tisdag 26 april 2011

Träning 6!



Japp, igår var det dax igen!! Den egentliga träning 6 var jag inte med på... då var jag i Sollefteå, men igår hade vi vår träning 6!




Började med att vi fick se lite färdiga hundar, detta var en "stor" träning där även de var med! Jag tycker det är intressant att se de certade hundarna och hur de jobbar och hur det ser ut. Doris var så snäll och var figurant då så vi "grönisar" fick gå med och se.




Förutom att sitta i basen och i alla fall vara tyst en stund så var Biras första uppgift att lokalisera ett ljud på ganska långt avstånd och markera det. Och det gjorde hon naturligtvis :-) Hon är duktig tycker jag! Och hon fixar nu även att lokalisera det under förflyttning och nu var markeringen supersnygg!! ha ha... protestera om ni vill, jag är något partisk ;-)




Sen på direkten så blev det stillasittande (kan aldrig komma på vad det heter!) och nu var Bira supertrött, vilket möjligen kan förklaras av det heta vädret OCH att hon suttit i basen och gafflat under en längre stund, eller pga dålig jobb-kondis, att hon var enda hunden utan paus (men det måste hon lära sig att fixa!)så, mer träning för oss :-), eller allt! Nu låg hon mest och flämtade och då hör man inte så bra... Jag skulle givetvis ha satt mig på marken med henne och peppat upp henne, men det är lätt att vara efterklok! Nu markerade hon tydligt ca 1 sek innan figgen hoppade fram och stack... sen åker jag bara efter... he he... kan inte se riktigt klok ut!! Genom buskar och träd och då märkte jag att jag hade en jycke i hälarna och vad jag tyckte synd om dem som fick mitt ris i ansiktet!! Men det blev bra!! Taggade nog Bira att orka lite till!! :-)




Sen förflyttade vi oss till en ny plats och här var det dax för spår! Ett kort, knallhett och sprakande torrt hygge... Nu kör vi utan liggtid, alltså det gås nästan direkt. Kanske det var 50m och över en stig där vi då patrullerar. grejjen är att hunden ska markera spåret och sedan förfölja det. Bira tog upp det snyggt, på lite för långt avstånd, och bakåt... men, när Bodil sa jag skulle vända henne så gjorde hon det av sig själv... Bra det! Sen spårar hon snyggt som vanligt och på slutet låg en dummy!!


Sen blev det välförtjänt vila åt mitt bus!! På söndag är det dock dax igen!




Bilden är från det jag o barnen var ute o tränade! Missa inte påskinlägget här nere :-)

1 kommentar:

Britt-Marie sa...

Hej,
Du ska ha tack för du skriver så mycket om ALLA dina "äventyr" med dina jyckar, blir nästan liten trött av att bara läsa allt du gör men det är hel kul läsning
Ha en fortsatt bra vår och lycka till med din träning
Britt-Marie