måndag 8 april 2019

Vilken helg!!

Plötsligt händer det...


Ja, jag ska väl börja med att berätta att det började SKIT eftersom hockeyn inte gick som den skulle... riktigt SKIT och jag konstaterade att jag ska börja titta på ridsport istället, för där är Sverige sjukt bra! Men, jag antar att om jag börjar intressera mig för det så lär det börja gå dåligt också... hmmm...


Det blev rätt sen kväll på fredagen, och jag märkte inte alls när Johan och Lotta kom, eller rättare sagt... jag tror att Lizza lät, men jag visste ju vem som kom, så jag bara förträngde det... Helt slut var jag ju... MEN!!! För första natten på 6 veckor (drygt) så sov jag en hel natt!! Och valparna lät mig sova till halv sex, då var de vrålhungriga och kunde inte vara tysta längre... men tänk själv... en natt med oavbruten sömn.... vilken LYX!! Och efter de små fått sitt, det var städat efter natten så kröp jag ner i sängen igen... och halvlurade en timme till eller något... det är lyxen med helg!


Sen kom vardagen tillbaka. Under natten så hade det kommit runt 2-3 dm snö, så valpar ute var bara att glömma... och det var kramsnö... de stora hundarna (vita) såg ut som snöbollar när de kom in och dem stoppade jag in i duschen för att få bort snön.
Men, hur gör man med skottningen!? Vägen upp och min parkering var ju bar innan snön och yttjälen var ju borta... om jag skulle skotta så skulle ju spaden gå i botten och det skulle vara gräsligt tungt... och enligt Johan som testade göra en gång så klibbade snön fast i spaden så man fick skrapa av spaden... Hur gör man?
 På lördagen fick snön vara... Jag vet inte hur jag skulle gjort annars?! De två bilar som skulle gå till/från mig hade båda fyrhjulsdrift och kunde köra utan problem... Besökare med 2-hjulsdrift fick gå upp :-D.
På söndagen så fick jag hjälp att skrapa bort snön i backen och där uppe... Men jag kan ju säga att min bil var parkerad där nere inatt... den kom inte upp... så besökare igårkväll fick gå upp :-).


Ja, valparna har haft några besökare i helgen... om man inte räknar Johan o Lotta så var det besök i två omgångar... en på lördag och en på söndag. Men, de vill ha fler!! :-)
Sen upplever jag dem som verkligt sociala och framåt! När Lizza skäller så springer de till grinden och kollar vem som kommer... ha ha ha....
Och igårkväll, när My kom, så var de lite trötta och pömsiga... en blev kvar sovandes och efter en bra stund så vaknade hon och kom fram. Vi sitter då på golvet och pratar och myser jag och My. Valpen springer förbi mig och rakt upp i Mys knä och ska upp mot ansiktet för att säga hej... UNDERBART! Det är precis så det ska vara!


Sen var det så på söndagen att jag och Liza hade bestämt en date... vi skulle träna lite i klubbstugan och sen plocka ihop mattan för säsongen. Oavsett väderläget så är inomhussäsongen över... stugan ska hyras ut på tisdag...
och himmel vilket gäng... jag undrar om någon är på en bättre nivå än någon annan... ha ha ha... möjligen att gamlingarna är värst... ha ha ha... Det ska vara att Cider är något mindre galen än de andra då...
Lizza fick sitta i en bur inne i köket i väntan på sin tur. Cider och Allis fick ett litet utrymme där de kunde krypa under en bänk för att komma ut och som stopp framåt hade jag bara en plattform (googla plattformsträning ;-) ) på kant som stopp. Och då min plattform är av frigolit så räcker det att blåsa på den så tippar den... phu!
 Cider fick rallyträning, med bana där jag plockat ut det jag trodde var hennes svagheter. Det vill säga... hon är väldigt snabb med att slå ner rumpan i till exempel 360 grader vänster och där de ska ut framför och sen in vid sidan och march direkt. Hon sitter ju i luften innan hon är på plats. Jag är också lite osäker på hennes sitt-stå...
Förutom att hon lätt blir störd av det som händer runtomkring, så som att Allis rymmer ut ur "hagen", och att Liza jagar efter henne ( :-D :-D :-D ) och att hon sen tar högen med mjukisdjur och lägger precis framför slutet på banan... ha ha ha... Ja, det är supernyttigt både för mig och Cider att få störning och få träna på att komma vidare fast saker händer. Vi är inte så bra på det... ha haha... Men jag är rätt nöjd med Cider. Jag tycker att vi gjorde åtminstonde en bra andra runda... sen kommer jag få jobba som gatan för att hon inte ska sätta sig, det ser jag helt klart!


 Lizza liten... phu! ...hon är lite av en energitjuv! Hon kan inte de nya momenten, där det nu finns "stå"-delar, där det alltid varit sitt och hon har en förmåga att snabbt slänga ner rumpan...  Ett steg-stå, två steg-sitt och tre steg-ligg är lurig, lika där hon ska gå in framför mig och stanna stående. men, om hon fokuserar och lyssnar på vad jag säger så går det jättebra. Hon är duktig och kan sakerna, men hon har liiite för bråttom och gör saker så jag inte hinner med. Hon hade också en ligg skylt där hon istället för att kliva upp och gå när jag sa fot, så kröp hon... Men igen, OM hon lyssnar så går det fint!


Allis då... ha ha ha... Ja, att Lizas hundar skäller och lever om, ja det stör henne inte det minsta iallafall! Det är underbart att se!
Vi har ju smygtränat lite Allis och jag nu i slutet på mammaledigheten... men, vi har enbart tränat för jakten! Men, innan jaktsäsongen börjar så har vi ju en säsong med lydnad och bruks... men, jag kan ärligt säga att jaktlydnaden är typ 1000 gånger svårare än tävlingslydnaden... och snälla!! påminn mig om det när jag svär över hoppet, krypet eller framförgåendet... ;-)
Liza fick köra oss i lite lydnad. Inte helt enkelt då Allis är i klass 1 och därför med moment som jag inte vet om Liza har sett ens... ha ha ha och med ett helt annat fritt följ än det är i startklass.
 Hon klarade det galant! Fick läsa på lite mellan, men vem måste inte det ;-) ha ha ha...
Allis jobbade på riktigt bra. Allt var inte perfekt (eller inget var perfekt, men allt var inte på hennes högsta nivå) och vi fick göra om en del saker... men det är väl 7-8 veckor sen vi tränade de "enklare" momenten och ännu fler veckor sen vi tränade sånt med fart i... och med det utgångsläget så kan jag bara säga att hon är GRYM!!
Ja, jag fick skicka några gånger på konen, men hon gjorde det! Ställandet, ingen 10:a, men hon stod kvar (vred runt lite) och samma med läggandet... alltså, ställandet är inte ens riktigt befäst, ändå finns det där...
Sen! Det bästa av allt... när vi gjort vårt program... då vägrade hon gå in i "hagen" igen! Och när jag fick in henne så kröp hon ut igen, ha haha... så när jag körde Liza och Amic, då fick hon ligga plats utanför mattan och det fungerade toppen! Hon är bra kul den där Allis... ;-)


Men jösses så skönt det var att få köra igång på riktigt igen!! Tack Liza!! Det här måste vi göra om!! Och kör vi två hundar "själva" så tar det ju inte så mycket längre tid om man kör varandra med en hund... :-) och så borde vi kanske ta oss tid och bygga banor åt varandra... :-).


Ikväll vet jag inte om jag tränar något, vi får se vad jag hör av de här svegarna... annars ska jag försöka köra lite framförgående hemma på parkeringen... För just nu borde jag lägga fokus på brukset... Men, stoppet är också oerhört viktigt!! Men, jag får väl köra så någon vecka... STOPP och framförgående :-). Krypet skulle jag också fått till, men jag tror hon ska få lite mindre tissar först...


Skönt att få vakna upp ur dvalan igen!


Hej hopp!



1 kommentar:

Liza sa...

Ja det var hur kul som helst :D Tusen Tack!
Ja vi måste absolut bli bättre på att kommendera, störa, hjälpa varandra mer än att "bara" träna bredvid varandra :D
Och jag lovar, nästa gång ska jag ha läst på och kanske till och med gjort en plan ang följsamheten, haha.
Och vad säger man om våra gamlingar då? Finns inte mycket att säga mer än visst sjutton är det kul när de är SÅ på alerten även om de suger musten ur en, puh ;)
Kramar