onsdag 8 juni 2011

Vädrigt väder...



... tja... så mycket annat har jag väl inte att säga än att det är väder här! ja, mest igår, men jag anar ett visst väder i luften idag med! Det mullrade mest hela dagen igår, både närmre och långt ifrån... men inget rakt över Älvros, om inte ett gick där då när jag var på andra sidan älven... Dagen bjöd på två riktiga skurar, den första var jag ca 2km hemifrån och ni inser själv hur stor betydelse för min torrhet det hade om jag gick hem eller dit jag tänkt att gå innan jag vände... :-) . Den andra skuren, då hade jag redan vänt, men var ungefär lika långt hemifrån! ha ha ha... och ni vet ju hur lite det regnar i åskbyarna... ha ha... Sen kom det också en ordentlig skur när jag tittade på Johans fotbollsmatch! En blöt dag kan man säga...


(ovan: Bira i skuggan under sitt parasoll)


Så mycket hundträning har det inte blivit... måste nog ta mig i kragen här! Tillbringade helgen i Dalarna och slappade och grejsade med gärdesgård (har fortfarande träningsvärk!), kvistade störar och eldade dem i änden (satt på huk), pappa o P-O höjde en del på ett hus... Jag tränade liiite hund, äh, lat var ordet! Tanija & Siri fick varsitt uppletande... Tanija flög fram genom skogen i ett glädjerus, Siri hämtade två (av fyra) saker, sen tog det stopp... undra varför det är så? Hon var sådan när vi var aktiva också... Hmmm... Bira fick ett bevakningspass, med kanske 4-5 ljud... Lite dåligt arrangemang, men det blev att använda öronen i alla fall! Hon är duktig!!



(Lizza leker med benet o Jennifer)


Jo, appropå duktig!! Jag har ju glömt att berätta om innan jag åkte söder över... jag hade ju en dag i skogen då... Spårade, först med Bira, 700m och hon är duktig!! Det blev ett tapp i spåret och jag gör en 100%ig gissning på att det satt en fågel där i kanten :-), men jag såg på hela hunden vad hon pysslade med och avbröt det hela... dock blev det vissa problem när jag skulle sätta tillbaka henne på spåret då jag inte visste exakt var det gick.. he he och det tog ett tag innan vi var på banan! jag måste alltså spåra i sådan mark och snitsla! Bra att veta... Sen blev det Lizzas tur och hon spårade ca 600m och... f-n jag undrar vad hunden gjorde!! Men, vi var ute i skogen, gick en rundel, hade alla pinnar med oss (hon gick från "sitt spår" ca 5m in och markerade en pinne!!)... Men helt klart ska jag snitsla även hennes spår, så jag vet vad vi gör... he he... I alla fall, på mitten av vårt spår upptäcker jag att GPSen som jag hade i början av spåret (där jag skulle kunna se hur exakt hon följde spåret) inte längre var i min hand!!! Ja, Lizza fick ju spåra klart och jag klurade på hur jag skulle hitta den...



I alla fall satte jag Bira i spåret, hon spårade glatt och villigt mig o Lizza och så stannade hon, vände sig om och tittade på mig, tittade på marken, tittade på mig, osv och DÄR låg den!! Underbara hund!!



(Tanija i uppletandeskogen, med strumpan i högsta hugg!)


Jag har också, när jag var i Säs, vågat mig på att exprimentera med apporteringen!! och jag är skitmallig!!! Som ni kanske vet så är apportering och rottweiler två ord som tillsammans gör mig alldeles skakis... huuu... Jag är också skit-mallig över att jag för första gången i mitt liv har ett tävlingsprotokoll där det inte står "tugg" under kommentarerna!! ha ha... MEN där stog slams... och hjärncellerna började genast jobba!! Jag vet ju att hon ibland springer ut, åker på apporten eller grejsar med den innan hon kommer in och jag ska ju någon gång kunna få en 10:a i apportering och då måste det bort! Kom då att tänka på Lenas träning med Totte ( Klickersmart ) och hur hon tränat snabba gripanden och även om jag inte tänker i termen snabbt gripande så borde ju den träningen kunna användas för att få jycken att inte hinna slamsa!?? Och modiga-marie testade där i Säs!! Just nu är jag ånger att jag inte filmade före och efter!! ha ha... Alltså, jag slänger apporten och kommenderar (efter visst grejsande med tjuvstarter och så), givetvis skulle jag hållt i henne, inte kommenderat utan bara släppt, men det är lätt att vara efterklok!! :-), klickade när hon grep och sprang sedan åt andra hållet och viftade med kampleksak! YES vilken speed det blev på damen!! Och andra försöket hade hon inte tid att grejsa med den, den bara in i munnen och rally tillbaka!! Bara man vågar så!! ;-)



(Badbrudar)


Kan ju också berätta att jag skulle visa Johan vad vi gjort, fast med Bira... ha ha... och Bira släpper inte apporten på klicket och har inte riktigt samma intresse för kampleken... Vilket resulterade att hon sparng som en galning runt hela gården (super mallig dessutom) med apporten i högsta hugg! Inte riktigt som jag tänkt mig! Kanske går det med mat...? :-D


I måndags var jag själv och tränade hund... Jag hade en plan och lyckades hålla mig till den! Linförighet, framförgående och plats stod på schemat! Linförigheten blev bättre (poss o trängande), framförgåendet utvecklas och hon kan nu på kommando lämna min sida och gå mot flaskan (som snart ska bort), ibland direkt och ibland med viss fördröjning och ibland är hon förvirrad... :-). Men det känns ett steg närmare nu i alla fall! Bara det blir mer flyt i detta så ska jag lägga till stannandet och så är vi klara ;-). Platsen går så där... jag tänker inte stressa fram detta utan vi tar det sakta men säkert och hoppas på att någon gång få flyt i träningen och kunna lyckas och få det hållbart!



(Siri har uppletat en disktrasa)


Bira hade nästan samma plan, men jag hoppade över framförgåendet så länge... hon är lite orolig i platsen. Liksom skruvar på sig... men jag kör samma princip här, lugnt och ge det tid! Men jag måste bli bättre på att träna det ofta!! Linförigheten är lite lurig. Hon går på ett helt annat sätt än Lizza och det är svårt att växla tycker jag. Nu kräver inte jag något 100%igt av henne, det får hussen fila till. Jag ser det mest som ett skogsfot och det ska vi ju kunna få en 5:a på, som vi behöver för TJH, hon är med mig nästan hela tiden, men behöver bli med hela tiden och glömma grästuvor och pippifåglar!


Idag blir det nog ett spår till damerna, och lydnadsträning på klubben i kväll. Sedan skulle jag ha grejsat med veden, om det inte ser regn-lurigt ut... och motionerat mig... ha ha...


Jag har läst en ny hundbok också!! Har haft den ett tag, men på något sätt har den inte lockat mig... Men, den var KANON!! Naturligt ledarskap med Mickie heter den, av Mickie Gustafson. Läs den!! Förklarar våra misstag så himla bra och ser oss som människor och hundarna som hundar... :-)...


Hej hopp!

Inga kommentarer: