onsdag 3 april 2019

avelstankar...

...med risk för att bli hängd, idiotförklarad, hatad osv...


Men det här med Clumber spaniel är sjuuukt svårt!!
Jag har nu slagit i Avelsdata på friröntgade hundar (hanar) födda från 2008 eller 2009 och det är inte många... Börjar man sen kolla inavelsgraden på dem tillsammans med mina hundar så är den oftast rätt hög.
Kollar man på de friröntgade hanarna så är det många gånger bara de röntgade i kullen, eller så är det inte särskilt bra på de övriga hundarna... eller så är de nära släkt.


Hur går jag vidare?
Dels vill jag ha en kull till på Allis, om kanske 1½ - 2 år och där har jag kanske en plan, beroende på vad hon lämnar i denna kull...
Cider testade jag ju nu att para med en bror till Allis. Det blir lite för hög inavelsgrad för min smak, men jag känner mig så himla låst... jag skulle vilja ha en mer erfaren hane till henne nu, men hur hittar jag det??


Läser man RAS (rasspecifik avelsstrategi), som är ett dokument som rasklubben tagit fram och som visar vilka mål som rasklubben har och vad de vill att vi uppfödare tar hänsyn till vid aveln. Och det ska ju vara ett stöd för oss och ge oss tankar om framtiden...
  • De rekommenderar fria höfter och armbågar, men har ok på vissa avsteg från detta.
  • Inavelsgrad som är lägre än 6%
Sen har de som mål att bla
  • Öka antalet registreringar till minst 60/år
  • Större variation i avelsbasen
  • 90% av hundarna i Sverige ska ha känd status på höfter och armbågar
  • Att använda BPH/MH som instrument i aveln
Det står också att vi måste använda fler hundar i aveln, inte para två kullsyskon med samma hane (och likande), inte överanvända hundar, använda äldre hanar osv.


Tänk om 90% av våra hundar var röntgade! Då skulle man verkligen på ett seriöst sätt kunna avla för att få bättre höfter i rasen... Nu är det lite mer som ett lotteri...
Och MH/BPH... då skulle man kunna använda starkare hundar till svagare... och veta att det är så. Nu vet man inte mer än vad matte/husse säger...


Ja, jag är väldigt sugen på att ta in en hane till Sverige. En som jag kan använda till mina egna tikar... Jag skulle ju vilja ha en jaktclumber och det känns som de är mindre släkt med våra svenska clumbers än andra. Och jag vill ju ha lite att jobba med... ;-)
Det trista är att de oftast har så sjukt hög inavelsgrad på sina hundar och det brukar ju ge en del bieffekter... men samtidigt... är det vi har i Sverige så himla mycket bättre?? Det kommer ju definitivt ge utavel när jag använder den...
Men orkar jag ha en hane samman med tikarna?? Det engelska språket är ju en liten broms för mig, men får jag skriva så kanske det går... och jag vet att det finns vänliga människor som kan tänka sig att hjälpa mig... Helt klart något att fundera över...


Egentligen skulle man väl gjort sig en lista över de kullar som finns och hur leder ser ut, och vilka som gjort MH/BPH? Kanske något att pyssla med när det är trist på jobbet ;-). Jag skulle ju kunna lägga in en kolumn för inavelsgrad tillsammans med mina tjejer, så slipper jag leta på samma hela tiden... Det skulle ju inte bli överdrivet stort, för så mycket hundar föds det inte varje år... ;-). Hmmm... enklare o billigare än att ta in en hund, ha ha ha...


Men helt klart! Fler clumber spaniels måste födas och användas i avel. Vi måste göra så mycket vi kan för att den vanliga människan ska få upp ögonen för dessa fantastiska hundar!


Hej hopp!

Inga kommentarer: