söndag 26 december 2010

skillnad...



Japp, det kan man säga! På julaftonskvällen när vi satt hos mamma och pappa visade termometern -37,4, nu visar den -7,5.... 30 graders skillnad!! Ja, igår så pratade de på de "lokala" nyheterna om att det skulle kunna bo isbjörnar i Lillhärdal =D =D! På vägen hem från Lillhärdal så sjönk tempen till -38 på något ställe och då visar termometern i bilen ca 2 grader fel... alltså -40... Gissa om vi sedan fick en chock när vi kom till Sveg (3 mil från Lillhärdal) och det "bara" var -30!! Och den härligt goa tempen höll sig ända hem och det började även komma små små vita flingor i luften... =). Sen hade det varit -36,5 även här hemma på backen... och då är det lixom KALLT!

När vi kom hem fick jag städa upp den vita julen som de kära fyrbenta fixat åt mig... en hundbädd (dyrare modell =( ) låg spridd över HELA köksgolvet, blandat med den svarta julen från Tanija... och givetvis även på en del andra ställen! Men, det kom inte som någon chock... hade en känsla av att det skulle se ut så när jag kom hem, för Bira-Bus och de andra var alldeles för uppjagade när vi var hem och rastade dem på eftermiddagen... Alltså, vi åker inte hem från Lillhärdal och rastar dem, utan vi åt en jullunch hos svärföräldrarna här i byn, bytte klappar och så och åkte sen till mina föräldrar för julmiddag, tomte och så... och rastade då hundarna där emellan! Är det bättre temp kan hundarna få följa till Häddal, men nu var det för kallt...

Igår så visade tempen då "bara" -20 och det blev en långpromenad med Bira och Lizza i alla fall. MYCKET välbehövligt!! Men en dag kommer man inte långt med... Idag snöar det och blåser och just nu har jag ingen större lust att gå ut och gå, men jag vet att om en timme eller två lär det bli en tur ändå! =). Jag funderar också på att gå ut och gräva en snögrotta till Lizza, ja, så jag kan träna henne alltså =)... och så får hjärnan bli lite trött också... ja, om hon nu kan det...hmmm...

Ja, det är ett tag sen sist jag skrev om någon bok... och det är nog mest för att jag kom av mig så totalt!! Först ska jag säga att hundsport special har landat i lådan och det är en av de bästa hundtidningar som jag vet!! Har läst den under många många år, och till en början för att få de djupare artiklarna, speciellt om arv och hur saker ärvs, vilket jag tycker är otroligt fascinerande!! Nu tycker jag ALLT är intressant och bra!! Och om alla raser... Just nu fastnade jag i kastration och hur det verkar vara en allmän uppfattning om att de ska lösa alla problem... de hundar jag själv sett som blivit kastrerade är det inte ens hälften som blivit bättre och jag tror verkligen att det är bättre att lösa problemen på annat sätt än genom att kastrera... sen hjälper det ju givetvis några, men att tro att de löser problemen.... njäää... det är nog bättre att rikta om aveln då så vi får hundar som folk klarar av... och sen sluta ställa kraven på vissa raser att alla ska kunna klara av dem! men, det är intressant att läsa, både om fördelar och nackdelar och hur otroligt fel det kan bli!! Visste ni att om en hund gör utfall för att den är osäker så kan kastrationen göra att den blir ännu mer arg?? Jo, för det är testeron (stavas??) som gör hunden modig och kastrerar man så tar man bort produktionen och hunden blir ännu räddare... och som ni vet beror den mesta ilskan på rädsla. Hmmm...

Jo, sen... släpp kontrollen lös... boken som jag väntat på och som dök upp i min brevlåda precis när jag behövde den som mest... och sen när jag läste att man skulle massera örontippar som var bortkuperade och hela svansen, även där svansen varit om den var kuperad... då kom jag lixom av mig!! Men, jag har inte gett upp och jag tror att det finns mycket vettigt att hämta och speciellt roligt blir det ju att läsa när det kommer in övningar som man själv redan börjat med eller varianter på sånna. Det känns ju lite som bekräftelse på att man har tänkt rätt. Boken börjar med en introduktion, och om vilka hundar som det passar att gå en SKL-kurs med och vilka som först behöver ta privatlektioner. Och jag tror att alla mina idioter skulle kunna passa att gå en SKL-kurs med... sen kommer ju problemet... man ska gå kurs och göra detta tillsammans med andra och jag... gör ju det mesta själv och det är ju där begränsningen finns och därför som problem faktiskt uppstår... men, om man gör ett moment tillräckligt många gånger, positivt, så man får flyt i det och sedan börjar generalisera det till olika platser och olika andra störningar, då måste det ju bli mindre svårt för hunden att utföra det även med flera andra hundar nära... eller tänker jag fel??

Boken är upplagd efter träff 1, träff 2 osv på kursen och där finns beskrivet på vad man gör på de olika träffarna och hur man kan variera det så det passar just de deltagare som är med just då. Det är totalt 7 träffar och jag har precis läst färdigt om den första träffen... så jag gissar att jag blir mer och mer positiv ju mer jag läser och ju mer jag glömmer massagen av svans och öron ;-).

Sen Lina är jag supernyfiken på vad du fick för tips att göra med Luzza och er "osamshet"! Skulle behöva få lite proffs hjälp jag också... fast jag egentligen vet vad som är fel... =)
Skillnaden mellan rottweiler och spaniel och vikten av aktivering... Bira snor saker, biter sönder dem, snor allt ätbart inom räckhåll och äter upp det, tar hundbäddarna och drar igång rottisarna på dragkamp så de sliter sönder den... osv... och det från första dagen man inte hinner aktivera och ju mer du drar ut på det, desto värre blir busen! Rottisarna är ganska coola... de gör inte mycket väsen av sig för att de får ha tråkigt några dagar/veckor, sen kommer det och kanske orsaken till att inte vem som hels ska ha rottis...

Jag har sett det lite nu, Lizza börjar spänna mot Tanija och jag har låtit henne göra det. Tanija har svarat, något hon ytterst sällan gör och jag har låtit dem hållas... det bästa för alla vore ju om de löste problemet genom att spänna sig lite och det trodde jag också de gjorde härom dagen... Lizza vaktar mig, ingen annan hund (utom möjligen Bira) får kramas med mig, för jag är hennes!! Lizza visade detta mycket demonstrativt här om dagen och riktigt klev in mellan mig och Tanija och tröck bort henne... och de morrade på varandra... Lizza med raggen rest hela vägen, Tanija lite lätt över manken... så efter en stund fick Tanija nog och fräste ifrån... inget allvarligt, utan mer -nu jävlar räcker det... Lizza "flög" till andra sidan köket med ett whoops, förlåt och sedan var det Tanija som demonstrativt var mellan Lizza och mig, och det var nog för att visa vem som bestämmer i detta hus, för Tanija är inte sådan... =). Allt frid och fröjd...

Sen i går (eller när det var...)... så hoppade Lizza på mig, klängigt, för att jag är hennes skulle jag tro, jag knuffade ner henne, för... jag är min egen... Tanija var där, alla var lite till sig för vi/jag hade precis kommit in. Tanija fräste ifrån, vilket hon alltid gör om de yngre (även Siri) inte uppför sig och tjolahopp så svarade Lizza och de rök ihop... Jag tror P-O som också stod där blev mest chockad =) och nu fick jag ju hjälp att dela på dem, något jag fått göra själv annars när det hänt! Men, när jag inte hann få in foten mellan dem så tog jag ljumskarna på Lizza och skickade henne tillbaka i köket och då var det ju klart. De är inte svåra att bryta, men typiskt rottisar som är explosionsfärdiga av energi... det brukar vara lite spännigt inne på vintern, även mellan Tanija och Siri och det är för att de inte får utlopp för energin OCH det räcker inte att få hjärngympa, de måste ha både det fysiska och mentala, annars blir det så där... och det får jag väl leva med eftersom varken de eller jag vill ut och röra på oss i -30 grader... rottisar i ett nötskal...

Nu ska jag gräva en grotta och göra av med lite överskotts energier... Kanske ska Tanija också få prova ;-)

Inga kommentarer: