fredag 4 mars 2011

3 dagar kvar!! =)

Det är ganska festligt... jag räknar ner till min/vår kojan vistelse och längtar, men, i kväll åker jag troligen till Härdal på en tjej-helg... och det skriver jag inte en rad om =) och försöker mest komma på 1000 orsaker till att inte åka dit =D! Jag tycker det ska bli väldigt trevligt och roligt och en lördag på skoter och fjället känns inte helt fel, MEN! Det är en så dum helg för mig... vi åker trots allt till kojan på måndag och det känns som jag vill ha helgen på mig att göra allt klart. Till det så hör det att det är inte "bara" att åka hemifrån... Igår sydde jag hund-täcke så jag ville kräkas och har ändå ett kvar att sy, lagade 1 middag, har två kvar... och jag har inte packat en pinyl, varken till tjej-helgen eller kojan! Ni förstår... planen har därför blivit att jag åker till Häddal i kväll (de andra är redan där, men jag har barn o hundar och Johan har långdag idag) och är med dem i kväll och i morgon och sen åker jag hem i morgon kväll och kan då ägna söndagen åt att göra allt klart. Bra va!? =)


Nu hundligheter!!


I förrgår delade jag på de "små". Gick först med Bira och hon är så UNDERBAR när det bara är vi!! Hon är enormt uppmärksam på mig och vad jag gör och säger, superhärligt! I alla fall när vi gått en bit och tränat på både "kom" och "sitt" så tog jag på henne det röda fina täcket och släppte henne lös!! Kändes som första gången på ett helt år!! Det är ju ca ett år sedan hon stötte upp sin tjädertupp och jaktlusten vaknade på riktigt =). Jo, hon har varit lös, men under betydligt mer kontroll, eller så har hon dragit =D =D!! Och vad hon sprang!! Fram och tillbaka, hit och dit, men hela tiden med stenkoll på mig och stannade snyggt och prydligt och väntade utan att jag behövde säga något. Hon kom när jag ropade och satte sig när jag sa sitt! Det finns faktiskt två filmer på det under mina filmer till höger! En gång tog hon fel spår och då syntes det på henne att hon medvetet valde fel, och så sprang hon ifrån mig (troligen för att jag skulle ropa på henne, hon ÄR så j-la smart!!) och jag behövde bara säga "men Bira" i vanlig samtalston så vände hon på en 5 öring och kom med samma sprutta tillbaka =). Härliga hund!!

Lizza fick ju också sin egna tur och den började lite annorlunda... När jag gick med Bira "droppade" jag 4 spårpinnar i stigen efter oss och där gick jag nu med Lizza. Den första kollade hon in (med näsan) och då klickade jag och så höll vi på lite så med den och hon fick klura ut vad jag klickade för... det slutade med att hon lyfte upp den, känns rätt bra! Nummer två var ungefär lika, men det blev snabbare fokus på att jag klickade för pinnen, nummer tre var jag för sen och då gick hon över den, vi vände då och gjorde om och då var det bättre och nummer fyra var väl den bästa. I alla fall!! Detta känns kanon!! Jag lär min hund att markera pinnar, hon spårar nog typ, men det är inget jag är ute efter utan bara själva markeringen och jag hoppas det fungerar!! Fel kan det ju i alla fall inte bli!

Sen fick Lizza också springa lös, men även om det är en enorm glädje, så blir det aldrig lika lyckligt som med Bus! Men, hon busade lite med pinnar, sprang en massa osv.

Någon mer träning blev det inte...

Igår, då tog jag pistolen och åkte in på Sveg och träffade Anette och så sköt jag några smällar för henne och Maja. Jag tycker det såg fint ut!! Sen fick Anette skjuta lite för Bira, och då jag sett att hon blir lite låg hade jag en plan, en kattmatsplan! Jag satte Bira, klickade ut kattmat (blöt, billigare än blöt hundmat =D) och sa varsågod och när hon åt small det... och det var en liten reaktion, men nästan direkt började hon äta igen. Och så gjorde vi samma sak igen och nu gick det ännu snabbare innan hon började äta. Jag tror därför att om vi gör lite så här så kommer snart alla reaktioner att vara borta. Skönt det!



Hemma igår blev det sen lite träning med Lizza här ute... med betoning på LITE. Hon var dock supertaggad och studdsade fram under linförigheten, ha ha.. galna jycke!! Vi började med focus-träning då Jennifer o husse kom hem precis när jag skulle börja och då är det riktigt svårt. Det tycker jag ändå att hon fixade bra och jag med som la kriterienivån på en lagom nivå =D =D!! Blev sedan apportering, som bara blir bättre och bättre... ska se om jag kan få någon som filmar någon dag! och sedan då linförighet, där hon var lite för het... Det roliga är att hon testade inte ens att dra med apporten fast hon var så taggad och det känns ju riktigt kanon!! Nu var hon i koppel, men hon kan ju ändå testa... bra för mig och mitt självförtroende!!



Idag ska jag åka in till Sveg igen och träna hund!! Hoppas att Bira kan få ett par smällar igen! Vad härligt det är när fler är på G och ringer och messar och vill träna!! trevligt med sällskap och nyttigt med störning!! Om jag har tid?? Ha ha... det ger tid, i alla fall så mår man bättre sen! Sedan, när Jennifer kommit från skolan och jag tittat klart på sporten (syr täcke samtidigt) så ska vi ge oss ut i spåret med "de stora" igen... tror det får bli Tanija o Siri även denna gång så kan jag exprimentera med Lizza nu på lovet. Sen blir det matlagning till 100%, hoppas jag...



Vet ni... det är redan mars... och jag som tänkt tävla i början av maj... och att jag skulle börja kedja moment i början på april... ha ha... bäst jag sätter fart nu!

Appropå hundträning så där. Har läst en massa intressant igen!! Vet inte om ni läser bloggarna som jag länkat till och om ni tittar på deras filmer och så, men jag tror det var klickersmart som visade en film som någon gjort hur man kunde träna fart i momenten utan att göra ett helt moment av det. förvirrande jag är va!? Man lär hunden springa runt något och bygger fart i det (tex en hinderstolpe, en petflaska =D ) och när hunden har bra fart så kan man ju lära in snabba ställanden/lägganden utan att man ropat på hunden... och de använde det också för att få fart till vittringsprov (lkl 3) och jag tror man kan ha stor nytta av det! OCH det är inte alls svårt att lära sin hund att springa runt något!! Tror det tog mig 5min med Lizza att spinga runt en garage-stolpe... eller, ja i alla fall gå runt den =) och då var vi på ett ställe med mycke störningar och hon löpte!!

Där fanns också ett intressant inlägg om att bygga kedjor och börja med det från början, så hunden lär sig utföra flera saker innan belöning. En supertanke!! Nu ska här kedjelekas!! Lizza är dessutom kedjeklok, utan att ha kedjats nästan något... ha ha... kul ska vi ha! Något tips på en nonsen-kedja??

Tjingeling!! Glömde nästan igen... =)... hade fått en inbjudan på facebook, om att delta i något på söndag och stänga av elen, en protest mot elpriset var det kanske! Ha ha, stänger av på måndag istället... o tisdag o ons... he he...

2 kommentarer:

linaa o Luzza sa...

Duktiga ni är!!

Vad e d för täcken du syr? bildbevis:D

Ha en toppen helg o vecka!

Britt-Marie Olsson sa...

Va´duktiga ni är det är kul att kolla in er
Ha de gott/Britt-Marie