torsdag 21 januari 2016

mycke nu ;-)

Har ju varit fint väder och då har jag promenerat... Jag har dessutom tagit mig i kragen och promenerat med Lizza också :-). Alltså... först ca 5km med de tre vita och sen en 5:a med henne :-D :-D... inte varje dag, men det känns en del i benen nu :-). Sen är jag mörbultad i hela kroppen pga av en vurpa också, men det är värst i höger arm... Kompostgaller är bra till mycket, men inte när de tippat på trekvart och det är mörkt... Sen anar jag en sådan här förkylning som sitter i kroppen också...

Tränat hund!? Jo då... men inte så mycket som jag vill :-).
Måndagsträning. Fotgående med Lizza och projekt in med rumpan. Hur löser jag det på bästa sätt? Jag kliver ur och gör om, men jag kan ju inte hålla på så i en evighet heller... det ger ju liksom inget. Tips!! Ja, jag kan ta bollen och hålla den utanför henne, då åker rumpen in... men jag kan ju inte göra så heller i en evighet... ghaaaa.... MEN!! Vi tränar iallafall :-)

Bira fick också komma ut. Här ligger fokus på högerhandling... och att bara gå, att byta sida på olika sätt fungerar fint... men hon har ingen vidare bakdelskontroll... :-D :-D. Men, vi borde kunna kämpa oss igenom en bana, OM det inte blir en massa backa och stå, ha ha ha...
Nu testade jag backa vid sidan, vänster sida och vi fick till någon bra repetition, men kanske inte tillräckligt många steg. Jag får nog ta myrsteg, ha ha ha... eller sluta lata mig och träna hund ;-).

De små flickorna fick ingen måndagsträning... matten var på tok för trött!

På tisdagen hade vi filmkväll på brukshundklubben. Jag tyckte det var dax att smitta av mig med min inspiration och även tanka lite själv... :-). På tisdag fortsätter vi...

Igår var jag med Jennifer till Älvdalen och Allis fick då lite träning på läktaren i ridhuset. Fotingångar och har jag inte min hand framme så gör hon riktigt bra ingångar, utan hopp och kommer rakt. Kul!
Det blir också lite linförighet och alltså det är inte jättelångt, men jag tycker hon för det mesta går riktigt fint. Jag försöker också belöna upp helt om så att hon ska få drag med mig runt. Om hon tycker det blir långt så hamnar hon lätt lite bakom och det måste jag få bort... variabel belöning och långsamt ökande av sträcka är väl lösningen kan jag tro!
 Vi körde också lite sitt och sitt kvar, ligg och ligg kvar och läggande under baklängesmarsch... Hon förstår inte ordet stanna ännu och här borde jag kanske lägga lite fokus nu :-).

Nu ska jag åka och låna ut min bil så svärfar kan hämta P-O och Jennifer i Brunflo... bilras efter tandläkar besök... Sen är jag sugen på att börja lära in liggamrkering av föremål till spåren... Undra om de rör ihop det med apporteringsträningen eller om det går bra?? Annars skulle jag ju behöva träna stoppsignal också ;-)...

Men mest av allt skulle jag vilja krypa ner under täcket och sova en stund...

hej hopp!


Inga kommentarer: