tisdag 5 januari 2016

Året som gått, framtidsplaner & annat smått och gott

Tiden går fort så nu hinner jag inte riktigt med igen...

Inför 2015 hade jag lite mål och drömmar så jag tar väl upp dem till ytan igen och ser vad vi åstadkommit och vad vi kan få till inför 2016!

Bira:
Mål 2015: start lägre patrull, jaktprov med dummy, ev vattenprov, och om tid finns någon start i rally och viltspår...
Resultat: Vi var på G för en start i lägre patrull, men hon började löpa... jaktprov och vatten blev det ingenting av, någon start i rally blev det... så där en 8 stycken... 4 st GK i nybörjarklass och 3 st GK i fortsättningsklass...
Dessutom så gjorde vi 3 starter i lydnadsklass 1 med tre förstapris... bara sådär...
Kommentarer: WOW!! Jag är supernöjd med året!! Visst hade det varit fint med en jaktprovsstart, men vi hade mest fullt upp med bebisar och så har jag kommit av mig lite då vattnet är så svårt... Lägre patrull, där var vi på gång och jag är övertygad om att hon hade presterat på topp även där ;-).

2016: Start i avancerad rally, viltspårprov och start i lydnadsklass 2. Vi hoppas på ytterligare en valpkull under året och jag vill därför inte sätta för höga mål, även om lägrepatrull (finns det starter på hösten???) och jaktprov skulle vara spännande... :-)

Lizza:
Mål 2015: fler starter lägre spår, någon start i avancerad rally
Resultat: 1 start i lägreklass spår och 3 starter i rally
Kommentarer: Och under året han vi med 3 löp... Känner mig inte speciellt nöjd, mest med att vi inte fick de starter i spår som jag skulle vilja ha...

2016: Ta tag i min träning av Lizza, fler starter i lägreklass spår, någon start i avancerad rally, behålla mitt lugn trots att Lizza stressar... ;-)

Cider:
Mål 2015: start i appellklass spår, start i lydnadsklass 1, anlagsprov viltspår, vattenprov
Resultat: start i lydnadsklass 1
Kommentarer: jaaa... vi startade ju iallafall! Rätt kul att se hur hon höll och vad som hände. Att vi inte var klar, det visste jag, och jag fick något att fokusera min träning på! Appellklass glömde jag bort och kom på när alla bruksprov var över, men det var kanske lika bra... :-D

2016: Start i lydnadsklass 1, appellspår, anlag viltspår och  vattenprov. Jag skulle kunna skriva hit start på jaktprov också, men tvivlar på att jag kommer ha lydnad så det räcker... så jag väntar med det!

Allis
2016: start i appellklass spår, vattenprov och jaktprov. Ev anlagsprov viltspår.

Och då var det väl bara att sätta igång och träna då... inte lär vi uppnå detta om jag ska sitta här och lata mig ;-).

*******************************************************************

Igår åkte jag in till klubbstugan och tränade. När jag åkte hem undrade jag varför jag gjort det... jag var dödstrött!!
Bira: högerhandling... både med hjälp av plattform och längs skåpen. Vi testade ingångar, gå framåt och backa... Backa vid sidan är svårt, både på vänster och höger sida, men jag ska jobba lite på det så tror jag det lossnar, stå blir gärna några steg bakåt, vilket ju inte heller är optimalt... Annars så är bakdelskontroll på höger sida ofattbart svårt!! Men, det är väl bara att köra på... Hon är ju smart jycken så det släpper säkert ;-).
Jag petade också lite i fjärren... jag tror nog vi får poäng som den är... men den är inte alls bra. Hon har på tok förstora förflyttningar! Sen vet jag inte om det blir fullt så stora ute när jag är på avstånd. Det är oavsett värt att peta lite i! Men, det ska göras när jag känner mig piggare och inte blir irriterad. Jag tror att steg ett blir att lära henne ett fjärr-ligg, där hon ligger på tassarna och inte på skinkan! Sen ett hopp-sitt...
Cider: här var det fokus som stod på schemat. Och ät din godis och håll kvar fokus... Hon har blivit grymt duktig!! En ganska stor % så höll hon kvar blicken hela tiden. Jag testade att gå, men då släpper hon... alltså hitta ett mellanläge! Japp, så jag började med samma fokusövning men med Cider stående. Att gå från stå till gå är ju enklare än sitt-gå. Nu ska jag bara befästa beteendet i stående också! Känns kul!
Allis då... min kommande jakthund! Jösses vilken underbar attityd hon har när hon kommer in i klubbstugan!! Hon ska verkligen in för att jobba!! Älskar det!
 Sitt på stoppsignal -eftertanke om kriteriesättning- hon börjar bli duktig, men jag insåg att jag ökade 2 kriterier samtidigt och då blir det svårt... Jag ökade mitt avstånd till musmattan och ökade hennes avstånd samtidigt. Detta blev för svårt och jag minskade hennes avstånd och vips så fungerade det mycket bättre! Vad härligt det är när man kommer på sig själv!! Jag ska leka vidare med detta ett tag så hon blir tryggare... Jag har testat det ute i skogen några gånger och då gick hon mot mig till hon var kanske en meter ifrån innan hon satte sig. Men, nu har jag testat! Annars tar jag gärna bort hjälpmedel så fort det bara går... Vi tränade också lite läggande under gång och dirigering med post-it-lappar. Läggande kommer, sakta men säkert... Dirigering har vi ju precis börjat med och det jag kan se är att när jag visar riktning med höger hand så vill hon gärna gå in och göra en nosdutt istället för att titta var jag pekar... Jag ska försöka komma ihåg att ta upp detta med Grethe under nästa kurstillfälle! Det är väl mest troligt bara en tillfällig grej för att hon inte vet vad hon ska göra.

***********************************************************************

Idag har Allis och jag varit på kurs igen! Så himla kul! Men lite trist när vi förstör för andra... Allis har ju börjat löpa... nu löste det sig ändå och det är ju skönt! Nästa gång ska killen få köra innan Allis kommer in i huset!
 Det som blev vår första uppgift var att vara passiva medan de andra jobbade 1m från oss och... det fungerade superfint!! Hon låg där och var lugn. Jag kunde belöna henne för det och efter en stund la hon ner huvudet... Nu låg hon inte stött så, men ibland :-). Hon låg lugnt och stilla medan en annan lekte med en dummy framför oss, de hämtade dummysar och här har jag oroat mig för ljud!!? Det som fick henne att flyga upp var när de la fram en kloss för att snurra in vid sidan... tydligen tycker hon att den övningen är väldigt rolig!
Sen tittade vi på sitt i uppflogsträningen. Jag tycker hon är duktig och stabil, men jag tycker det tar för lång tid från att leksaken landar till att hon sätter sig... Nu fick jag klicka för flyt i sitt och sen släppa leksaken när hon satte sig, samtidigt-en halv sek innan. Det var skitsvårt med timingen!! Men jag tror verkligen det kommer fungera!!
Vi tittade också på fotgåendet och började med ingångarna och här kom då mitt skräp-beteende fram, som jag ju upptäckt och börjat jobba med. Vi backade bandet och tog in klossen, testade ta bort och då det inte fungerade, in med kloss och musmatta, bort med kloss funderade kanonfint och nu har jag två saker att jobba med tills på lördag då vi ska ses igen! Nu gäller det att ligga i...

*************************************************************************

Annars har jag ju varit några dagar i kojan och jag insåg hur härligt det var och jag blev nästan ledsen nu när snön kom ;-). På tok för korta dagar... där är man ju beroende av dagsljuset på ett helt annat sätt, men man kunde ju gå precis hur som helst då alla myrar var stenhårda. Visserligen isiga och bitvis hala, men det var bara att gå!! Så, det blev lite lös-träning, sök träning och inkallningar med Allis. Hur kul som helst!!
Bira fick också komma ut på ett sök och nu vet jag var fågeln sitter ;-) och det är väl bara att inse att vi behöver mer lydnad...
Cider och jag tränade kontakt. Flyttade oss 3-4 meter och körde ny kontakt osv. Det var mer lämpligt på hennes nivå, men jag kan säga helt ärligt att jag var enormt sugen på att släppa henne... ha ha ha...
  Lizza, hon fick springa en massa tok och bara njuta. Hur lycklig som helst!!

Hej hopp!

Inga kommentarer: