tisdag 4 maj 2010

VILKEN HELG!!!


Men, jag börjar ändå dagens "story" med att som vanligt visa lite vårbilder!! Jag har ju faktiskt missat att krokusarna har tittat fram och de är i lägen från att ha blommat över till knopp-stadiet som ni kan se här till vänster ;-) och de klokaste är kanske de som ännu inte tittat fram, eller!??
Nu är det ju så att detta med en liten snö-dämp i början på maj inte är helt ovanligt och inget som gör en chockad så är det ändå kul och ut och fotografera =) och visst har krokusen en snygg mössa!! Och någon dm som de pratat om ligger det i alla fall inte!
I alla fall så hade jag först tänkt ta mig ut i skogen och lägga ett välbehövligt spår idag, men som det ser ut så blir det ingenting av med det!! Jag hoppas dock att jag ska lyckas klämma in lite träning på klubben idag =), kanske lite inkallningsträning med Bira, ha ha...
Ja, Lizza hon hittade något intressant att skutta på här i snön hon... hi hi...
Helgen då... Jag tycker det nästan är ofattbart hur en helg kan vara så OTROLIGT rolig och givande, trots att ALLT man försöker inte fungerar som det ska (ha ha ha!!). Hur kan det bli så?? Måste nog bero på toppenbra kurskamrater och kursledare...
Vi började vår resa söder ut i fredags, och stannade till i Säs och sa hej till mamma och pappa och "de små" fick komma ut och kissa lite. Bira blev helt GALEN!!! direkt när jag släppte ut henne och jag blir helt varm... att de kan känna igen sig fast det är så längesen vi var där... och hon älskar det verkligen!! Och sedan så fick Lizza också komma ut och de sprang som två galningar (kanske är det svårt att springa som något annat än det man är?? ;-) ) och så hittade de givetvis en massa saker. Bira var in i skafferiet och hämtade en tom brödpåse och sedan hittade de mormor och morfars pizza tallrikar sedan dagen innan (stod i blöt vid brunnen) och de hade minsann inte städat av dem ordentligt och då började Lizza springa omkring med besticken... hi hi...

Tanija och Siri har "vårkänslor" och Tanija bjöd upp till lek med en pinne...
Vi kom i alla fall fram till Hofors BK, där vi skulle bo, i skaplig tid och efter jag instalerat mig och ätit middag så tänkte jag passa på att träna lite =), köra igenom alltså... och kanske ska man inte göra det, men...
Det gick i alla fall superbra!! ALLT kunde hon!! Riktigt häftigt tycker jag... synd jag inte filmade så jag hade bevis... Sitt, ligg, stå, och under baklänges marsch, snurra, backa, och det vara nästan så hon snurrade runt mig baklänges utan hjälp-grindar... och musmatta med superfart och rutan uppe... slalom, osv... dessutom var det ju i en helt ny miljö...


Bira undrar vad hon ska sitta där för...
Ja, så fick Tanija komma ut och köra lite rutan-träning och jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det... i alla fall gjorde jag rutan mindre och la in musmattan och då är det ju inga problem! Kanske ska jag köra lite så här och få upp större säkerhet... Aaaa... jag vet faktiskt inte....
Bira var som vanligt galen, men jag kommer till det också! Och när det var hennes tur då fick hon dutta på post-it lapp som jag satt på en pet-flaska. Nu är det ingen bra lösning har jag konstaterat! Flaskan tippar nämligen när man duttar på den... kanske får jag börja klicka innan dutten, precis när hon är på väg... eller så gör jag så som vi pratade om en av dagarna på helgen, jag tar helt enkelt en skål och lägger i en godbit i och skickar mitt "ut"... då borde hon också lära sig och vi slipper blanda in dummien redan nu... eller så är man så fräck att man varierar sig... hon vet inte vad som kommer... =). I alla fall så upplever jag inte henne som trögtänkt, utan rätt så smart... =)
På lördagen så skulle vi då visa upp läxan, något som alla tydligen bävat för, utom jag... ha ha och då kan ni ju gissa hur det gick!! Lizza hon kunde ingenting och... det var ganska jobbigt... inte helt oväntat kanske, hon är ju rätt störningskänslig och hon är mitt uppe i sitt första löp (fast jag tycker inte om att skylla på det!!)... Ja, lite gjorde hon... typ 5 sitt, sen tar något annat över och det kan ju vara ett tecken på att det är jobbigt... för de 5 sitten hon gör, de har hon flyt i... sen kunde hon trampa på musmattan och skrämma kursledaren som tänkte sno HENNES musmatta... kansiga jycke... och hon kunde inte backa längs en trotoarkant, men längs husväggen... men, jag vet ju hur mycket hon faktiskt kan!!
Om jag nu inte rör ihop allt sammans (vilket man lätt gör ska jag säga er!!) så gick vi sedan igenom kriterieplaner, att skriva, och loggföring, att skriva... och det är jäkligt svårt!! Det jag tycker är svårast är latenstiden (när man räknar det som ett misslyckande för att det tog för lång tid innan hunden gjorde det och/eller den kanske gör något annat istället) och kriterieplanen! Visst kan jag göra en kriterieplan, men när jag står där och tränar, så liksom lägger jag upp en egen kriterieplan just där och då och glömmer den jag hade... Men, nu ska jag ju försöka jobba med detta hemma!
I alla fall så var hon rätt så duktig på detta... började med att dutta på en post-it lapp och jag kan inte komma ihåg om hon har gjort det tidigare... jag tror inte det... i alla fall hade hon 100% rätt på den direkt (mer än 80% rätt, gå vidare, mindre sänk kriteriet och jobba vidare...) och det fortsatte lika när jag hade den nära skåpdörren och när jag sedan satte den på skåpdörren så blev det lite sämre, men inte dåligt! =)
När vi kursat klart så åkte jag, Monika och Matilda ut till klubbstugan för att träna lite hund och surra, äta middag och så där... Det slutade med att vi åkte ut i skogen och tränade apportering... ha ha... det är super roligt!! Och så nyttigt att se hur de jobbar med sina hundar och lite olika övningar som man kan göra och upplägg osv. Sen ska jag säga er att det var nyttigt för Bus också... hon skällde och pep hela tiden... pust!! Men, jag vet också att det är ju träning som behövs för att få bort det... hoppas vi kan få in någon till sån här träff också =) =D...
Så var det Biras tur... hon skulle få en enkel markeringsövning... och Monika frågade om hon brukar komma tillbaka med dummien, eller dra... ha ha... som mest brukar hon dra ett äre-varv, sen kommer hon alltid säger jag... och det fick jag minsann äta upp!! Som hon sprang med dummien hon hittat... jösses (hon till och med bajsade och höll ändå dummien i munnen, ett stadigt grepp!).... och jag sprang, tjoade, gömde mig, lekte med något annat, osv... efter ett par gånger så fick Monika ta över... man blir hel-slut!! Ha ha... nu vet jag i alla fall vad vi behöver träna på och så har jag fått lite övningar (som de gjorde) som vi kan arbeta mot!
Jag tycker det var intressant att se hur stadigt hon höll dummien, det var inget tuggande och det tog flera repetitioner och hon var nog helslut, innan hon började ruska (döda) den och sedan kunde man se en liten tendens till gnagande, men det satt väldigt långt inne... och det tycker jag är toppen bra!! Hon kunde alltså lägga sig ner med dummien i munnen och bara hålla och titta... Kanske är det något vi lyckats med, eller så är det genetiken! ha ha...

-Ja ha du... och varför kryper du omkring där på alla fyra och tror du är rolig??

- MIN dummie är nämligen både finare och godare än din!! Dessutom är den MIN!!!

Jag fick också se lite strålande vattenarbete av de två retrivrarna och det är roligt. Bira, hon ville inte kliva i och jag kan förstå henne... brrrr.... och jag hade tänkt ta tag i det bara det det blir grader så jag i alla fall kan gå en liten bit.... hu...

När vi kom tillbaka så blev det middag, vid 9... hi hi... och Ewy, Elaisa, Bira och Lizza fick vara med inne i klubbstugan! Och det är verkligen något som de här unga damerna behöver!! Lära sig umgås med andra tikar och ta det lungt... Nu kan man dock säga att det märktes att Lizza löpte... och hon gjorde sitt bästa för att alla skulle se henne (det är å andra sidan ganska som vanligt...) och se hennes bak... stackars liten...

Sen kröp vi i säng och Monika och Elaisa delade rum med oss! Ytterligare en nyttighet för de små... Bira såg mest ut att vilja dela säng med dem och Lizza hade väldigt svårt att inte väcka Monika och pussa lite på henne under natten... Tanija, hon är en cooling!! Elaisa till och med ramlade ner i huvudet på henne under natten och hon tittade bara sömndrucket upp...


- Ewy har stenkoll på matte Matilda =)

På söndagen så tränade jag inne. Skönt... det var ganska ruggigt ute och inne så kunde faktiskt Lizza en del!! Vi tränade först på flyt och där inne så har Lizza nästan flyt i sittet... skönt det!! Och det gör ju att jag ser att vi bara behöver träna mera på fler platser och så är vi nästan där... =)... Hon till och med grejjade det fast kursledaren kom in och gick förbi!!


-Lek som övergick till mys... Monika och Elaisa!

Ja, sedan så var det givetvis en massa teori och prat och problemlösningar både här och där under dagarna och detta tycker jag är superintressant och som jag sa till Anki, det ger mig lika mycket att titta på och lyssna som att själv göra övningarna... Det är ju att lösa problem som är en stor grej och att lära sig se lösningar är viktigt och även om man själv inte har problemet just nu så kan det komma om en vecka eller så...

På em, när vi började bli riktigt möra så tränade vi lite på att hålla kvar poss (jag valde ligg) och
sedan köra med lite lockande, men hon får ändå inte lämna sin possition. Detta är intressant och roligt och det ska bli roligt att lägga lite energi på det nu!! Jag tycker att Lizza skötte sig exemplariskt =) och sen så fick vi se Anki och Nova och de gjorde det ännu bättre!! Men, just det att de andra gör det bättre gör ju att man själv får tips om hur man ska gå vidare och hur man kan göra!! Jag är ju helt grön på detta och det är otroligt givande... =)


-Nova kollar in matte Anki!
Ja, sen har vi givetvis fått läxa igen... och det känns som att vi har en hel del att jobba på där... och dessutom måste jag ju in med fler grundfärdigheter!! Ska försöka ta en analys... Jag har plockat ut de grundfärdigheter som vi behöver träna på för att fixa läxan, sen är det ju nödvändigt med fler och kanske också skaffa en del moment... och definitivt öva vidare på en del av dem vi gjort hittills!! Jag ska försöka ta tag i detta under dagen... så vi kommer igång direkt... även om apporteringsövningar med Bira lockar mera... ;-).
Några exempel på vad vi ska ta för grundfärdigheter: *fritt följ (som då innehåller flera grundfärdigheter i sig) *utgångsställning (som också har flera grundfärdighets-delar)* *Inkallning (som är ett moment ihopsatt av flera grundfärdigheter...)* *Inkallning m stå (nu ni...)* *stå under gång (också flera grundfärdighetsdelar)* *håll fast apport (mycket här också, men enormt viktigt att vi kommer igång!!)* *vänster vändningar (ingår egentligen i utgångsställning)* *sitt upp (ingår i sitt)* *Varsågod (tillhör doggie-zen)* och som sagt... mer kommer det bli =)... Nu har vi ingen träff förens i slutet på augusti, men vi får väl jobba mot det och se till att ha kommit riktigt långt tills dess, sedan är det ju bara slutträffen kvar och då ska alla problem vara lösta! ;-)

Nu har jag säkert glömt 1000 saker... ni vet hur det blir... tex har jag glömt att jag plockade 2 krypande fästingar på Bira efter hon varit i skogen... läskigt!!
Igår var jag och Johan (som var hemma o sjuk) ut till skogen för att se om man kunde köra bil till vårt ved-ställe.. det gick inte!! Så det är bara att vänta... istället tog vi en tur till morfar och planerade vart vår stuga ska stå som vi ville ha fixat i vintras :-) vill verkligen ha en stuga där... så ljuvligt!! :-)
Nu ska jag få något gjort!! hej hopp!!

Inga kommentarer: