måndag 14 mars 2011

Hemma igen!


Japp, då var man tillbaka till vardagen igen... Barnen och jag har konstaterat att den som bestämt det här med lov-tider och så måste haft en skruv eller två lös... Vi beslutade att ta en vecka från jullovet och en vecka från sommarlovet och lägga på sportlovet!!! Anledningen är att nu är det så UNDERBART och vi nordbor behöver verkligen detta ljus som kommer nu efter den mörka vintern och dessutom så är det nästan jämt underbart väder =)!
Jag lyckades i tisdags, på något underligt sätt och många svordommar (pga utmattning) att ta mig till kojan.. sällskapet hade ju redan bacillerna och jag kunde ju lika gärna ligga där... =). Den enda som troligen förstår min tanke är nog min bror... Men, sportlovet blev ju inte riktigt som det brukar eftersom jag ju tog några dygn på mig för återhämtning och därför blev det mycket inne och läsande. Men! Bättre det än TV...

Paradis för Jennifer!! Hon kunde ta den hund som hon hade lust att ta med sig ut och gå ut och grejsa, ingen är för stark för henne där och hon kunde ju ha med dem lösa!! Och som hon grejjade!!! Lizza och hon blev verkligen dödspolare!! De lekte och styrade på... Lizza skötte sig utmärkt och där är så härligt att se!! När Lizza inte ville gå in så kunde Jennifer ändå få in henne, imponerad!

Bira har fått springa en del lös och jag fick se vilka framgångar den lilla träning (som skulle vara så stor) vi gjort har gett och det är häftigt!! 15 sek efter tjädrar lyft så kan hon komma och sätta sig vid min sida (nu var hon kopplad, men ändå!!) och ha kontakt med mig... Lydnaden och inkallningen när hon är lös är bra inom en viss gräns (listade inte ut var gränsen gick), kommer hon längre ifrån kan hon gå på egna äventyr... =). Nu var ju inte det något större problem med flera km lössnö/skoterspår till närmsta väg... hon stack ju ändå "bara" dit hon trodde det fanns fågel och det var max 100m från stugan =D =D och då skidade något barn och hämtade henne. På promenaderna fick hon vara lös ibland och kopplad ibland, det hade med min energi nivå att göra. Det krävde lite fokus från mig att ha henne lös... =). Och det var roligt att se att även Johan vågade ta med henne ut lös och att han själv listade ut att man får göra många välbelönade inkallningar "utan orsak" och att det ger resultat.

På lördagen så hade PO och barnen tänkt åka till Orsa och kolla på någon is-racing av udda slag, men jag tror ingen av dem hade lust =D. I alla fall blev vi kvar och ägnade lördagen åt att köra ut saltstenar med morfar! TACK för att jag äntligen fick åka lite skoter!! Super-roligt och trots att det inte var kalasföre för min maskin och jag är för sen och klen, så ÄLSKAR jag att kryssa bland träden i ett spårlöst landskap!! TACK PAPPA!!!

När vi sedan kom hem så var vi nog alla ganska möra och trötta =). Men det är en härlig trötthet!!

Igår så... anlagsprov för tjänsthundar och jag åkte dit... Visste att Lizza inte skulle klara, men testade ändå... och hon brast där jag visste hon skulle brista, men vi testade och hon får ändå vara med och träna och det var ju lite det som jag var ute efter!! Sällskap när man tränar!! Sen, givetvis... jag gillar nya saker och nya utmaningar... I alla fall! Så hade jag med mig Bira också och testade henne med och hon blev godkänd!! Det var superhäftigt att se denna lilla dam som verkligen var taggad till 1000 och vilken attityd hon har!! Ha ha... Bira-bus, clumber spaniel ska göra ett försök att bli tjänstehund!! Ha ha... Och jag undrar om jag tagit mig vatten över huvudet!!! Jag oroar mig inte för skogsarbetet, inte på en fläck... men det kommer behövas en hel del bas-stationsarbete och lydnaden... Det var lite därför jag ville ha Lizza, där är ju lydnaden nästan klar... =D. Men, jag har fått min utmaning och både Bira och jag är redo att köra igång!

Jo, Lizza... han som testade tyckte jag skulle testa igen om ett halvår-år och det kanske jag gör =) och mycket var en mognadsfråga... Det var i hanteringen som hon brast och jag känner mest att det är mitt fel... Hundarna ska ju hanteras av en främmande på ett sätt som jag normalt inte hanterar min hund (jag är för lat...) och då hon tycker de främmande är lite jobbiga så är det klart att det inte håller. Nu ska jag slita och dra mer i min hund =). Bira har ju fått det mer naturligt (men gillar det inte heller) genom trimning och att jag behandlade henne för det när hon var liten. Man lär så länge man lever och Lizza är precis samma hund nu och bäst i hela världen =D och hon ska ändå bli SE BCH när hon blir stor ;-).

När jag ändå skriver en massa så kan jag väl också skriva att jag läst två nya hundböcker medan jag var borta, ingen av dem grep mig totalt... "Köttbullelydnad" av Maria Ahola, den kändes lite.... för lite. Bra upplägg, bra att man tar upp problem, men den gav liksom ingenting!! Allt är inte så enkelt... "Från valp till unghund -utan problem" av Nina Roegner. Imponerade genom ett mycket trevligt och bra upplägg! Mycket trevlig att läsa... Hakade kanske upp mig på att hon var noga med att påpeka att det var viktigare att säga bra istället för nej och att nonchalera mera, men samtidigt hade en himla massa sådan träning beskriven. Sa lite mot sig själv... Sen gillade jag ju givetvis inte allt i boken och blir... lite rädd när människor får upplysningen att de ALDRIG ska kampa med sin sällskapshund!! Och så berättar hon en läskig historia med en matte som ramlar och hunden börjar kampa i henne... och det är läskigt, men vad säger att hunden inte gjort samma sak även om den inte var kampad med?? För det är ganska naturligt om man har en hund med mycket kamplust... eller?? Nej, kampa med hunden!! Men lär den också att när du säger stopp så är det stopp... för det är där lösningen finns!! Att just denna fråga rör upp mina känslor är för att det är precis det rådet jag fick av många "kunniga" när Tanija var ung... kampa inte med den hunden, hon har så mycket kamplust, uppmuntra det inte osv. När vi för femhundratolfte gången klev in på lydnadsplanen och hon gick in i kamp (för att jag var nervös och hon inte visste hur hon skulle få mig att slappna av), på mig (bet, slet och drog) så klurade jag själv (fast jag var/är helt grön på detta) ut att jag måste kampa med min hund och lära mig att bryta henne och sedan så har jag lyckas bryta det hela med ett enkelt nej de flesta gångerna... =), även på lydnadsplanen.

Har ni sett att jag har uppdaterat både bilder o film (länkar till höger)?? Lina, bilder på hundtäcken kommer!! Ska se om jag kan muta någon fotograf idag... =). Tjingeling! Och om någon undrar varför det bara är Lizza o Bira på bilderna så är det för att Tanija alltid är vid/på(!) mina fötter och Siri 50m bort med rumpan mot mig.... och då är det inte lätt att komma på bild!

Inga kommentarer: