onsdag 30 mars 2011

Tur som vanligt!


Tänk... det räcker med att bestämma sig för att man måste ta tag i träningen och ge sig ut, så kommer inspirationen och suget tillbaka =D!!


(Bild på Bira från i höstas, tycker om denna!!)


Först ska jag bara säga något som retar mig... och nu kommer jag säkert reta upp en massa andra som inte tycker som jag =D! Tänk vilken tur att vi får tycka precis som vi vill... =). De senaste dagarna har det varit en massa surr om en stackars björn som blev bortjagad från sitt ide och sina små stackars barn... och detta har ju varit i varje nyhetssändning, både lokalt och riks... och i morgon kommer veckans tidning och jag kan ju gissa vad som står där... Har folk tråkigt eller?? Jag tycker jättesynd om killen som körde ner i idet!! Björnen... har hon ens några moderskänslor?? Jag menar hon föder ju sina ungar i halvdvala och ligger sedan i dvala medan de diar, är de medveten om att de fått ungar?? Vi pratade lite igår... tänk om hon haft årsungar!! Då kanske killen aldrig överlevt... MEN till tre saker =), om jag åker skidor i skogen och ramlar ner i ett ide är det mitt fel och jag får skylla mig själv för att jag åker skidor?? Den här tiden är det ganska underbart att bara glida runt på skaren... Nr 2, om någon föder ett sjukt barn, eller en olycka sker med en bebis och den inte överlever... skrivs/visas det då i flera dagar om det i rikspressen?? Hallå!! Och sen så glömmer visst journalisterna att skriva om och dömma alla björnhanar som går runt och dödar en massa björnungar, tänk vilka banditer!! =)



Jennifer och jag har åkt skidor igen! Denna gången tog vi bara Tanija o Siri och tänk så mycket lättare det gick =D! Och föret var... läskigt!! Det var hårt och skarit och då vi åkte i skoterspåret var det smalt (skotrarna hade sjunkit ner och det var därför bara en spår-bredd) och det hårda gjorde det svårt att bromsa och styra och gav ett grymt glid!! Dessutom så låg det en massa kvistar i spåret sen "stormen" och dessa gav tvärstopp!! Ha ha... gissa om det var spännande!! Normalt släpper jag Tanija lös i en nedförsbacke, nu gjorde jag det i tre...



(Tanija kämpar på!)


Jennifer är också super-på-G och vi har tränat någon typ av sök-början med hundarna... =) Ja, Tanija hon fick köra riktigt sök hon och hon tyckte det var toppen-kul, men så jobbigt då skaren inte bar helt... Lizza får vinda in och sen leka med Jennifer och det är SÅ häftigt!! Om Lizza får leksaken och går iväg så kan Jennifer ropa på henne och då kommer hon tillbaka med den!!! Vad avis jag blir!! Undra om det fungerar för mig också... =D =D... Lizza släpper på loss eller spotta ut, även 1m från Jennifer... Kul att se att hon kan! Siri fick göra en invindning och sen en typ av sökslag... hon kan ju leta saker och det fungerade att leta systrar också!



Mitt i alla hundsaker så här, så att alla missar det =) ska jag berätta att jag målat tak, innan det sattes upp och lyckades hälla ut en halvliter färg på golvet (ja, den ramlade i golv så det kom färg överallt!! Taket, köksbordet, hundmatkoppen bakom hörnet, kompostgallret osv...) och på vissa ställen hade det torkat ganska fast innan jag lyckats komma ut ur rummet (den tippade givetvis i dörröppningen), till toa, fixat skurvatten och skurat mig in i rummet igen... ha ha ha... och det i taket upptäckte vi dessutom dagen efter... hi hi hi... ser urdumt ut!! Pappa o Rune var här igår och satte upp taket och jag påbörjade målningen av de brädor jag inte målat =). Vi får se vad det kan bli av det hela, men det ser riktigt bra ut!! Tack pappa & Rune!!



Har ni sett att jag uppdaterar mina filmer o mina bilder oftare än bloggen?? Hmmm... så kan det bli ibland!

(Lizza leker m Jennifer)



Här hemma tränar jag för att få till ett framförgående, både med Bira o Lizza. Lizza går lite snabbare fram som tänker lite och inte bara slänger sig över uppgiften. Lizza och jag tränar också på att få till vänster halt och vänster marsch, och det blir bättre! Ja, vid marschen så sätter hon sig ändå, men jag hoppas det växer bort när hon blir säkrare på sig själv! Igår la jag Lizza på en ensam plats, kanske 1-2 min och jag var drygt 15m från henne och det gick kanonbra!! Måste ju dessutom säga att snön vräkte ner och det blåste så jag knappt såg henne... Så där får hon MVG! =)



Vi hade verkligen april-väder igår... Morgonen snöade det, ca 2cm kanske... sen kom solen och så varvades solen med snö- och hagelskurar, och vind och vindstilla... hmmm... =)



Vad jag hoppar i tiden!! Men, det är för att förvirra er lite... =). I måndags var vi på klubben och tränade och det är så härligt att det äntligen börjar bli lite fart där!! Efter att jag nött helt på egen hand (typ) hela vintern så har jag äntligen fått sällskap! Lizza... hon var... i en annan värld kan man säga! Nu var hon igen som när jag och Ulrika tränade här på affären... Hon hade bara ögon för Rocky (aussie) och hon har ju ändå sett honom förut.... Lizza är en konstig jycke! Den stackarn (Rocky) trodde dock att hon var en utmanande pojke och ville då helst äta upp henne och det kan jag förstå om man har någon stirrande på sig så där... När han fått lukta på henne så blev de båda mycket bättre i alla fall!



Ja, Lizza hade ingen superdag, men det är några saker som jag är supernöjd med i alla fall! Det gäller att se ljusglimtarna!! Medan vi stod där ute och innan vi kommit igång med träningen så kom det 3 bilar med människor som klev ur, en liten liten "boff" kom på första, sen sa hon inte ett ljud!! Vad härligt det är när metoder fungerar!! =D! För bara någon månad sen hade hon stormskällt och levt om och nu... =)!


Platsliggningen är jag helt nöjd med... hon hade en dag när hon inte kunde ligg igen, men ligga gjorde hon... klev dock upp (stod kvar) en gång eller två... men, anledningen till att jag är så nöjd är för att Jennifer (=bästa lekkompisen) lekte ljudliga dragkampslekar med Siri bakom hörnet... och även om hon riktade ett visst intresse åt det hållet så låg hon kvar!! =)! Och det är jag nöjd med!



(Siri på bild)


Vi tränade också lite hopp och det fungerade också riktigt bra... och det känns som att vi ska kanske få till en tävling så småningom!



Sedan lånade jag Bira lite och så gjorde vi lite visa-övningar tillsammans med Agneta. Här är Bira ganska kul... hon vill inte så gärna leka o kampa med dem hon inte känner... Men, hon har ändå drag ut mot där Agneta lagt sig, så det måste ju på något sätt ändå vara belönande... hmmm... eller så kommer det försvinna =D, fast jag tror inte det heller... jag tror vi kommer få till leken!!



Idag så är planen att först långpromma, sen duscha och åka till Sveg på en arbetsplats som jag blivit kallad till, sen träffa Liza och träna lite hund och sen hem och åka skidor med Jennifer och "de stora". I morgon ska jag åka till stora staden och på sjukan för min årliga kontroll och så har jag fått en shoppinglista av nära och kära... och så lär jag väl passa på att miljöträna mina små på samma gång!



Igår blev det en mini-prom med de var och en... ganska perfekt för Lizza, hon fick se 2 andra människor som var ute och gick och hon har blivit kanon på det!! Så härligt att slippa utfall och morranden! =)! Och Bira fick sin superövning nu på morgonen! Först mötte vi nästan Hugo (=hund) och då sa hon inget, YIPPIE!! Och jag försöker berömma henne utan att säga bra... säger jag bra börjar hon nämligen att skälla... Sen blev det så att vi gick skoterspåret hemåt och Hugo m husse gick stora vägen och vi gick då princip i bredd och inte ett ljud!! Nu skällde hon på honom eller något när de var dolda bakom en stor snöhög... men sen när hon såg honom gick det bra! Och så givetvis... precis när vi svängt upp mot oss vände hon sig om och sa ett voff... och lika så när vi var uppe vid huset och vi såg dem långt där borta på vägen var hon tvungen att skälla... HUR löser jag det?? Funderar på att vara helt tyst och använda klickern... men då kan jag bara träna när inte Lizza är med och hur gör jag då när Lizza är med?? Nu är jag ändå helt nöjd eftersom vi gick säkert 100m i "bredd" och hon var tyst... men jag vill ha bort allt!



Hej hopp!

2 kommentarer:

Ulrika med galningar sa...

Attans vad du ligger i och tränar! Vi har just nu ett träningsuppehåll mellem 1-2 veckor innan vi tar nya tag med inlärnings period/fas. Idag åker jag till stockholm på kurs utan hundar, fatta vad ovant, fast det är klart jag har ju knät istället. Ha ha. Kramar och jobba på, längtar att få se er när jag är tävlingsledare i maj.

Liza sa...

Ja nog är det som det är ibland med dessa hundar, haha.
Tack för hjälpen igår med början till budföringen :) Det gick ju helt super!
Kramar.