tisdag 12 april 2011

Träning 4!



Nu är vi på G! Eller i alla fall jag!! Åh vad jag tycker det är roligt att träna hund just nu!! =)... Och så har jag läst på bloggar, bla att Liza varit ute och spårat med sina hundar... FUSK!! Jag vill också!! Så igår hade jag en plan... =). Ja, här hemma är det ju ganska bart, vår "kulle" ligger ju mot solsidan och här smälter det snabbt, men så är jag fånig... vill helst inte spåra hemma och så är det ju så läskigt mycket rådjursbajs där!! In i bilen, mot skogen!! OCH SNÖN!! Nu lyckades jag hitta två fläckar, en helbar och en halvbar där jag kunde klämma in två kortare spår... och de var inte en km mellan platserna... Och jag funderade för mig själv hur Liza lyckats hitta två bra ställen och två så pass långa spår. Hmmm...




Först hade jag tyst-träning! Bira måste ju klara att sitta tyst i basen när vi gör cert-prov i höst (om vi nu kommer dit) och det är ju lika bra att börja tyst-träningen! Nu har jag kört det ett tag vid servering av mat och det verkar fungera... (är även inspirerad av klickersmart, länk till höger, men så illa är det inte riktigt med Bira) Nu satt jag i bilen och läste medan spåren la till sig. Bira satt bak och gnällde... Så var hon tyst, kanske 10 sek och då var jag snabb att säga duktig flicka och så sprang jag bak med godis och så höll vi på! Inte blev det mycket läst, men Bira blev tystare och tystare... YES! Jag kunde ganska snart läsa en hel sida i boken innan jag gick bak o belönade! ja, givetvis varierade jag belöningsfrekvensen, så hon inte visste =).




Lizza fick gå sitt spår. Hon är riktigt duktig att spåra!! Sämre på att markera pinnar, men det har vi ju inte tränat på! Nu gör jag superstor grej av pinnarna och hon får plocka upp dem flera gånger (och får då klick + godis) innan vi spårar vidare! Jag tror detta kommer att lösa sig ganska snart! =). Skönt att ha debuten avklarad och skönt att se att jycken kan spåra!




Sen blev det lite paus... och tyst-träning igen! Mitt mål var att Bira skulle vara tyst en stund innan hon fick komma ut och spåra. Minst 10sek... Och hon var ju SÅÅÅ taggad att det var supersvårt!! Men, jag var lugn... vad hade det för betydelse om spåret fick ligga 40 min eller 1½ timme?? =)... Nu blev hon tyst snabbare än så och hon fick sitt spår. Jag tycker det var lite ofokuserat och inte i kärnan, men det var första spåret och hon spaniel-spårade inte (= slag fram o tillbaka över spåret) och var doftkärnan låg har ju inte jag en susning om! Pinnarna markeras så klockrent att det är ljuvligt!! Hon är GRYM på det!!




Sen fick hon sitta lite uppbunden medan jag bytte om för vår promenad! Hon var lugn och tyst och det var jätteskönt! Hon var också tyst när jag tog ut Lizza, vilket kändes ännu bättre!! Jag passade på att gå på vår promenad på ett nytt ställe när vi ändå var i skogen, skönt med miljöombyte!




Bira har också börjat med en dumhet när jag tar ut de andra hundarna. Eller börjat och börjat... det har vuxit fram under en tid, men nu har jag fått nog! Så heter det... givetvis har jag försökt fundera hur jag ska lösa det och tappat humöret och så där... Hon hoppar på dem och låter och ska bita dem när de går förbi henne och går ut. Nu är det inte jämt utan bara i bland. Det har känts som att inget hjälper... Nu har jag löst det och ibland undrar jag hur korkad man får vara som matte!! Eller löst o löst, jag vet hur jag ska träna det... Jag öppnar grinden och så går jag in till hundarna, sätter mig med Bira och klappar henne lugnande i fronten och då låter jag Tanija o Siri gå ut i hallen. Jag belönar sen Bira med att hon är fin o duktig och en liten godbit (typ leversnitt) och sen öppnar jag ytterdörren och de stora får gå ut (de väntar på mig på bron) och jag kan belöna Bira för att hon är tyst och snäll och så kan jag lugnt och fint gå ut!



Ja, sen igår hade vi inte vår vanliga måndagsträning utan det var TJH-träning med Bira! Först så placerades hundarna i bas och då verkar hon i alla fall ta det lugnt och fint... OCH plötsligt förstod jag hur Liza kunde spåra!!! Det fanns ju ingen snö i Sveg!!! Ha ha ha... Hur det kan skilja på så kort bit!! Sen gjorde vi "visa"-övningen och då började Bira gaffla, när hon fick se de andra hundarna jobba... Vi stod fortfarande mycket nära basen och Bira var ytterst så jag kunde belöna när hon var tyst. Vi hoppade över våran tur eftersom hon skällde, men fick köra när hon var tyst. Perfekt! Och nu var visat riktigt bra! Bra fart under tassarna för att hitta Doris med köttbullarna! Kul att se! Ja! och så fick jag lära mig att leka med hoffar... jag tycker kanske brukshund som brukshund och är van vid hundar som klipper trasan innan man ens hunnit ta fram dem, men ha ha... nu kanske jag kan leka med hoffar också! Alltid roligt att lära sig något nytt och det är faktiskt olika att leka med olika hundar och inte så lätt att leka på ett annat sätt!




Sen blev det ljudövning i skogen. Vi gick lite längs en stig, stannade upp och figgen i skogen började låta... Bira är lite konstig här! Hon visar snabbt att hon hör ljudet, men inte var det kommer ifrån och om det är för att hon inte hör vart det kommer ifrån (=inte lärt sig höra än) eller om hon inte förstått att hon ska visa var det kommer ifrån det vat jag inte. Men jag är övertygad om att vi kan träna upp det! Så, när hon är vänd åt rätt håll så säger jag visa (en del peppande först givetvis) och så sprang vi ut! Det var roligt att se henne för hon höll fokus på ljudet hela vägen ut och det är bra! Det tråkiga är den lite dåliga markeringen och att hon inte strävar mot figuranten själv utan väntar på att jag ska säga något. Men! Det blir nog!




Nästa övning var där vi satt... hmmm... vad heter det nu då... vi satt och vaktde i alla fall! =D! Med 5m mellan hundarna och så smög det en buse i skogen... Nu var tanken att de bara skulle höra busen, men de lyckades se henne också! Nu blev det inte fel, utan bara mer taggande!! Och i alla fall för oss blev det så himla bra!! Bira var lätt-peppad och hon kunde till och med gå ut själv i kopplets längd mot figgen och då blev det mycket beröm!! Superglad var jag!! Sen sprang vi alla på signal ut till den mystiske smygaren och där fick alla en varsin köttbulle! KANON!!



Ja, så var en dag till slut... =)

Inga kommentarer: