lördag 11 juni 2011

Varmt!




Ja, nu är det banne mig för varmt! Att ens tänka på att göra något med de älskade fyrbenta gör att man känner sig som en djurplågare... Ja, om man inte badar då :-). Och ändå har jag plågat oss lite idag...



Men, jag börjar i torsdags, som trots åska och jobbig värme blev en helt underbar hunddag! Vi började med en joggingtur, innan det blev gräsligt hett... Fortsatte med ett bad och lite simm-träning. Jag tog med mig Tanija som säkerhet ifall inte Bira skulle vilja hämta dummyn... Nu var det inga problem så Tanija, stackaren, låg på stranden och skrek och försökte också tjuva sig med Bira och hämta, stackarn! Bira hade inga problem med att gå ut och simma, men hennes teknik är inte så bra så jag tänker försöka träna med flytväst och se om det blir bättre! Kanske får jag också kliva i och se om jag kan hjälpa henne. Tror ni tekniken blir bättre om vi tränar mycket med flytväst?? Någon som vet?? Lizza fick också försöka... det tog ca 10 min innan hon vågade sig ut och hämta skon som jag slängt i, ha ha... sen tog det ca 15 min innan jag fick tillbaka skon, men sen gick det lättare så det kanske är ganska nyttig träning för min lilla jycke!




Tanija på stranden!


Efter badet så åkte vi på sakri och tränade lydnad. Det gick också rätt bra, eller superbra! Bira var med mig på ett helt annat sätt idag och det kändes rätt skönt! Lizza gick också riktigt bra!



Sen var det hem, fixa käk, skjussa Jennifer på träning, och själv blev det TJH-träning. Men, det var bara Doris och jag... Jag tycker att våra hundar gjorde ett bra jobb, även om Kesso blev lite störd av att jag luktade löptik... inte av att Bira hade gått stigen och suttit på marken där han sedan skulle gå, utan av att jag luktade :-).



Idag tyckte jag inte markerade för tidigt och inte heller att hon gick ut och lyssnade från stigen utan det kom när hon hört ljudet och det kändes ju bra!




Tanija simmar!


Sedan körde vi lite mer lydnad. Platsliggning tillsammans och det gick galant! Jag gick inte så långt och vi la inte så länge, men jag tycker det är bättre att lyckas än att det ska bli fel och man hamnar i någon ond cirkel! Även här var Bira mycket mer med mig än vad hon varit tidigare och när vi tränat klart så var inte hon riktigt klar utan hade kunnat tänka sig lite till... underbara hund!


Lizza fick också ut lite och eftersom Doris lekte med sin jycke så laddade jag mig också med leksak... men, hon störde sig inte alls på dem som hon gör på vissa andra hundar... Konstig jycke! Vi tränade i alla fall lite apportering och konsten att gripa utan slams, som nu var borta igen :-), kanske ska jag hjärntvätta henne lite... vi får se hur jag vågar!




Lizza skuttar, törs inte hämta skon...


Sen igår, då sken solen utan åskmoln och det enda vi pysslade med var att bada... Jennifer var också med och tog ett dopp... Bira fick upp lite mer tempo i sitt simmande, undra om hon var rädd att Jennifer skulle sno dummyn?? :-), men nu var det med flytväst och genast blir tekniken bättre! Hon får upp rumpan och plaskar inte lika mycket med framtassarna och kraften blir liksom framåt. Hon levererar dummyn fint i handen på mig och ruskar av sig sedan, om hon har tid att ruska av sig :-). Nu är det ingen strand än i sjön där vi badar, utan jag möter henne ganska snabbt, men det känns rätt att börja så här!



Lizza kunde också simma idag och nu var hon ut direkt och hämtade skon (en typ foppa-toffel) och det var roligt att se! Det tog också bara ca halva tiden för henne att komma med den till mig. Positivt!



Idag har dagen sett ut ungefär som igår... + 30 i skuggan, eller något liknande och man orkar inte lyfta ett finger... urk! Jo, jag var faktiskt ut och joggade på förmiddagen, och ångrade mig sedan... det blev gräsligt varmt, gräsligt fort... men hur ska jag annars komma igång?? Följer ett träningsprogram som var i Ljusdalsposten 2007 och som jag sparade och tänk efter 4 år kom det till användning :-D!



Simmandet idag var mer tveksamt från Biras sida... men bara hon kom i så gick det galant! Vi fortsätter med flytvästen ett tag till... Men, hon är duktig! Lizza var...phu! Lite jobbigare idag... det gick dock ganska snabbt att få henne att börja komma med skon, till Johan (men det jämnar ut sig eftersom Bira bara vill komma till mig ;-) ) och sen blev det mer virrigt, hon lämnade skon bakom båthuset och försökte få Johan att leka utan och ibland kom hon med den och... äh, det är ju inte så viktigt med henne, bara hon aktiveras i värmen. Det vore dock trevligt om hon kunde lära sig komma med leksaker på detta sättet! :-).



Nu ska jag se om jag kan hitta ett svalare rum... för det är olidligt! Hej hopp!

Inga kommentarer: