lördag 26 mars 2011

Blåst bort!


Stackars lilla larv som gått vilse på vägen! Var i tisdags, 2min innan ovädret kom!

Japp, all inspiration har verkligen blåst bort!! Har inte gjort något på hela veckan känns det som... Ja, de vanliga promenaderna då, nätt och jämt. Fy bubblan!! Men, jag vill inte att vindarna vänder och blåser hit inspirationen igen, jag vill att det slutar blåsa!! Hellre kallt och vindstilla ska jag säga er, för detta har varit bedrövligt!
Under veckans promenader så har jag börjat försöka göra något med hundarna, inte bara gå där, vilket jag gärna gör =), men jag insåg att ingen av "de små" reagerar om jag säger deras namn på en promenad och då är det kanske dax. Jag har alltså gått där och sagt deras namn och gett dem godbitar =D och Bira hon fattade direkt och går nu mera gärna bredvid mig, helst fot flera hundra meter... ha ha... och när hon är så duktig så bara måste jag belöna henne =). Lizza har inte riktigt kopplat ihop det hela ännu... men jag hoppas att det kommer!! Vi har också tränat lite på att hoppa upp på stenar i skogen, inte mycket men någon har vi lyckats med och det har de verkligen lärt sig i vinter!! Ha ha och så säger man att hundar är dåliga på att generalisera... Vi har ju inte kunnat hoppa upp på stenar och saker nu i vinter, det har varit 70-80cm (minst) med lössnö på marken och lika mycket på stenarna och att då ta ett skutt, det fungerar helt enkelt inte! Men, jag har tränat dem på att när det kommer en bil då ska man "uppuppupp" på snöplogkanten och sitta tills den har passerat (också detta har Bira förstått bättre än Lizza =) ) och på den första stenen nu, som fortfarande var snötäckt (de börjar dock titta fram nu!) så han jag bara säga up... så stod de där uppe =D!

Mamma o pappas Dix, nyss fyllda 11 år!
Jennifer och jag har åkt skidor, jag har varit hos tandläkaren igen, varit hos svärmor och hjälpt henne att stycka ett lamm och ha ha... det är så längesedan att jag knappt mindes hur man gjorde =D, men det dyker snabbt upp igen... och jag har varit på kommitté möte på klubben och funderat över vilka kurser jag ska hålla i vår... Jag är också SUPER-SUGEN att anmäla till en spaniel-jakt-kurs som jag hittat, men den är nere vid Göteborgstrakten någonstans, så jag måste fundera lite!

Jag har gått lite själv med Bira o Lizza... men släppte inte Bira lös denna gången eftersom hon aldrig hade hört om jag ropade... Vi tränade dock på inkallning och sitt och här i flexikopplet. Hon var dock lite galen och trodde hon var lös där hon brukar få springa lös... hi hi... och dessutom var det skare så hon kunde springa precis där hon hade lust att springa! När jag gått över nästan hela hygget kom jag på att hon har ju gått i kanonfina fågel-sök-slag över hela hygget, men jag är bara för sen att fatta!! Fram och tillbaka framför mig! Vilken kalastjej!!

Lizza fick gå lite genom byn och det var faktiskt en som stannade och pratade med oss (som dessutom satt i bil, vilket Lizza ju inte gillar!!) och det är så himla bra!! Lizza uppförde sig dessutom kanon! Annars är hon mest som att släpa på en betongklump!! Vilken ... att gå med!! Hon ska ju helst gå bakom mig, och helst då ute i vägen, vilket jag har svårt att se eftersom hon är bakom mig... eller så ska hon rulla sig i snön... bara det att när hon har gjort det 15 ggr på 5 meter, då har man tröttnat och...bläää!! Men, jag får väl se det positiva... hon drar i alla fall inte i kopplet!

Jennifer och jag beslutade att ta veckans tredje skidtur idag! Och då Johan var hemma och kunde styra upp Bira beslutade vi att ta med Lizza också... Vilken katastrof!!! Men det hela var inte riktigt hennes fel... Snarare Tanija, min springhund... Jennifer grät ungefär varjegång vi startade och sen grät hon ännu mer, stackars barn! Skaren var stenhård och gjorde ont när man vurpade och vurpar gör man när en jycke plötsligt kommer på att den ska tvärnita framför skidorna! Även jag vurpade... Jag tror det var så här att Tanija joggade fram som vanligt, Lizza fattade inte riktigt vad vi gjorde, men kom på att hon skulle springa ifatt Tanija och "muppa" lite med henne... Tanija tycker inte om muppiga Lizzor och väljer då att kliva åt sidan och stanna... Då har vi ju precis börjat få upp farten och det har Jennifer och Siri också (som springer efter oss och ska ikapp) och då mitt framför dem när de kommer i hög fart kliver alltså Tanija ut och sätter sig... Ja, ni förstår... när vi väl började få lite ordning på det hela, då stannar Siri och äter skräp (marken är helt täckt av mossa, bark o pinnar efter blåsten) och Jennifer kan inte få henne där ifrån... då kommer mitt berömda humör fram och hennes också =D och vi beslutar att det nog är bäst att åka hem... Men, Lizza är bra rolig... både jag och Jennifer har ramlat över henne idag, stavar har flygit, svordomar ekat, men hon bryr sig inte ett smack! Hon är inte rädd för stavar och skidor eller något, konstiga jycke...

Idag tog jag mig i kragen och gick ut och tränade! Började med Bira och vi gjorde "visa" övningen som vi började med på första tjänstehundsträffen... Jennifer hjälpte mig! Det gick riktigt bra till att börja med och det går att få igång Biras lek och dragkamp om man jobbar lite på det. Vi avslutade leken med en köttbullebit =). Och allt fungerade kanon, tills vi kom på harspår... såg dem i morse, men som hon uppförde sig så undrar jag om han inte varit där och tassat senare också... Men, några lyckade repetitioner blev det ändå!

Sedan så jobbade vi med framförgåendet. En av de saker som jag fuskat lite med i inför appellspår-debuten med båda flickorna. Nu måste Bira och jag få till det, så det är lika bra att köra på! Jag har en pet-flaska, halvfylld med vatten, och så klickar/belönar jag för att de duttar på den med nosen... Nästa steg, där vi är nu... klickar jag för att de är på väg mot flaskan, eller när de tittar på den. Det jag vill ha fram är lite tveksamhet... de ska fundera på om det är rätt beteende, eller om inte klicket kommer snart... och tanken är då att det ska ge lägre fart! Jag jobbar också nära flaskan ganska länge av den orsaken... Och Bira har fart och det är inte så lätt att få henne tveksam, men jag jobbar på det =D! Så, med henne blev det en hel del klick för att hon tittade på den, eller redan efter ett halvt steg.

Lizza hoppar och jag fick med huvudet!! =D
Sen var det Lizzas tur... hon fick också börja med flaskan och hon är lite mer klickerhund och det är lättare att få henne att tveka och se tvekan och kunna klicka för tvekan... Och då går hon, kanon! Nu kunde jag börja öka avståndet med henne och jag gjorde till och med så jag kunde gå efter henne i två steg innan jag klickade och hon går kalasfint! Känns superbra!

Sen gjorde vi lite linförighet och jobbade lite med vänster halt och här har jag en liten plan som jag ska testa eftersom hon tappar lite för mycket. Apporteringen far riktigt bra. Vi hämtade apporten, jag kastade 2m och kommenderade när hon tittat på mig en liten stund... Hon sprang ut, tog ett litet skutt, men landar inte på apporten, och griper den sedan snyggt... =). Gjorde ett par-tre sådana innan jag la ner kopplet på marken och gjorde en på längre avstånd, då var hon på väg att tjuvstarta, men kom på sig själv och stannade. Jag gick då själv ut och hämtade den och så gjorde vi om och hon klarar faktiskt av nu att hämta den 4-5m bort och komma in snyggt med den! Känns riktigt bra!

Dagens lägganden var urusla! Fanns knappt... Och sen avslutade vi med att leka lite, både kamp och kasta-hämta (koppelavstånd) och hon röjer på rätt rejält!


Nu skulle jag behöva sova lite middag, men lite fel tid för det... då blir det bara hela natten =D! Hoppas på en bra väder dag i morgon också! Är lite sugen på att åka in på Sveg och träna lite... =). Hej hopp!

Inga kommentarer: