torsdag 9 december 2010

funderingar o inspiration!

TUSEN TACK för alla kommentarerna!! Det är toppen och jag fick dunder-mycket inspiration igår!! Precis vad jag behöver!!



(här var Liten riktigt liten...)

Om någon hakat upp sig på råttfällan och vad elakt det låter så är det elakt, men tillsist blir man helt desperat... så är det bara... Siri, henne stängde jag in, på en liten yta och det fick jag alltså göra varje gång som jag gick tex och hämtade posten, duschade, osv... nu åt hon inte saker, men sakerna ramlade liksom ner från bänkarna när hon var själv... och då går saker sönder! Sen blev det gradvis att jag lämnade henne längre och längre stunder i rummet... minns hur glad jag blev första gången jag kunde duscha utan att stänga in henne!! =) Det absolut bästa sättet att lösa problemet med hundar som snor både mat och saker är nog att se till att de aldrig finns något att sno, rent på bänkar o bord och allt attraktivt på en hylla högt upp! Sen blir det ju värre om hunden i fråga kan öppna skafferidörrar och så där, men kanske får man sätta en barn-spärr på tills vidare. Jag är optimist och tror att saker blir bättre!! Jag vet också hur svårt det är att hålla rent på bänkar osv, (speciellt med barn och sambos som inte vet att det bästa är att sopsortera direkt... annars sköter Bira "kvarn-arbetet"... och JAG får plocka upp...). Men, det går ganska snabbt att få det till en vana...





För några dagar sen började jag läsa Drivkraft & Motivation av Anders Hallgren, jag började läsa den för något år sedan, men tyckte den var tung... nu bestämde jag mig att nu skulle jag orka och när böcker är lite tunga kan man göra så att man bestämmer att man ska läsa 10 min/1kap el liknande innan man får läsa den bra krimmaren som man läser en stund varje kväll... Smart va!?? Drivkraft & Motivation är INTE tung!!! Den är MYCKET bättre än krimmaren, som är ganska seg... ha ha ha...





Jo, och typ dagen efter jag började läsa D & M så fick jag nytt nummer av brukshunden & av Canis tidning hem och det brukar resultera i sträckläsning av Canis och sedan lite frukost-läsande av brukshunden några dagar... Så blev det inte nu av någon anledning utan jag tog direkt in på brukshunden och har frukostläst den några dagar... Igår blev det Canis och första artikeln handlar om just Drivkraft... ha ha... Det står mycket vettigt om det och det är kanske bra att vara medveten om drivkraft (och motivation) när man tränar och att man som förare kan göra en hel del där, samtidigt känner jag lite att man heller inte kan förneka att vissa hundar har mer driv i sig från början... Men, kanske kan man motivera upp drivet hos de med sämre driv bara man hittar en riktigt bra belöning... vad vet jag... Tanija har DRIV!! DET VET jag!! Och det har hon oavsett hur jag belönar och det tillsammans med hennes naturlighet för att vilja göra som matte säger, det kanske är det som är drivkraft...?? :-)





Det här med klickerträning är inte alltid så himla lätt och jag har på något sätt kommit till en punkt där jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare... hur gör jag nu?? Jag skulle verkligen behöva gå en kurs eller ha någon som talar om för mig vad nästa steg är... men, jag är för fattig för att gå på kurs, så jag får väl... F-N!! Jag vill ut och tävla... så här gick jag och tänkte igår och mer och mer deprimerad blev jag... och tillsammans med den GRÄSLIGA huvudvärken som klubbat ner mig för ca 3 dagen i rad så kan jag säga att det är svårt att vända tankarna!!


Sååå... kom jag till nästa artikel i canis-tidningen medan jag lagade mat... =)... och den handlade om målbild, och FAN vad bra det var!! Nu vet jag ju HUR jag ska komma vidare!! Det är väl bara att skaffa sig ett mål, vilket jag har... Dela upp det STORA målet i mindre delmål och sätta "datum" på dem och sedan minska ner på moment/detalj nivå och sätta datum på det också OCH TRÄNA!! Jag vet ju hur jag vill att min hund ska gå fot... och då får jag väl bara ta tag i det och träna det tills det blir så, eller i alla fall i närheten, vad är problemet?? Problemet = jag, som är velig och osäker istället för att ta tag i problemen och lösa dem!!





Problem ett och här behöver jag er hjälp och minst 1000 tips!!! Hur får jag min hund att komma på inkallning?? Jag blir galen och i morse blev jag så rädd att jag trodde jag skulle DÖ!! Och att Lizza också skulle göra det.... kunde dessutom ha vridit nacken av henne!! Vi bor ju på en backe/kulle... och vår väg upp är i en slänt, på ena sidan lutar det uppåt och på den andra nedåt och det är ganska brant (superkul för pulkaåkarna!). I morse så kom Lizza på att hon skulle hoppa ner för slänten och det var ca 50 cm längre än vad kopplet räckte. 2 alternativ för matten, släppa eller flyga på näsan efter... nu tror jag att jag tappade henne, för jag var inte riktigt med på super-rycket... jag fick ingen panik eller så, det var ju bara att gå fram och ta kopplet när hon kom upp på vägen... Men, Lizza hade andra planer och drog allt hon kunde mot 45:an, nu hade hon reflexväst, men vad hjälper det om hon springer 100km/h ut framför en tradare?? Sen plötsligt kom hon på att hon skulle jaga rådjur i skogen och jag kunde andas i typ 3 sek, sen vände hon igen, mot vägen... jag hade också våra grannbarn i tanken och hur hon skulle springa ner dem och skräma dem som redan är lite hundrädda och BLÄÄÄ!!! Kändes som jag hade panik i en evighet!! Tack till Bira som skällde och väckte Lizza lite ur den yra hon hade... Jag gissar att även Johan hade panik.... och han sa att han inte hade en aning om hur han skulle göra... stackarn... tillsist, med viftande vante och springande åt fel håll lyckades jag fånga in henne... FY BUBBLAN!! Men, så där har hon aldrig gjort... hon är ju en feg liten lort och släpper jag henne i skogen så går hon inte så där långt ifrån mig... Till saken hör att jag igår tränade inkallning och var supernöjd efter...





Ja, Lina & Luzza har inspirerat mig lite... =)... Stänga skåplucka... Siri har gjort det förut... hon och jag var ju till Göteborg på klicker-start-kurs för hundens hus... och då lärde jag henne det. Lizza fick lära sig det på klickertränar kursen, men Bira & Tanija har aldrig gjort det... Nu är det ju länge sen både Siri och Lizza gjorde det och hjärngympa skadar aldrig... Resultat... ha ha... Bira knuffar lite försiktigt... jag kör förövrigt med post-it lapp och först dutta på den i min hand, sen närmare och närmare skåpet innan jag sätter fast den... Tanija, ha ha ha... hon knuffar ibland med näsan och ibland tog hon tassen och bara smällde till så den stängdes... Egentligen borde jag väl bestämma mig för vilket stängande jag ska ha och belöna, men... äh!! Jag ska se om jag kan ladda ner lite filmer på träningen så ni får se... Siri var jätteduktig och Lizza trodde att dörren skulle hoppa på henne och attackera!!! Kan bero på att den rör sig och att hon de senaste dagarna lyckats riva över sig kompostgaller 178 ggr eller något....hmmm... hoppas det går över!





Sen körde jag lite träning på att komma in fot med Lizza, och det från lite längre avstånd. Jag slänger då iväg godisen så hon får gå iväg några metrar och sedan frivilligt erbjuda utgångsställning igen. Under färden kan det hända att hon glömmer bort vad vi tränade på, vi har alltså inte flyt i det, och det visar ju att vi behöver mer träning!! Jag körde också vår "nya" kedja, som egentligen handlar om att kunna vänta på kommando och vara stilla och göra det... och att vänta stående (frivilligt) på att jag säger sitt fungerar grymt bra!! Superhäftigt!! Sen hade vi problem med att sitta kvar tills jag sa ligg och det löste jag nästan igår... Jag tränade på just att sitta kvar en massa, sen när vi gjort det (frivilligt beteende) så sa jag ligg och klickade, belönade i liggande och sen belönade jag upp henne (=2 godisar alltså), och om hon satt kvar så sa jag ligg, om hon la sig frivilligt utan att vänta så gjorde jag inget utan väntade tills hon satt igen... och jag tyckte mig skymta att en lampa tändes... =).





Inkallningsträning!! Både Bira & Lizza gjorde denna övning! Började med att smeta in mjukost på ett fat, ställde det på golvet och ropade när de stod där och tvättade fatet. Lizza fixade det galant och Bira fick jag peta lite på innan hon kom. Hos mig fick de mjukost på en sked (Po köpte ask iställetför tub...) och korv el frolic. Detta upprepades några gånger och de fattade snabbt galoppen!! Sen smetade jag leverpastej på fatet och det blev lite svårare... men, de kom i alla fall när jag ropade!! Toppen!! Givetvis hade jag också leverpastej då när de kom... =). Och efter några upprepningar så vill de inte längre stå kvar och putsa fatet utan de kommer av sig själva efter mig... ha ha... Nu är vä själva grejen att jag måste flytta ut dessa övningar och generalisera dem som det så vackert heter, men kommer de göra någon skillnad?? Just nu känns det ju inte så... Samtidigt SKA jag veta att det enda sättet att få resultat är ju att träna på det och ta tag i problemen... Varför är jag så lat??





Igår påbörjade vi äntligen arbetet med att sätta upp bröstpanelen i hallen och det blir supersnyggt!!! Synd bara att P-O beställt för lite skivor...hmmm... men det ska nog bli klart i kväll! Och när vi grejsar där (jag satt mest på en stol och höll i huvudet) så inser jag att det är -15-16 grader ute!!! Där hade jag minsann offrat till mig och gått 4-5km med Bira i -20 grader för att hon skulle bli nöjd och så blev det bara -15 på kvällen... morr... Idag var det tänkt att jag skulle ut och bomma på en orre eller tjäder med pappa, men jag har bestämt att jag ska ligga inne och kurera huvudet idag och då kan ni ju gissa vad termometern säger... jo, -11 grader!!! Fast det har varit ner på -24 och vänt i natt...





Nu ska jag se om jag kan ladda upp lite filmer så ni får se en galen 10-åring... ha ha... Och i vinterkylan så funderar jag på om jag klarar av att lära någon av mina hundar att backa upp för trappan... DET är en ganska intressant uppgift... hi hi... eller för de som kan gå slalom framlänges mellan benen så kan det ju vara något att få jycken att gå slalom baklänges...





Grattis till mamma på födelsedagen & till moster på namnsdagen... och grattis till alla andra Annor också!! Hej hopp!

Inga kommentarer: