fredag 22 januari 2016

tänk till!

Ibland är det kanske bättre att låta bli att träna... eller iallafall kunde man önska att man vore bättre på att avbryta när man känner att tålamodet tryter.
 Igår var en skitdag!

Först var tanken att jag skulle sova middag, för jag är verkligen inte pigg... Så jag rastade alla hundar, publicerade en bild eller tre på min fotoblogg, la mig i sängen, tog en bok... "pip-pip"... vi kommer senare än vi sagt (Jennifer och P-O var till Östersund (tandregleringen)) "pip-pip" drivaxeln har gått av... "pip-pip" farfar hämtar oss... "riiing riiing" farfar har ingen bil, kan han låna din?? Vad ska man säga... nej, för jag tycker verkligen inte om att låna ut min bil?? Ha ha... Nej just det, han har ingen bil, så jag måste åka och hämta honom...
 När jag kom hem igen så försökte jag lägga mig igen, men det var lixom kört och klockan var runt 16... så jag klev upp igen, lagade middag och tränade hund. Ja, läste en stund igen, men det var helt kört att bli sömnig igen...
  När jag sen la mig, tidigt som gatan, så frös jag som bara den... och önskade att min vetekudde varit mycket större eller att jag haft flera... Annars brukar jag värma den, ha den där jag har ont och efter ett tag skicka iväg den för det är för varmt... :-). Sen tyckte inte jag att jag sov någonting... tittade på klockan halv elva och tvingade mig upp och hämtade halstabletter och sen fick jag äntligen sova!! Nu hade jag nog sovit lite av och till, för jag missade när Jennifer kom hem... men jag hade en urkonstig hosta, som aldrig gav upp...  och gissa om jag bad Allis fara och flyga när hon väckte mig kl 5!? :-). Fast jag skulle upp halvsex...
  En anledning till att jag hatar att låna ut min bil är att allt måste ändras... Nu var stolen ok, men isskrapan hade fått ett nytt ställe, en nyckel som jag hade i dörrsidan låg på golvet, papperskorgen som jag har på passagerarsidan var halft uttömd på golvet, solgalsögonen var slängda åt sidan, nästan tom tank och en back med grejjer i skuffen... När jag kommer hem idag så ska bilen göras om till hundbil igen, men nu måste jag ju städa först... :-( OCH jag mår skit och har inte energi!!

Hundträningen igår började med Allis... Nu kliar jag mig lite i huvudet. Jag vill så otroligt mycket och är lite rädd att det blir för rörigt för henne... Jag borde träna 5 min, träna Cider och sen ta Allis igen och jag borde vara tydligare när vi byter "moment"... men... hon fixar det rätt bra ändå ;-).

Vi började med liggmarkering av spårapport. Inte helt supersvårt då hon är "van" vid sitt när jag droppar ett föremål. Nu började jag med några repetitioner av ligg, övergick till att lägga fram pinnen mellan hennes tassar när hon la sig -klick och så fortsatte vi så, jag la sen fram den lite tidigare och allt flöt på väldigt fint. Jag bryr mig inte om ifall hon nosar eller duttar på den, men hon får inte ta den. Det gick hur fint som helst och jag blir sugen på att testa :-). Men, jag ska kanske köra in något mindre föremål också så jag kan lägga in det i ett hårt spår :-). Har jag bråttom eller? ;-)
  Sen körde jag lite gripa och avlämna med dummy, svårigheten igår var att jag la belöningen på golvet mellan mina ben (jag sitter på knä) och hon kunde se den. Hon är riktigt duktig!
 Jag repeterade också plattform, ingång-handtarget-sitt och det flyter fint. Jag testade sedan att lägga till dummyn, men då har hon svårt att fokusera på plattformen. Jag ska klura lite på hur jag ska få till detta på ett bra sätt. Jag måste kanske göra mellansteget att stå på plattformen-gripa-lämna-sitta.
Körde också lite stoppsignal -inte så bra...

Cider, hon fick också börja med liggmarkering av föremål. Även hon hade ganska lätt för detta. Jag försöker också se så att de är medveten om att pinnen finns där. Ska bli kul att se om jag kan få till detta i spåret också!
Cider fick också en del kontaktträning. Jag stör med godis och hon ska titta på mig. Söt-Cider!

Bira då... jösses vad osams vi blev... jag anser att mina fingrar är mina fingrar och inte en del av belöningen jag erbjuder. Hon anser att fingrar ska ätas -huggas av!
Började med bakdelskontroll på kopp in på höger sida. Dels att komma in på höger, men också att flytta med när jag svänger höger. Rörelserna är ganska oflytiga och ryckiga, men hon gör det och vi nöter på.
Min tanke med backa är att få henne att backa upp på något och sen flytta från föremålet längre och längre och... ja och på så sätt få till ett långt backa :-). Så, vi började backa upp för trappen. Detta är inget som är superbra, för hon är rädd för kompostgallren som är bredvid, men det borde gå... :-) Annars har jag ju gott om tid att byta till ett föremål att backa upp på... ha ha ha... Nya tag idag, kanske...

Hej hopp!

Inga kommentarer: