fredag 8 april 2011

Träning 3!

Alla fyra i en mys-hög!! Tanija närmast dörröppningen, Siri i mitten, Bira ( =D ) närmast grinden och Lizza närmast fotografen! Alla på en liten dörrmatta, hur skön som helst!! Japp, här kör vi hårt!! =)... JAG HATAR VERKLIGEN DETTA BLOGG IBLAND!! PLÖTSLIGT KAN JAG INTE PUBLICERA DET MED STYCKEN!!! OCH VEM ORKAR LÄSA DÅ?? Nu har jag redigerat det 5ggr och det går bara INTE... Morr... NI får stå ut era stackare... Det är så här vår träning inför TJH kommer se ut... Veckor med täta pass med vår instruktör och veckor där vi inte träffas alls och så tillkommer ju den träning vi själva gör och jag har ju turen att kunna vara med på nästan allt! Så perfekt!! Idag var det inget vidare träningsväder. I alla fall inte att träna nybörjarhundar i. Halv (hel) storm! Och vem kan plocka ut rätt ljud då? Nu blev det basstationsträning. Vi lämnade hundarna uppbundna vid olika träd och gjorde sedan övningen med en och en. Bira skötte sig till en början riiktigt riktigt bra! Sedan, då hon var första jycken ut så var hon ganska (läs mycket) skällig! Men, det är ju bara att kämpa på! Ljudet var svårt och det var svårt att se om hon verkligen hörde det och att vara tillräckligt snabb att belöna ljudet. Nu tappade hon lite fokus på vägen ut och här måste jag bli snabbare på att bryta, precis som jag måste bli snabbare på att släppa fram henne... men jag tror det blir bra! Jag har dock insett att jag måste ut och träna hemma, på 1000 olika platser, så hon har rätt förväntan oavsett var vi är! Lizza fick också ut och prova. Hon är snabbare på att plocka ljud, och har en större reaktion och tappar inte det hon pysslar med på vägen... Nu var även hon rätt så förvirrad idag och det tog en stund innan hon uppfattar ljudet, men då började hon stormskälla... Sen ska hon bara till figgen!! Nu tycker hon detta är jobbigt och hon har en mycket osäker attityd på vägen ut, men hon slår snabbt om när hon kommer fram och får leka. Jag tror att detta är supernyttigt för henne och kommer få henne säkrare! Så, jag hoppas hon får vara med fler gånger! Även Bira har blivit barn och börjat plaska i pölarna! Kanske kan det bli vår ändå... =) När de andra åkt hem så stannade jag och tränade lite lydnad. Började med Lizza och det börjar kännas riktigt bra! Har jag sagt det förut?? Ha ha... Men, vi bygger uthållighet i momenten, testar läggande när hon minst anar det och nöter att sitta kvar när matte slänger apporten! Svårast av allt just nu... Men, det måste ju gå att få till på något sätt... Jag har en plan! Plats la vi ensamma i dryga 2 min och på kanske 15m och det är inga problem. Problem blir det när jag gått fram och belönat och lägger igen... då kliver hon upp. Inte bra, kanske inte uruselt heller (första gången gäller ju), men har jag sagt stanna så är det det som gäller. Vi kämpar på! Bira fick gå lite fot och det känns lite som att vi börjar om på noll i varje pass... Men rätt som det är kanske det ploppar ner en polett! Jag tänker i alla fall inte ge upp! Och det är lika med framförgåendet, starta på noll varje gång... men det ger väl sig med tiden! Bira i kojan... Kanske kan man få smaka lite banan... =) Just nu är jag trött på vädret!! Brukar det blåsa så här?? Tycker nyss vi hade en vecka med halvstorm och nu kommer det igen!! Det brukar inte vara så här!! Annars har dagen bjudit på april! Snö, regn, sol och ja... vinden då... och faktiskt ca 2min med vindstilla också... Lina!! Förlåt att jag missat din fråga om sele att dra i!! Om jag drar ut selarna och mäter från där de är ihopsydda bak till fram så är Tanijas 62cm, Lizzas 64cm och Siris 66 cm, den enda som har storlek skriven kvar är Lizzas och det är nr 2 (alla selarna har olika märken...). Det man ska tänka på är att selen inte kan glida ner för rumpan, den ska sluta precis ovanför... Är den för stor kan man sy ihop lite så den inte glider ner... Lizza o Luzza kan ju fortfarande växa på sig lite och då är det lätt att sprätta upp :-). Syskon-mys!! Jennifer o Lizza. Har jag berättat om Biras morgon-rymningar?? Förut i veckan smet hon från sin sovande husse in till mig och upp i sängen (vi har inga hundar i sängen), enda sättet att nå sin matte!! I morse testade hon något nytt... rulla ihop sig på stor-husses sida (som redan klivit upp) i sängen! Då kanske ingen märker något och man får sova mjukt en stund!! Ha ha ha... den jycken!! Och innan jag förstod att hon låg där! Först trodde jag P-O försovit sig, men han var ju inte där... då trodde jag att jag hört fel, sen hörde jag något igen och P-O var ju faktsikt inte där!! ha ha och då såg jag ett litet bus... Idag när jag ändå var på Sveg så hade jag bestämt date med mina bästa vänner!! Blev en toppen-fika igen!! Ni är bäst!! Måste också berätta att jag just nu är OTROLIGT sugen på att gå ut och lägga spår!! Om det blåser lite mindre i morgon så ska jag se om jag hittar en tillräckligt stor plätt!! Vore så fint... =) Hej hopp!

2 kommentarer:

Marie sa...

Och inte kan jag svenska heller som det verkar... detta, men bloggen kanske är ett det ;-), men nu orkar jag inte redigera mera!! Skit-blogg!

linaa & Luzza sa...

Tack för ditt svar. Då är nog Luzzas sele för lång... se här http://linaabjornemalm.blogg.se/2011/april/vad-har-vi-roat-oss-med.html#comment
Den jag köpte först va för kort:/ denna blev lite för lång men som du säger man kan kanske sy ihop den... med någe stärkande tråd den lär ju kunna hålla ihop i dragandet.
Luzza e ju liten o kraftig så blir svårt o passa selar... tydligen... hmm... Men kul o dra hälsar Luzza, lite tyngre nu o dra däcket mot va d va i vintras , hon blir slut rätt fort.
Jag ahr lagt slalom baklänges på is jag får inte till de... såg en freestyle uppvisning o hon fick d ju o se så enkelt ut... hunden backar i mellan o backar runt o igenom igen ... svårt o förklara... hihi
Se denna o så vid 1:20 ca så backar den....
Ha en toppen helg! Kram