måndag 15 april 2019

vårvinter...

Alltså, det här är det bästa jag vet! Denna tid... Så underbart!! Det spelar ingen roll när tiden kommer... Ibland är det i februari, ibland i april... men denna tid är helt OSLAGBAR!!! Nu har vi hela helgen fått njuta av det, kalla nätter och "varma" dagar och fullt solsken...mmmm... och just detta, att det inte är så varmt i luften, gör att det blir ännu bättre! Och det bästa av allt, prognosen säger att det varar över påskhelgen också, och det hoppas jag verkligen!! Då kan man sitta ute och njuta varje dag!


Det känns annars som det kommer bli en rätt stressig vecka! I dag, efter jobbet och valpmatning så ska jag iväg och få hjälp med min deklaration.
Imorgon måste jag bada valparna, annars går de inte igenom valpbesiktningen som vi ska göra på onsdag efter jobbet... Någonstans mitt i detta så är min plan att bada och trimma de två stora "vita" också, ha ha ha... och så vill jag baka bullar...
Sen hade jag tänkt möta Johan och Lotta när de ska hämta Rosé, så de slipper köra hela vägen... och det blir då torsdag eller fredag. Bernard (tror jag) åker på lördag och sen tror jag att Blonde Sonja åker i påskhelgen också.
 Om navelbråcket på Bavaria är litet så kanske jag säljer henne till Norge och då har jag ingen aning om när de vill hämta henne, men jag hoppas ju på påsken!

Denna arbetsvecka är oavsett bara 4 dagar, så underbart! Sen är jag ledig 4 dagar, vilket också känns superbra! Jobb 4, ledig 2, jobb 1 dag och sen ledig 6 dagar!!! Men då är en av dem mindre kul med läkarbesök... men ändå... Sen kommer faktiskt 3 normala arbetsveckor på raken innan jag gör långhelg igen! Och då är det 4 veckor på raken som är  kortare... ha ha ha...


Hundligt då!
 Jo, jag har anmält Lizza och Cider till rallylydnadstävlingar och det börjar dra ihop sig! De kan ju de moment som ingår, men hur vi ska komma runt en bana, det har jag ingen aning om! Och de är som natt och dag! Den ena tippar över och den andra blir kvar... ha haha... men utmaingar ska vara bra sägs det!? Eller??
 Sååå... igår träffades jag och Liza på klubben och körde lite banor. Liza bestämde och bygde bana åt mina hundar och jag bygde en bana till hennes Angus.
Superkul och nyttigt! Egentligen skulle vi kanske kört alla hundar på alla banor... bara för att utmana och utvecklas, men det tänkte jag inte på då! Det inte hunden kan får man väl hoppa över då!? För helt ärligt tror jag att vi skulle kunna få även "nybörjarna" till det mesta, med lite hjälp!
 Cider är den enda i nybörjarklass och förutom att hon ville nosa väldigt i starten och var lite svår att nå fram till så gjorde hon det hela mycket bra! Jag ska kanske tillägga då att vi inte körde med någon direkt uppvärming... ut ur bilen och på't bara, ha ha... Andra rundan gick bättre! Svårigheten med henne är att jag ska komma ihåg att jag får prata och uppmuntra henne. Hon behöver det och kanske kan jag lyckas hålla näsan ovan jord då. För lyckas jag med det, då tror jag att hon fixar en nybörjarbana utan problem!
 Sen var det Angus tur med en fortsättningsbana... och när han kört, och medan Liza kollade ut en ny bana (jag hade en bok med banor med mig) så fick Allis testa en fortsättningsbana. Och förutom att hon inte är så förtjust i att hoppa, och därför inte hoppade över hindret så klarade hon banan galant! Ungefär som jag trodde ;-). Det är ingen jättestor skillnad mellan nybörjarklassen och fortsättningen. Iallafall inte om man har tränat lydnad med sin hund. Och Allis har inga problem med att vara lös och det underlättar ju... Sen är det ju alltid kul när det går bra! Bara hon får tävla igen så kanske vi letar upp någon rallytävling ;-).
 Sen var det Lizza... phu! Eller ja, bästa Rocky fick ju också gå en runda och han är oslagbar!! Jag tycker faktiskt att han borde få starta en nybörjarklass! Tänk vad kul han skulle ha!! :-)
 Lizza då... Phu! Nu fick vi beröm av Liza för att vi var så lugna, både jag och Lizza, och oavsett så är det ju mitt enda mål med henne... att hon inte ska dra med mig upp i någon jäkla stressbubbla... och kan vi hålla det så är jag nöjd! Sen tycker jag kanske att hon slarvade lite i vissa moment... sidbytena var inte så bra som de borde va, hon var lite svår att hålla på höger på något ställe... men det beror antagligen på att jag var otydlig.
Sen kan jag säga att vi gick inga banvandringar, utan körde med hund direkt, och det gör ju inte saker och ting enkalre... Men kan vi vara på den här nivån så borde det kunna gå att få ihop poäng till en godkänd runda, kanske ;-), ha ha ha...
 Idag tror jag inte jag tänker träna, jag tror det blir svårt att få ihop tid till det, även om jag vill och så kul är det inte att åka till Sveg och jag är ju åt det hållet med min deklaration också...
 Kanske kan det bli en liten runda där hemma ;-) eller så ska jag lägga tiden på att valpsäkra hemma... igår bröt de sig in i köket och det lär ju bli oftare när de lyckats ett par gånger, ha ha ha...
 På dagen igår, innan inbrottet så fick de gå på upptäcksfärd i köket och matrummet och de hade superkul!! Tänk vilken fart man kan få upp när man kan springa så långt!! Det är så härligt att sitta och studera de små godingarna!
 Sen är det fart ute också och de har lite allt möjligt att pyssla med. Jag ska se om jag kan hitta på något mer kul att greja med där de närmaste dagarna. Sen ska jag nog införskaffa några halsband, så vi kan träna på att gå i koppel, iallafall de som stannar lite längre än påsk...


Hej hopp!



Inga kommentarer: