torsdag 7 januari 2016

tillbaka till verkligheten...

Jösses vad jag önskar att jag tagit semester de här två dagarna också!! Det hade jag behövt... Igårkväll slog sig det kyligaste vädret... rätt skönt att se -20 på termometern när jag klev upp. Varmt, eller hur!? Nu vet ju alla som lever i min närhet att temperaturen på backen i Älvros, den är minst ett par grader varmare än "där nere"... Oavsett, tidig kväll igår så var det -27 och jag trodde nog att 30 graderssträcket skulle passeras under natten, men så kom det in lite snöfall och flingorna dämpar!

Jag har ju funderat lite på det här med fjärrdirigering och Bira. Jag ska lära in det och jag ska ha med stå också, redan från början, och det är rätt kul att pillra med, men hon är ingen lätt hund att pillra med... ha ha ha... Jag googlade och fick fram en superfilm som Maria Brandel och Lena Gunnarsson gjort om låsta framtassar och jösses vilken inspirationskick det var!! Ska se om jag kan hitta länken när jag kommer hem... Nu var ju inte min tanke att ha låsta framben, utan låsta bakben... men nu var jag ju tvungen att testa... ha ha ha... tror efter ett par pass att låsta baktassar passar Bira bättre, men jag ske ge det en chans till!

Hur som... jag stängde ut Allis och tog fram en bräda som hon då ska stå på med framtassarna och vips så var Allis också där... ha ha ha... jag satte mig på golvet. Prio ett pass ett var att hon skulle stå på brädan med båda framtassarna och stå stilla. Gick rätt lätt och jag började lägga in läggande från stå, fortfarande krav på tassar på brädan och här kommer ju bugandet väl tillpass... Allis då, jo hon fick också belöningar när hon stod med två tassar på! När vi lekt med detta en stund så packade vi ihop!

På onsdagen sen... jösses vad dygnsvill man blir när man har semester, är på kurs en tisdag och ledig på onsdagen... höll på att skriva söndag ;-)

Allis fick första passet och det var då komma in fot snyggt som gällde först! Det fungerade inte med bara musmatta utan jag fick ta en matkopp och fick till snurren... kasta belöningen och så fick hon komma in igen. Sen la jag på musmattan på koppen och gjorde några ingångar och vips så var koppen borta och hon fick bara musmattan... och hon sätter sig näsa mot näsa... men nu hade jag lite mer is i magen, hon la sig och då såg hon mattan och fick till en snygg ingång. Våga vänta!
  Sen är det det här med sitt och att jag ska släppa leksaken när hon sätter sig... Jag har usel timing!! Släpper fel, klickar när jag släpper iställetför när hon sätter sig... osv. Nu var det en ny sak och hon klev upp och kollade när den for i backen. Sen tror jag att vi fick till några bra repetitioner... Ska försöka filma detta någon dag!

Sen på eftermiddagen så blev det ett pass till! Nu tog jag musmattan direkt på ingångarna och väntade... hon satte sig framför... men så kom hon på det och gjorde en ingång! Sen hade hon bra flyt i det, men några av sitten blev sneda och det vill jag inte ha! Funderar på att ta in en plattform, en smal plattform så jag verkligen får henne där jag vill :-).
Sitt när jag droppar leksak går inte lika fort framåt, men det beror väl mest på min taskiga timing skulle jag tro!! Tur att jycken är smart och fast jag klickat för att jag släppt leksaken så sätter hon sig sen... ha ha ha... Jag ska se om jag kan få ordning på matten!

Sen tog jag fram brädan igen och nu försökte jag inte ens stänga bort Allis :-). Bira är dock huvudperson... Stå stilla går hyffsat, ligg är rätt bra och stå från ligg är super! Men hur får jag henne att flytta in rumpan vid sitt??? Hon sätter ju sig bakåt... Kanske måste hon bli mer befäst i att ha tassarna stilla och på brädan?? Jag håller också på att knuffa på henne, pilla på tassarna osv för att få henne att förstå att hon ska vara kvar där. Ska bli intressant och se om vi kan få till det!

Sen fick Cider också ett pass och här körde jag låsta baktassar... Hon var superduktig!! Fixade alla skiften... ja, jag lockade henne till alla skiften, men hon flyttade inte baktassarna alls och hade lätt att bli kvar i rätt poss!! Tjoho vad kul det är när man hittar rätt!!

Nu ska jag packa ihop för idag... Ska försöka blogga med mer bilder också ;-), men det är svårt på jobbet! OCH hittar ni någon film med inlärningsvägen på fjärren blir jag superglad!! Oavsett om det är låst fram eller bak... jag hittade mest bara videos på färdiga moment...

Hej hopp!


Inga kommentarer: