onsdag 22 december 2010

några filmer


på vår kvällspromenad har jag nu lagt upp! Kan kanske vara kul att veta att denna kvällspromenad var MYCKET lugnare och tråkigare än den kvällen innan... Har någon försökt säga ett allvarligt NEJ till sin hund, medan man skrattar så tårarna rinner?? Lyckats?? Hur??



Kvällen innan... Lizza dyker ner i snön... hittar där ett koppel som hon då bara måste kampa med!! Dyker igen... hittar ett nytt koppel!! Häftigt va!? Och det mest konstiga är att hon hittar kopplet under snön fast det ligger på snön...hmmm... Hon går omkring med huvudet under snön... På ett ställe drar jag upp henne, tror hon kommer att kvävas!! Man kan väl inte vara under snön hur länge som helst, eller?? På ett annat ställe försvinner hela hon under snön och sen ser du hur hon hoppar där under, fast du ser inte henne. Bara snön som guppar fram!!

Det har blivit mycket lite hundträning nu... dels är jag hel-halv förkyld, jag är trött, det är avslutningar hit o dit, jag har varit till Mora och julshoppat, och min hund är livrädd för att träna i hallen!! Plötsligt har jag blivit begränsad till vardagsrummet... i hallen blir hon 20cm hög och öronen tätt bakåtstrukna och svansen mellan benen och så flyr hon till vardagsrummet. Hon hatar verkligen kompostgaller!! Måste kanske ta tag i det så rädslan inte blir riktigt så stor! Grejjen är att när vi lagt in ett nytt golv där så ramlar gallren för en vindpust och kompostgaller har plötsligt blivit odrägligt!! Nu har jag köpt en typ barngrind som jag satt ut i yttre hallen och det känns toppen!! Det blir en till mot trappen senare...

Till Mora! Sussa var snäll och gjorde mig sällskap... Bira o Lizza var med och... tänk vad så lite kan göra en SÅÅÅ glad!! Lizza hälsade på Sussa där nere och de känner inte varandra... Och mest troligt för att Sussa är så himla bra så gick det så himla bra!!! Lizza gick bara fram till Sussa och ställde sig med sidan mot henne för att bli klappad. Hur lugn som helst!! Och jag blir överlycklig!!! Sen på vägen hem, så rasade lite av det vi packat och Lizza (som nu är rädd för allt som rör sig) vägrade sitta där bak... Nu hade vi bara en liten bit kvar innan det skulle packas om (och det var bara på lut, inte helt rasat) så Lizza fick sitta i Sussas knä resten av biten. TOPPEN för Lizza och jag är en mycket stolt matte!!

Julshoppingen!? En sele till Lizza (som drog lite, men skötte sig mkt bra när vi var in på djuraffären och provade), halsband till Tanija o Siri ( i tyg, kedjorna blir så kalla...), glucosamin, hundben och hundmat... ha ha ha... Sussa var duktigare!!

Våra älskade -00 börjar bli gamla... och det är fruktansvärt läskigt!! Här om dagen när jag skulle klippa klorna på Tanija så märkte jag ett tecken... när hon ser klotången så lägger hon sig ner, jag säger "på sidan" och hon lägger sig på sidan... men, nu gjorde hon inte det och ville inte när jag försökte heller... Och det är nog det första jag märkt, utom att hon allmänt är äldre... Supertungt och så vet jag ju att mammas & pappas Dix börjar bli döv, hans bror mår inget vidare och allt blir ännu jobbigare... I alla fall köpte jag glucosamin till henne nu... tanken är inte att förlänga något liv utan bara att göra det rörligare! Och jag är superfjantig, för det handlade bara om att inte vilja lägga sig på ena sidan lixom...

Kom på att jag kanske skrev lite klumpigt om täcken för någon dag/vecka sen... givetvis kan/ska man ha täcken på hunden om det är kallt och den fryser!! Det var inte så jag menade... om nu någon inte hängde med... det var mer att kanske inte börja för tidigt på hösten och sen innan man vet vad man har för hund... Tanija & Lizza fryser aldrig... typ... Siri, hon fryser när det är +5 och kallare... nu får hon inget täcke när det är +5, men kan få ett senare på vintern när det är kallt, om jag kommer ihåg det... samtidigt så äter hon snö för att hålla värmen och då hjälper ju inget täcke i världen!

Just nu är det -22 grader på backen OCH det snöar!! På riktigt, inget små-flur... vad hade det varit om det varit klart väder?? Nu ska jag ge mig ut på promenad och knäppa lite julkort =). Hej hopp!

Inga kommentarer: