tisdag 28 april 2009

mycke saker... ;-)


Jag måste bara börja med några bilder från rallylydnadsinstruktörsutbildningen som jag och Bodil J var på i helgen... Som tur var så var det en tjej där som hade med kameran och jag kunde därför få hennes bilder... trevligt! Det var Tanija som fick följa med mig och det kan jag säga att det ångrar jag INTE!!! Hon är en härlig hund!! Bodil hon hade med sig Tyra, och det fungerade toppen... På natten hade vi dem bara på en varsin sida av sängen, behövde inte stänga något... nu var de visserligen väldigt trötta, men... jag tror det hade fungerat ändå! Det var jätte roligt att gå denna och jag hoppas verkligen att jag får tid och ork att hålla en kurs snart... vi behöver 6 tim kurs för att bli klara... Men, 6 timmar är inte sååå mycket... Roligt var det och jag tycker att alla hundarna fattade det snabbt och var med på våra övningar!
Fast... nu hade jag ju lovat mig själv att ta det här från början... I lördags... =) då tog jag med mig Tanija på en cykeltur... HÄRLIGT!! Och det tycker både hon och jag... vi ska ju på utställning och cykelturerna är väl lite panik för att få henne i bättre form... =)... och få mer muskler =D... Sedan var det dax för spår igen!! Ut i skogen... Johan la ett, till Siri, jag la ett till Tanija... och när jag kom tillbaka sa Johan att han nog kommit för nära starten med slutet... Ok, men då visste jag ju om det och kunde styra lite... Sedan la vi ut 2 spår till Bira... det var inte lätt för vinden hade inte riktigt bestämt sig för åt vilket håll den skulle blåsa... det blev spår i två helt motsatta riktningar, men då borde det ju bli rätt någon gång i alla fall... Och nu var det riktigt roligt att se henne!! Du riktigt såg hur näsan dimpade ner i marken när hon kände husses doft!! Nu har hon fattat grejjen!! Och det är härligt och roligt!! Men, än är hon liten och behöver inga längre spår... det är alldeles lagom med dessa två 20-30m spår! Kanske byter vi ut det mot ett 50-60m snart, men inte än...
Jaha, de stora då?? Siri hon plockade första pinnen, sen gick hon på slutet... och hur jag än gjorde kunde jag inte vända henne!! Och matten gav faktiskt upp... men nu är hon ju lite nyfiken =) och var bara tvungen att testa vad Tanija gjorde... jo, hon tänkte också gena, men om det var för att spåret var för nära eller för att Siri och jag gått där bara några minuter innan, det vet jag inte, men, en skillnad när jag höll tillbaka henne och sa nähä... då släppte hon det och jobbade och jobbade och på något underligt sätt så hittade hon det rätta spåret och tog med mig runt det med en missad pinne... Härligt!!
Sedan fick Tanija gå sitt eget spår... och nu var det inte riktigt lika snyggt spårat som det brukar vara, kanske var hon lite förvirrad från det förra... men hon tog med mig runt med en pinne borta, och det var den första... Vi jobbar vidare... och måste utöka det här lite snabbt nu, så hon orkar... MEN!!! Vet ni!! Jag har missat att betala in till elitspåret i Östersund!!! SKIT!!! Nu ska jag vara snabb med det i rättvik så det inte blir någon miss där också...
När vi sedan kom hem var jag snabb med att packa och skjussa mig och min prinsessa ner till Bodils mamma och pappa, utanför Hofors, där vi skulle övernatta ( hon var redan där ) för vidare gemensam färd till Stockholm... Tror ni allt gick smärtfritt?? Näe... efter Falun... och som tur var EFTER mitträckena slutat... vid en avfart till Hedemora tappade jag gaspedalen... där fanns ingen gas!! Snacka om panik och samtidigt tur att vi inte skulle åka min bil... Jaha... "P-O... du vet bilen" HA HA HA... undrar om han hållit räkningen på dessa gånger!!! Fast jag tror aldrig jag haft sådan koll på problemet... mitt samtal lät nog snarare... "Har gasvajern hoppat av och kan jag fixa det??" Med hjälp av en bok kunde han förklara för mig var gasvajern satt fast och då sågh jag att det "bara" var en bult som hoppat av... och den hittade jag med... nu fattades det en liten sprint i den, men vi trodde nog att det skulle gå ändå =)... Men, annars trodde P-O att jag kunde ta en grankvist istället... nu stod jag ju bra, på ett ställe där det var öppet i viltstängslet, så jag tog med mig en grankvist i reserv... och det var tur!! För redan efter 100m så hade den hoppat av igen och nu blev det en speciallösning! Så, jag lagade gasvajerns fäste med en nyckelring ( en sådan som är lätt att böja upp ), en grankvist och en bit med plastband ( en lite starkare sort...)!! Yes!! och bilen rullade milen hem till Bodils föräldrar och hela vägen hem... Men gissa om jag skrattade åt min lagning!!! OCH dessutom hade P-O sålt supermusen när jag var borta... =( Alltså har jag bara min bil nu...
Sen ska jag inte glömma att berätta att vi, Bodil och jag hade SUPER panik!!! Över att behöva köra bil i Stockholm... men, utrustade med Bodils suveräna minne, lite humor, GPS och ( Bodils ) STORT mod, så kom vi till och från ryttarstadion utan några större missöden... Måste bara säga att jag verkligen är imponerad av Bodil!! Hoppas det går lika bra för henne idag, i Västerås... med hästtransport... men, jag menar... fixar man Stockolm 16.45-17.00... då fixar man nog allt....
När jag sedan var på väg hem, Bettan... så fick jag faktiskt se något underligt i vägen och jooo... det var tre björnar! En mamma och hennes 2 fjolårsungar.... De var länge i vägen, i lyktskenet och jag grävade och grävde... för jag visste ju att där någonstans var kameran!!! Och precis när jag "tröck" på power så skuttade de ner i diket och försvann i mörkret... typiskt!! Nu hade jag precis passerat Kårböle när jag fick se dem... det går ju som en slänt ner till vatten lite utanför byn... och det var mellan detta och själva byn som jag fick se dem. Nu är det vår!!
och nu ska jag roa rastlösa Bira lite... ;-) Och kanske ta en titt på skoluppgifter...

Inga kommentarer: