var skönt... härligt! I basen visade hon kanske sin mindre bra sida... hon var ovanligt skällig, men kunde, när allt blev lugnt, rulla ihop sig och sova en skvätt (underbart!!), men så var det någon som gick och hon var på benen igen... Mindre bra, men jag hoppas att det var för att allt var så nytt! Hon tyckte också att det var lite jobbigt att bli hämtad av en helt främmande människa och tänkte nog stanna på sin plats... men efter lite lockande följde hon med. När hon kom till gruppen så kollade hon av lite lågt och missade att jag var där, sen när hon såg mig blev det full attack... he he... Här behövs alltså mer träning!


Igår cyklade jag igen... Lizza travar som hon aldrig gjort annat... Underbara hund! Bira tyckte först att "nix, idag vill jag inte", men bara vi kom igång gick det bra och hon springer på så fint vid cykeln! Och jag tror ändå hon tycker det är lite kul... :-). Det har nu gått så långt att jag bara trampar på, tänker inte på var hunden är, vilken gångart den har osv, mer än då och då... tankarna vandrar alltså rätt fritt. Härligt! Och det är skönt att cykla då...


Sen hade jag en liten spårkväll på klubben. Det var några där i alla fall :-). På vägen hem så upptäckte jag att det kändes konstigt med min bil, och lät fel gjorde det ockå... PUNKA!! Igen!! Nu upptäckte jag det direkt och stannade, men stod väldigt dumt till så jag pumpade upp däcket och hoppades kunna köra till OK och att kunna byta där. Jag ÄLSKAR min kompressor!! Hur skulle jag överleva utan den?? Alltså, jag pumpade, tog en paus (kompressorn kräver det), pumpade, hör det börjar pysa (tänker faan!!), pumpar, känner och kan lägga handen för hålet och få det sluta pysa... lyser med telefonen för att se vad jag gör, drabbas av en plötslig och gräslig huvudvärk, Johan får stå med reflex i handen, sen tar vi fart!! Han hoppar in i bilen, jag skruvar lös kompressorn, slänger in kompressor och mig själv i bilen och så kör jag som en biltjuv!! Ha ha ha... Och givetvis så slutar bion precis på folkan, så även om vi hade tur med grönt ljus i trafikljusen så får jag stå och vänta och svär en ramsa... In på OK, parkerar dumt, men platt och med lyse på däcket :-). Och vet ni... det var fullt :-). Phu! Men, vi hör fortfarande att det pyser... Johan får gå in och handla så jag kan ta alvedon, jag börjar den vanliga proceduren med att byta... Tror att Johan var lite chockad över min huvudvärk, jag var tvungen att sätta mig vissa stunder för att inte kräkas... Sen orkade jag givetvis inte dra lös de j-la bultarna igen (fast jag hoppade (=mkt bra för huvudvärken) på hylsskaftet). Tack och lov kom Peter & Olov och hjälpte oss med de sista bultarna, TACK!! och sen gick allt fin fint...


Idag har jag lovat mina barn att jag ska göra något vettigt med min lilla söta hund... hon håller på att krypa ur skinnet och har börjat bitas igen. Ett typiskt tecken på att hjärnan har fått jobba för lite! Man tycker hon borde bli lite slut av cyklingen, men icke! Så det får nog bli ett spår och lite lydnad... Kanske blir det hon som får äran att visa saker på kvällens kurs i rallylydnad, eller så får Tanija äran, fast Bira är den enda som kan det... ha ha... Lizza måste i alla fall aktiveras! Om ni visste vad superaktiv den jycken är... det är nog inte många som skulle stå ut med henne och ärligt så gör hon oss galna också ibland (läs ofta ;-) ) samtidigt vill jag ju ha sprutt och galenskap... så jag ska väl kanske inte gnälla, men det är en stor fördel om de kan koppla av ibland. Å andra sidan sover hon snällt på natten (om det inte är på ett nytt ställe eller hon har ont i magen (vilket hon har rätt ofta..)) och jag får väl vara glad åt det!


Innan jag packar mig ut på vettiga saker (måste vara lite hushållig också idag) så måste jag säga TACK till världens bästa pappa som körde hit telestolpar (som han tiggt åt sig) till min hundhage med traktor igår!! Nu är det bara att börja... tre stolpar som ska läggas längs marken och en (!!) att fästa nätet i... ha ha... bara resten kvar + att få det på plats!


Hej hopp!

Inga kommentarer: