fredag 17 juni 2011

mer plats!



Liza, man kan faktiskt börja om fast de är "stora"... det tar bara lite längre tid och är ganska jobbigt för matte/husse OCH frustrerande!! För på något sätt inbillar man sig ju att de kan, fast den enda orsaken till att hon/han inte gör som det var tänkt är ju för att hon/han inte kan eller förstår... sen om man tar det helt från början och inte blandar in kommandon som man tror att de kan (och man lyckas kontrollera sitt humör (=SVÅRT)) så tror jag mest att jycken tycker att det är en ny rolig uppgift! FAN vad jag är pedagogisk!! Ha ha ha... Sen, då jag inte vet vad som gick fel så kan jag ju heller inte göra om och göra rätt... och skulle det vara så så gör man ändå något annat misstag... Så, jag står och sliter mitt hår och gråter inombords med ett leende på läpparna mot min underbara jycke! ha ha


Igår blev det lite till... fördelen med att börja från början är ju att man bara behöver 5 min för att träna det och det är ju bara positivt om det blir 5 min på väg in/ut ur bilen, från hagen osv.... Så, det blev några minuter här ute på gården först. Det som är absolut svårast är att inte ha för bråttom och lägga på en massa tid för snabbt!


Började så med att testa flytet i ligget, klick för ligg och belöna upp till stående och det bara visslade till så låg hon igen! Mycket lättare att få snurr på det här hemma utan störning och när jag hade belöning i handen. Skönt! Sedan jobbade jag vidare, men belönade henne i position (medan hon låg) innan jag belönade upp henne. Det blir ju lite lurigare eftersom jag nyss belönat upp henne, och jag fick köra lite omvänt lockande (där jag alltså försöker locka henne ur position med en godbit!) och då blir hon blickstilla :-).


Hur roligt är det att läsa om exakt jag går tillväga?? Ja ja... kanske hjälper det någon :-)!


Började sedan åter att blanda in belöning för att hon låg stilla en stund. Alltså upp till 5 sek. Och det strulade idag en hel del... vet inte om det blev rörigt med träningen jag gjort innan eller vad, men jag ler och fortsätter! ha ha...


Så kom jag på... jag hade ju faktiskt läst på om inlärning av platsliggning i "bibeln" (Lydnadsträning i teori och praktik) och Med sikte mot 10:an... Hunden ska ligga med tassarna helt stilla, inte flytta en millimeter och det är där man ska börja... Och när tanken dök upp så lossnade det lite i det hela och hon kunde ligga!! Visst, hon flyttade en tass/klev upp, men då bröt jag (genom att ta upp henne, gå tre steg = se till att hon inte kan få belöning), men hon blev mycket tryggare när jag bestämt mig!! Konstigt...


Bira och jag visade också hussen hur vi tränar sitt när matte slänger dummyn och går tillbaka till matte på "fri" och sedan får hämta den.. Han trodde vi tränat massor på detta, men det har vi inte. Det var bara andra gången sedan kursen och jag tycker det behöver slipas en hel del... ha ha... Tanken är alltså att när dummyn är i luften eller landar (beroende på när hon ser den) så ska hon erbjuda ett frivilligt sitt. På den nivån vi är behövs koppel på, annars tjuvspringer hon och tar den. Nu håller jag mot och väntar på ett frivilligt sitt, klickar för det, säger fri och ger henne en hand att dutta i hos mig och sedan ett varsågod och hon får hämta dummyn. Jag vill ha ett betydligt snabbare sitt och det kommer nog om man tränar mer än 1 gång/månad, ha ha ha... Bira har också visat mig att jag har ett speciellt sätt att stå när det är dax att gå "här" (typ fot). Tanken var att efter "fri" gå "här" en liten bit innan hon fick hämta och utan att jag säger något så går hon in och sätter sig vid min sida efter hon duttat i min hand (och fått köttbulle)!! Intressant!


I går kväll var det också en massa fotboll! Jennifers träning började 17.30, Johan hade samling för match kl 18 och sedan kl 19 så slutade Jennifers träning och Johans match började... Under träningen var jag och fikade med P-O och sedan tränade lite uppe på klubben.


Lizza fick börja med plats :-), eller det är kanske fel att kalla det för plats i detta läge... Ha ha... men nu var det mer träning på att kunna ligga efter hon lagt sig... Men, även nu glömde jag först att fokusera på att hon låg stilla med tassarna och då var det lite halvstruligt... hmmm... så fort jag kommer på tassarna, så går det lättare! Jag vill också att hon tittar på mig... det har fungerat kanon med Siri och känns som en bra uppgift för henne. I alla fall så var vi nu upp och sniffade på 8 sek, det ni! ha ha... Ja, jag förflyttar mig ännu inte ifrån henne utan upp till 15 sek kommer jag stå stilla! Sedan kommer jag lägga in förflyttningar...


Blev också linförighet och här börjar språngmarsch att bli bättre... Sväng med halt är lite... svårare, men det blir också snyggare! Det är tur jag har detta moment som räddning när jag får jobba så med platsen :-D! Framförgåendet är också ok, hon har lite för bråttom ibland, men jag ska ta tag i det mer snart... just nu känner jag mig velig här och det är ju inte bra! Vi jobbar också på halten som ska in i slutet... Hon får stå, riktad mot flaskan, och jag går bakom, grejsar lite med kopplet och klickar för att hon står stilla riktad framåt. Som det är nu vill hon gärna sätta sig under de första rep:en, men sedan blir det bättre... När hon sätter sig så petar jag henne på magen och går sedan bakom henne igen... Tanken är här att få ett stå, som är stilla och riktat framåt oavsett vad jag springer omkring för och när det känns tryggt ska jag döpa det till "stopp", tror jag :-). Men, hon är rätt så klipsk så jag tror att vi snart är där! :-)


Glömde!! När jag skulle ställa upp min flaska (som vi går och står mot) så la jag Lizza med ett ligg, och gjorde det jag skulle och då ligger hon...hmmm... men jag har sett det förut och undrar om hon tycker det är lättare när jag rör mig än när jag står helt stilla (i typ erbjud ett beteende position). Något att lura på! samtidigt är det ju något hon måste lära sig! Kanske ska jag stå med händerna på magen eller på höfterna under platsen...


Bira fick också komma ut en liten stund! Jobbade lite med linförigheten och idag vet jag inte... hon är även lite svårbedömd eftersom hon går så annorlunda än vad Lizza gör och inte håller lika bra position, men om man svänger så märker man att hon är lite med fast det inte verkar så... Sen la jag en plats, ca 25 m ifrån och jag räknade till 90... vid 60 så skruvade hon lite på sig, men annars var hon helt stilla! Vi jobbar vidare...


Sedan blev det fotbollstittning! En ganska trist match att titta på... 15-0 till Johan och gänget... Visst är det kul att killarna vinner (speciellt mot serieledarna), men det är roligare att titta om det är jämnare!


Idag ska jag duscha hundar och packa väskan. Sedan åker jag och Johan till Säs och kamperar. Avesta i morgon med de två "små". Tanija följer till Säs, Siri stannar hemma med husse och Jennifer... Johan åker buss hem på söndag eller måndag, Jennifer kommer med mormor o morfar på måndag... osv. Jag stannar i alla fall i Säs och sedan drar jag vidare på GU-F i Falun! men, den första veckan i Säs ska jag ge er rapporter i platsliggningstema ;-) och sedan får Lizza vila och vi får se vad som händer ;-)


Hej hopp!


Jo bilden... orkade inte leta i "arkivet" och här ligger hon ju i alla fall :-)

Inga kommentarer: