tisdag 1 december 2015

måndagsträning :-)

Alltså... jag tycker det är jättejobbigt att behöva sitta här på jobbet... Jag skulle verkligen behöva ett annat jobb, problemet är bara vad... bodde jag på en större ort skulle jag helt klar satsa lite på att hålla hundkurser, men här är det för litet... sen... kanske inte heltid, men jag skulle inte behöva sitta på detta ställe och få skit hela tiden! "Jaaaa, nu har grupp börjat komma ikapp, så vi sätter dem på kundtjänsten ett tag... flera år sen de jobbade där? Det saknar betydelse... de får väl läsa på och hänga med! Och va!? Kommer du inte ihåg hur man gjorde??" JO, jag minns hur man gjorde!! Men man gör inte så längre, det är en massa nya bokningsklasser och nya regler... Detta är SKIT!! Tack för att ni orkade med mig ;-).

Jennifer bytte ju gardiner i söndags och igår satte jag upp adventsbelysningen. Varför ska man göra saker i samma ordning år efter år? Jennifer och jag pysslade på lite mer tillsammans igår och vad mycket roligare allt blir om man gör det tillsammans med någon!! Så det blev julduk, lite tavlor en skål med julgodis (undra hur det går nu när Johan ska vara hemma 2 veckor... med tanke på grinden...), fram med en julblomma på bordet och adventsstaken! Blir nog bra när vi är klar :-)

Vid 18 trotsade jag kylan (vad löjlig man är innan man hunnit vänja sig!!) och åkte in på klubben. Tyckte det var för kallt för godishantering... Lizza och bollen blev nr ett! Med henne har jag vissa regler... dessa MÅSTE följas... till 100%... och då jag fokuserat för mycket på moment och resultat sista tiden så måste jag nu backa bandet och leka mera! Man kan inte ha det hur stökit som helst... dessutom har ju tjuvstarterna kommit som ett brev på posten... Håller jag i bollen så är bollen min! Man kan inte bara hoppa upp och sno den... När jag blir passiv (har någon testat bli passiv när man har en kampande rottis i andra änden??) SKA hon släppa, direkt... När jag bollar och grejsar, kstar, sparkar osv boll så SKA hon hålla positionen... Resultat... hon är ganska duktig på att hålla positionen när jag retas med bollen... lite mer stilla-fokus skulle jag vilja ha... sen... bollen är aldrig min, jag får möjligen låna den, men måste då akta fingrarna... OM jag lyckades hålla mig passiv (och inte fladdrade runt i alla ryck) så skulle hon KANSKE släppa, ha ha ha...
Vi gick sen till hindret och skulle arbeta lite för att förhindra tjuvstarter.. ha ha... ibland är hon bara för härlig... Jag vet inte hur många gånger hon hoppade och skuttade iväg som en hare för att hon trodde bollen skulle komma... Jag kom med fake-kommandon, hon hoppade (det gjorde hon även om jag var tyst...), energin sprutade ut ur öronen... 2 ggr fick hon belöning för att hon hoppade, sen belönade jag att hon satt kvar. Lite mot min tanke, man jag fick liksom ingen hejd på hoppandet... Ni skulle sett henne, tokfian! Och tänk lyckan att dra över hela planen med bollen... och få rulla sig på bollen...i snön!! tjohooo för en liten!

Sen packade jag in mig i klubbstugan. Bira fick börja. Det blev lite fotingångar och sitta kvar i den positionen som hon satt sig i, och om hon fuskade och satte sig snett så sa jag ojdå och klev ur... Jag tycker hon sitter superstadigt nu, frågan är hur det håller om hon blir lite taggad... he he... Det blev lite frittfölj med svängar och halter och jag upplever det fortfarande som att hon lätt kommer för långt fram, men det rättas snabbt om jag belönar bakom ryggen. Det är alltså inte ett särskilt hållbart beteende och jag gissar att så fort det blir lite belastning så kommer hon att glida fram... men, det är väl bara att träna vidare antar jag! Kanske ska jag fortsätta det jag påbörjade förra vintern, med att hon låser med näsan på mitt ben och utvecklar ett fotbeteende från det. Jag ska utvärdera detta lite först tror jag. Annars blir ju targetträningen ett helt nytt moment bara... :-). En plats, 2-3 min och 8 meter ifrån... hon är lite för taggad, men jag tror inte platsliggningen är något problem med henne.

Cider... min tanke var gå in, koppla loss, belöna kontakt... Det blev gå in, koppla loss -bye bye jycken... och så satt näsan fast under bordet, i mattan.. **suck** Jag fick gå dit och koppla henne och begränsa rörligheten för att få kontakt... Jag antar att jag får skynda mer långsamt och inte bara tänka på att träna kontakt i olika miljöer utan att faktiskt ta tag i det och göra det också! Annars är framsteg rätt omöjliga... Och när det är en ny miljö eller så, så är det bättre att jag begränsar/hjälper och vi får ett lyckat resultat än att jag ska slita mitt hår i en halvtimme först... När hon väl tar kontakt så är den bra och hon blir så himla söt när hon gör det!! Saknar helt betydelse, men ni skulle se henne... öronen framåt, munnen lite öppen och glittrande ögon... sötnöt! Det var dock lite svårt att sitta vid sidan igår, hon ville helst vara näsa-näsa eller på sniskan. Men, då jobbar vi vidare! Jag försöker också att när hon svalt godisen så ska hon söka ny kontakt direkt, inget mellan-grejsande!
  Hon fick också provapå plattformen som jag har gömd i klubbstugan. Superkul sa Cider och hur enkelt som helst... Cider är verkligen en hund som gillar att kliva upp på saker, det märks överallt! Pilates bollen, balansdisken, min rygg, sitta i knä osv. Plattformen blev rätt mycket värd direkt och då ska jag ju givetvis inte vara nöjd med det utan jag ökar svårigheten... Jag vill att hon går från min sida och upp på den (med svansen mot mig), ska sedan användas till "ut" i apporteringsdirrigeringen... Lätt? Nix och jag inser att jag får shejpa fram detta lite och belöningsplacera (slänga godisen över huvudet på henne). Men, det känns lite kul och undra om lite arbete från mig kan stärka vårt sammarbete?? Ska bli kul att se...

Allis då... hon har en helt annan attityd när hon går in i klubbstugan. Yyyyeeesss!! Nu kör vi :-). Efter 2 sek tar hon kontakt och efter 2 repetitioner så kopplar jag loss. Lämna matte?? Nix, finns inte på kartan! Det blev lite fokus, fotingångar, fot, sitt och plattform. Min plattform var svårare och det är nog för att den är smalare, men väldigt nyttigt... det gäller att hålla koll på tassarna! Blev lite stå där, komma upp och dutta i handen och även med henne började jag i konstan att jobba från mig och upp på den. Här fick jag sänka kriterierna lite mot Cider, men det ska nog bli! Kul vinterutmaning! Och tänka att ha dirigeringen klar till i sommar när vi ska ut i fält och kolla hållbarheten...
Innan vi packade ihop blev det också några vanliga nosduttar, i båda händerna!

Och.... jag skulle faktiskt vilja träna hund nu... mycket och mera!

Hej hopp i vintersolen!

Inga kommentarer: