fredag 29 april 2011

Björnsafari...



... och bilder på det och en massa annat finns under mina bilder! Länk till höger... och när jag ändå är inne på bilder, TACK Ulrika!! Hon fotade en del under lite träning i onsdags, bla de bilder som jag lagt upp här idag... Sådant är toppen! Är kul med bilder och svårt att fota sig själv...


Igår kväll fick jag ett sådant här "jag måste ut i skogen" anfall. Jag får sådana ibland, mest den här tiden... och nu är ju de flesta vägar bara också! Så jag kollade med familjen och alla var med :-). Nu väntade vi oss inte att se en björn... tänk vad många mil vi åkt utan att se något alls!! Det första som kommer knatande är en tjäderhöna... stolt och vacker! Och vi fick i alla fall se något! Själv skämtade jag innan om att jag skulle bli överlycklig om jag bara fick se en halv älg, så ni vet var ribban låg! Sen stötte vi på en flock med orrtuppar!! Och det var riktigt häftigt och jag svor ve och förbannelse över min dåliga kamera och P-Os skitiga ruta!! De hade nämligen ett kvällsspel där framför oss och gick och burrade upp sina stjärtar och spände mot varandra och med rutan nere kunde vi höra dem spela också! DET VAR GRYMT!! Nu kunde älgarna slänga sig i väggen!! Även de hela ;-)... och strax därefter dök de upp! 2st! Kul att få se så många djur! Ja, några orrar till blev det också, sen hem o sova!



Idag så var jag in på Sveg med Johan och jag passade då på att svänga förbi klubben... Det är längesedan jag o Lizza tränade på framförgåendet och jag kände att vi behövde bryta tränden. Det gick inte så bra... hon snokade mest omkring, var helt ointresserad av flaskan jag kör med, och hade stenkoll på ALLT utom det vi pysslade med... I alla fall hade jag så pass många celler då att jag istället gick till hindret. Och hon gjorde ett riktigt bra akl-hopp!! En gång till... och då sprang hon till skogs... Då blev jag riktigt ledsen, tog mina saker och gick... sen sket jag totalt i henne en stund innan jag stoppade in henne i bilen. Jag vet faktiskt inte hur jag ska lösa det här och känner mest för att lägga ner det hela just nu!! Känner att jag lagt så mycket tid, det har blivit så j-la bra och så plötsligt fungerar inget... sen blir ju inget bättre av att jag blir ledsen och irriterad och mest tjatar nej på våra träningar (för att hon inte ska rulla sig)... Ond cirkel och säkert jag som startade den, men hur får jag stopp?? och vad har jag gjort för fel??




Bira fick ingen träning eftersom jag bara ville... äh, varför skaffade jag en hund till?? Hon kan ju inget ändå... Bira är bäst!



Hemma så la jag mig och sov i solen en stund... så där 1 timme drygt. Välbehövligt!! Hade behövt två, men vågade inte... Sen när Jennifer kommit hem tog jag ut Bira och körde lite med henne! MYCKET ROLIGARE!!! Just nu är jag jaktsugen så det ryker om det :-)... och Bira med :-D! körde först en del pip-träning. Vi har inte tränat med visselpipa på evigheter, inte sen jag upptäckte att hon på inkallningssignalen sprang ifrån mig för att hitta något skoj. Men, nu fungerade det kanonbra! Ja, inte på något längre avstånd, men nära i alla fall :-). Sen körde vi lite dummy-apportering. Också en evighet sedan... Skulle ju träna på detta en massa i vinter, men inspirationen har inte funnits och då blir det ju inte. Nu har den tinat fram! Först var det lite äcklig (en ny gummi-dummy), ja i ca 2 sek, sen tog hon den och tänkte sticka! tur hon kommer när man ropar... Men, jag vet att jag måste träna på hennes ingångar då hon gärna gör något svävande med apporten först. Sen körde vi några inleveranser och mot handen och då gick det bättre. Avslutade med två "ut" övningar, som egentligen inte är så mycket mer avancerade än apporteringarna.




På kvällssidan sedan så tog jag en promenad med yngligarna! Vad lyckliga de var... mest Bira :-)... det är längesedan det blev någon riktig promenad med dem och ännu mer längesedan som det var i skogen! Skönt var det! ja, Johan o Bira har gått, men jag har inte riktigt hunnit med mig! Måste göra en plan så jag hinner :-)... Mitt på dagen kan man ju inte gå med det väder som varit, då skulle Bira avlida... så, det blir kväll eller morgon!


Jo så måste jag ju berätta!! I onsdags så var jag till Mora för att handla lite hundmat och då passa på att lämna tillbaka skorna jag köpt där och som gått sönder... Men, det fick jag inte!! Men hallå!! gissa om jag kommer handla mycket på intersport!?? Jo, de var för smutsiga!! De var ingen som ville ta i dem och laga dem... eh..?? Visst de var hundhår på dem, men... hur har de varit om jag hade gått några månader i skorna och inte 3-4 dagar... DÅ kan man snacka om äckliga skor!! Och var är service andan?? Jag berättade att jag hade nästan 20 mil hem och måste ändå ta hem dem och rengöra dem innan jag får lämna in dem?? Och även fast jag säger att jag inte vill ha tillbaka skorna... jag köpte ju nya... Nu har jag rengjort dem och mamma som har mer skinn på näsan får åka in med dem... själv blev jag så chockad... allt kom efteråt! Får man göra så??


Sen på onsdagen tränade jag lite på klubben med flera andra och var riktigt nöjd med Lizza... Kände lite hopp då! hon kunde faktiskt ligga plats i ca 5 sek och jag arbetade mig upp till ett avstånd på 5m och detkändes bra... Hmmm... en inkallning smet hon dock till en annan hund! någon gång ska vara den första, men jag tror det var för att Ulrika hade en leksak.


Tränade med Liza och Doris på torsdagen... spårade och lite lydnad. Också halv-ok, och så blir det så här... Ska ju tävla om en vecka... om jag inte stryker mig... kommer inte att lägga platsen i alla fall! Sen får vi se...

Sov sött!

1 kommentar:

Liza sa...

Jag vet precis hur frustrerande det kan vara...jag om någon :P Synd bara att jag inte kan ge dig något tips nybörjare som jag är.
Fast trevlig dag var det! TACK för en superdag!Och jag tycker att det är jättekul att JAG äntligen vågar träna med fler :) Synd om dig bara, haha... ;)
Kramar