söndag 3 april 2011

Träning 2!

Japp, då har jag o Bira varit på TJH-träning 2! Och idag var det en FM-träning vilket innebär längre träningar och träning med fler än bara vår grupp. Vi började dagen med att titta på en film som egentligen var för gruppchefer och så där, men det var intressant och gav oss lite vinklar på vad våra hundar kan användas till. Första övningen var precis som förra gången, att se när någon gick iväg och att hunden själv skulle gå dit på "visa". Bira gör det, men nu var det ny plats, nya och många lukter och lite svårare. Sen vill hon inte leka med figuranten, vilket ju ska vara belöningen. Lena som var figurant fick dock dispens och fick använda köttbullar och jag tror faktiskt det skulle fungera mycket bättre och ge mer "driv" hos henne... Hon är ju en spaniel :-D! Sen fick vi göra en ljudmarkering runt ett hörn. Ljudet var på andra sidan av hörnet liksom och vi satt och så belönade vi med att hunden fick gå till figgen (och leka :-) ) och det är ganska intressant att se, hundarna (utom en) var ju helt gröna och hade ingen susning om det hela. Nu ska vi träna lite på detta och då kommer de säkert på vad vi vill... Sen när vi letade ett skogsområde att vara i, då fick Lizza komma ut och gå med oss. Nyttigt för henne att röra sig med en massa hundmänniskor och bara få vara hund! Nästa övning var en ljudfigge i skog. Ha ha... Tanken var en patrullering, men det blev nog för oss alla en stilla sittande bevakning och det var tillräckligt styrigt i alla fall! Vad mycket ljud det finns i skogen!! Nu var vi ju inte i riktig skog, utan i utkanten av byn och det var dörrar som slog, fåglar som sjöng, hackspettar, snöskotrar osv. och det är ju klart att när hundarna inte har koll på vad de ska göra, då är det ganska svårt att plocka ut kvist-knak och liknande ur detta! Vårt största minus i detta är ju Biras vilt/fågelintresse! Och nu blev det lite sådan nosning och instruktören påpekade att det kanske inte kommer fungera med Bira, då det gäller för oss att göra figgarna mer intressant än viltet, och det kan ju bli svårt. Nu tror jag att det går, bara hon vet vad hon ska göra och hon tycker figgarna är super-roliga! Skam den som ger sig... men jag är väl medveten om utmaningen! Nu var vi först ut och det visade sig att Bira inte var ensam om att vara ofokuserad och styrig =), men jag tycker vi fick till det bra med alla hundarna! Och vi gjorde sen en liknande övning som blev lite lättare för hundarna och då blev det en helt annan stil på dem alla! Det var bra att det var en hund som kunde med, så man får se i verkligheten hur det ska se ut och man får liksom en målbild... Och vilken skillnad det är att se dem jobba! Kul kul! Hoppas de blir med på många övningar!! Nu ska jag jaga ut barnen att ljudfigga lite åt oss så vi blir superbra på det här =)! Annars går jag på övertid nu... i vakenhet alltså =). Jennifer var hemma i fredags från skolan med hosta och har under en längre tid (känns som 100 år fast det bara varit några nätter) ägnat nätterna åt att hosta! Fredag till lördag gav kanske 5 timmars sömn (ej samanhängande) och jag behöver det dubbla... I natt var det betydligt bättre, men inte riktigt bra... Tränat har vi gjort lite i alla fall. Enda tiden på året jag är glad att 45:an finns och går här förbi... Johan o jag var ner igår och tränade på den, mellan bilarna. Är riktigt nöjd med Lizza! Det känns nästan som platsliggning, läggande och framförgående är det som saknas för en start... Ja, apporteringen var en katastrof igår!! Ha ha... 4ggr tjuvstartade hon!!! Å andra sidan är det bättre än gången innan då hon gick ut och hämtade den... Taket är färdigmålat och jag har inte hällt ut mer färg, men eftersom jag har flyt med allt ni vet så kan jag ju berätta att golvet i min husvagn har brakat ihop i vinter!! Har ju en sådan där jag bor när det är jakt och ärligt så har golvet varit dåligt sen jag köpte den och i höstas var det... riktigt på väg... jag skulle hämta en ryggsäck där idag och fick inte upp dörren och då såg jag att allt såg vridet ut och att bortre bakre delen av golvet låg på marken... Vi ska dit någon dag nu och se om det går att tillfälligt laga eller om det bara är att skrota skräpet! Men, det kanske sätter fart på mig... =) Ska ansöka om bygglov och se om jag kan sätta upp en stuga där istället. Det blir bättre både för mig och hundarna... och hela familjen... vid sjön, underbart! Nu ska jag göra kväll! Bira väntar på middag... Hej hopp!

Inga kommentarer: