måndag 10 maj 2010

en... annorlunda helg...

Ja, då var helgen åter förbi! Kanske ingen större skillnad för mig, mest att det blir lungt i huset på dagarna då ;-), men helg är väl ändå helg på något sätt...

Vädret har varit ganska bra! På lördagen riktigt varmt, soligt och bara lite vind, på söndagen också soligt, men med isande vindar...

På fredagen så var vi ju på klubben jag och Johan! De tränade lite agility... he he... tunneln och mycket låga hopp (1dm??) och medan tränade jag Lizza och det var supernyttigt! Visst spanade hon in polarna men inte alls i den mängd som jag trodde och när vi körde en liten flyt-test (utan att ta tid och räkna) så kom jag högt =) Hon var riktigt riktigt bra!!! Super häftigt!!

Sedan gjorde vi lite backa och gå framåt längs staketet och det gick också riktigt bra! Någon gång släppte hon mig och kollade in Johan och Bira, men mest flöt det på bra...

Johan o Bira tränade också på att gå lite fot och jag tror att de snart kommer få till det! Bara han slappnar av lite och inte ser så tråkig ut OCH släpper efter på kopplet... tjatig mamma =). De kollade också in hoppet och hur det ska utföras tävlingsmässigt! Lite mer att träna på...

Sen kom Liza och släppte ut söta Angus och pappa Rocky... ganska olika är de =), och jag tycker om att studera andras hundar... och Liza visade lite fotgående och inkallning med Rocky och de har kommit riktigt långt, fast nu var det mycket nosa (kan väl inte bero på att Lizza knatat omkring där innan!?? + en annan löptik dagen innan...)

När Liza åkt så la vi Bira och Tanija i en platsliggning. Det var svårt sa bus och hon låg och stirrade på mig hela tiden så jag vågade inte röra en fena!! Här måste Johan gå tillbaka lite och köra både närmare och kortare tid. Sen tror jag inte det är något som är svårt för Bira!


På kvällen drog vi till skogen och la ett varsit spår till ynglingarna... Bira hade sin års-debut... och hon var ganska virrig... slog mycket och hade en stark dragning till vänster. Vi gjorde bara 100m och med en pinne i slutet och att pinnen skulle markeras var det i alla fall inget snack om!! Bra det... Men, hon behöver komma ut i skogen mera!!
Lizza hade denna gången mer koll på vad hon skulle göra och spårade sina metrar utan problem. Funderar på om jag ska lägga ut en pinne nästa gång, bara för att se vad hon gör!


På lördagen så tränade jag inte hund en endaste meter, eller jo, jag tog ju Bira och Lizza tillsammans på en promenad och det är väl en form av träning det med. Pust!! Men, nyttigt för dem... Lizza såg ju en människa och började skälla, Bira hänger först inte riktigt med på vad Lizza skäller, men hakar på i skällandet gör hon... sen förstår hon och blir inte tyst fast Lizza tystnat och sedan så försöker hon vifta av sig på mitten för att där är en människa, men skäller, det gör hon ändå... ha ha... ser bra festligt ut, men voffandet är jobbigt... Detta måste göras om!!


Annars krattade jag gräsmattan och... något mer vettigt kanske =)... tvättade och senare på kvällen så var vi bjudna till Ytterberg på födelsedagsmiddag =) =)... både P-O och kompis Håkan fyllde år. Det var trevligt och mycket god mat! Sen kom vi givetvis hem på tok för sent... Jennifer var dödligt trött...

På söndagen fortsatte trädgårdspetandet... grävde en ny håla till mina pioner och har nu flyttat dem. Jag hoppas verkligen att de överlever flytten och att jag inte dödat deras rötter. Men, det kändes som att sista hjälpen var nödvändig för de trivdes verkligen inte där de stod innan!! Efter det fortsatte jag, eller snarare hann jag inte med för P-O grävde ett hål till plommonträdet som var på väg hit (och varit på väg i några år) och efter det anlänt så grejsade vi till det så det blev bra. Hoppas nu det överlever och att vi faktiskt kan få plommon här! Ska nog leta något på nätet om beskäring... eller fråga någon som vet...

Lite söndagsträning han vi med... men bara repetitioner och det fungerar ok... En promenad med Johan och Bira gjorde vi och det är lättare när man är två =)... Bira hon stannade och badade i bäcken... hoppade på isen och såg förundrat på isbitarna som åkte iväg in i vägtrumman... rolig hund!! Men blöt och geggig blev hon och det är ju bra att hon törs plaska i vattnet =). När vi kom hem gjorde jag någon apporteringsövning med Bira, kanske ska Johan få hjälpa mig för hon verkar inte riktigt förstå vad hon ska göra. Hon får sitta, jag lägger dummien framför henne och så ska hon komma till mig med den (ja, jag har lina ;-) ) och bara jag får henne att lyfta på rumpan så fungerar det bra!! Ännu har hon inte försökt smita med den...

Det blev också lite inne med brädan och stegförflyttningar... jag har så smått påbörjat förflyttningar med både Bira och Lizza... roligt... de är ganska olika och just nu är jag kanske glad att jag går utbildningen med Lizza... hon tänker lite i alla fall... ha ha... med Bira, då hinner jag inte med!! Här gäller det att ha allt klart för sig innan man börjar, hon hinner inte svälja godisen förens hon är uppe på brädan igen och phu så ruggigt snabb hon är!! Jag ska nog försöka filma detta så ni får se... sen har Bira lite trix för sig under förflyttningarna och de skulle ju vara bra att få till redan nu, men, jag ska filma så får både ni och jag se!!


När jag egentligen skulle sova igår... så började jag skriva en kriterieplan för apporteringen... ha ha och jag fastnade... vad roligt det var!!! Och ni ser ju... jag börjar med något enkelt... hi hi... mest troligt kommer jag väl få skriva om den 100ggr, men nu har jag försökt!! Helt nöjd är jag inte, men kanske kommer det bli bra ändå!! Jag har testat mig med en annan blogg, som jag inte har visat er och min tanke nu är att jag kanske ska skriva kriterieplaner och loggföring där... =) Så slipper ni det här, för det kan nog bli ganska... hmmm... tråkigt (eller jävligt intressant!!). Bloggen är dock inget för mitt vanliga bloggande för där finns ingen plats för bok-listor och länkar till alla andra ljuvliga platser... hi hi...


Jag har också försökt fixa länken till Anna, Sixten och Marley, vi får se om den fungerar nu... Lizas kan jag inte få till och så är där en ny!

OCH!! Nu har jag snart läst ut "100% positiv hverdagslydighet" F-N vad den är bra!!! Men, kan någon översätta masing/maser??


Ja, och sedan behöver jag lite hjälp med funderingen över inkallningen som jag skrev om i förra inlägget... tänker jag rätt??


hej hopp!

1 kommentar: