söndag 19 januari 2014

Inget

Jag har egentligen inte så mycket att säga er. Här händer inget! Mest tänker jag att NU, så rinner det ut i sanden... Jag tog dock en promenad idag, med alla tre, fast jag brukar undvika det på helgerna... det är så mycke annat folk i krokarna då och mina fyrbentingar kan inte uppföra sig på en enda fläck (och det blir rätt många fläckar om man lägger ihop dem...) när de är i flock och det orkar jag inte med just nu :-). Ett enda möte fick vi och tog jag skoterleden istället! Åh vad jag önskar att någon vänlig själ kunde ta skoter och motorsåg och röja upp skoterleden efter Ivar så jag kan gå där utan att klättra och så att alla som vill faktiskt kan köra led istället för väg!

Igår gjorde jag den stora dumheten att bege mig ut på skidor och toppjakt! Det började med en fråga på nätet om min bror kommit på något bra sätt att åka skidor med en arm och slutade med att vi bestämt att vi skulle ägna lördagen till det... Efter ett samtal med min far, som också ville följa (och lovade att köra hem ev byte (och oss) ) så var allt klappat och klart. Jag menar kan min bror med en arm så kan jag ;-). Nu fungerade det toppen!! Just rörelsen att åka skidor (med stavar) gjorde inte det minsta ont och inte heller när jag belastade handen!! Yippie!! På vägen hem, som ju var nerför började jag känna av den lite, men vaddå??! Flera timmar i skogen på skidor känns mindre än 2 timmar på jobbet... Men, när jag kom hem så hade jag inte längre lite ont och handen var svullen igen, typiskt! Och inatt är enda gången jag vaknat av att det gjort ont i handen... hmmm... så det är nog ändå rätt smart av mig att inte ge mig ut idag också, utan jag kanske ska vila från det en dag eller tre... Men på torsdag!! Om vädret tillåter ger jag mig ut igen...

Och så hade jag packat kameran!! Jag hade letat fram/tvingat fram min "gamla" Fujifilm-kamera (ingen filmkamera utan en vanlig digitalkamera) så jag tänkte fota lite till fotoutmaningen :-) och sen är det ju sååå otroligt vackert att skida på myrarna där uppe... Och i bilen hade jag kamera och batterier och så bytte jag bil till pappas och med mig hade jag kameran... dock upptäckte jag det innan vi skidade iväg, så jag slapp släpa på den... ha ha...

Det enda jag tränat hundarna på den senaste tiden är att Bira har fått göra en övning m liggmarkering inomhus... ha ha... sen har det ju blivit lite promenader då och hon verkar inte halta. Anledningen till att hon fått följa på promenader även när jag misstänkte hälta var/är att hon är hemsk just nu!! Snor, river ner och hittar på... ha ha ha... hon är rolig den hunden!

Ulrika, lite funderingar från mig... Stress/frustration när man shejpar fram beteenden är inte ovanligt. Lizza blir tvärt om vad man kan tänka sig, lugn och fokuserad om jag shejpar något nytt och allt går i slowmotion... (jag var därför orolig att hon skulle vara en för lugn hund när hon var yngre och la energi på att få action :-D ). Bira blir däremot enormt frustrerad och börjar skälla på mig om hon inte förstår eller inte orkar.
 Jag tror att om man försöker vänta ut/inte belöna stressen så kan den öka istället eftersom den troligen kommer för att hunden inte förstår eller inte orkar. Jag skulle nog lära in typ handtarget (dutta med näsan i handen, dessutom toppen att ha om man har en hund som inte vill lämna ifrån sig föremål ;-) ) och använda den för att bryta stress/frustration med, och kunna få ett bra avslut på en träning och avbryta det stressiga, förstår du hur jag menar? Man får också något positivt att avsluta med om man själv behöver analysera och/eller göra en ny plan.
  Kör korta träningspass. Lite stress/frustration kommer nog alltid att finnas med, annars tror jag det är svårt att få fram nya beteenden. Hunden lär sig också själv att hantera stressen/frustrationen när det tränas så här regelbundet och det är ju faktiskt rätt positivt eftersom mycket i jaktlivet är stressande :-). Dela upp det som ska läras in i små bitar, står det stilla för länge någonstans, se om du kan dela upp det ännu mer... eller belöna något halvbra med en leversnitt/foderkula och det riktigt bra med korv :-).
 Förstod jag rätt? Förstår du vad jag menar??

Hej hopp i snön!

 De två första bilderna har jag snott av min bror och är från igår, resten har jag tagit själv idag :-). Ser ni ugglan här nedanför, för visst måste det vara en sån?? Den satt rätt långt bort!



Inga kommentarer: