lördag 29 oktober 2011

Kom på en sak...

en sak som skiljer den nuvarande idioten från tidigare idioter... dels har hon ju A-L-L-T och det har ingen annan haft, men! Hon belönar ju sig själv för att kliva upp... När de andra klivit upp så har de ju inte gjort något speciellt... mest smygit eller kommit, eller... bara varit. När Lizza kliver upp då belönar hon ju sig själv med rallyspring. I typ 5-10 min över HELA planen... Nu ska jag också tillägga att det är sällan det hänt före klicket, oftast efter (innan jag hunnit till henne) och då borde det ju förstärka kvarliggandet något alldeles jätte mycket (ursäkta svenskan!). MEN det blir till en STOR osäkerhetsfaktor för mig! Och sen det faktumet att hon också lyckats belöna sig själv för att hon klivit upp FÖRE klicket...

Ja ja! Igår var vi på klubben och körde pass 3 i plats denna veckan! Och hon hade då ett rally, som kom efter klicket... Jag vänder bara och går, försöker gå och gömma mig, men hon har stenkoll på mig fast hon bara flänger runt... något positivt! Annars är jag riktigt nöjd även med detta passet! Vi varierade här avstånd och tid. 2m och nästan 2 min... 10-15m och 10 sek. Ibland försöker jag klicka för att hon ligger när jag går bort (=svårast!), ibland tränar vi bara frivilliga lägganden. Ibland blir läggandena frivillig, men när det börjar bli jobbigt är det lite för svårt och då säger jag ligg istället för att börja bråka med henne. OCH det känns bra!! Viktigast av allt!!

Bira fick ett pass också... Först lite följ mig och det ser ibland riktigt bra ut och känns kalas. Hon kan gå och titta rakt fram och ändå ha koll på mig eller så kan hon gå och titta upp mot mig (himlen??) och vi krockar när jag svänger :-D! Sitt är superroligt och jag försöker utmana henne lite nu :-)... Vi springer tillsammans och jag säger/blåser sitt, jag springer baklänges och hon mot mig och jag blåser... Hon blir lite uppskruvad och det är lite svårt om jag inte stannar när jag blåst. Det är bra, då ser jag var bristerna finns och kan träna dem extra!

Annars bor vi nu i vårt helgboende, i husvagnen. Hundarna tycker det är pest när jag jagar, utom då att de då får (tror de) ligga i sängen när jag inte är hemma... Och vad kan jag göra?? Hoppar de upp när jag är här så jagar jag ner dem, men är jag inte här är det svårt... och jag kan inte ta dem på "bar gärning" eftersom de hoppar ner när jag kommer hem. Sen så tycker de precis som jag, att promenaderna här blir alldeles helt otroligt underbara!! Tanija och Lizza har sprungit lös, eller att Tanija har sprungit var väl att ta i, hon har strosat omkring lös, men Lizza hon springer, och springer och... just nu sover hon en liten stund, mest för att inget händer... Bira får så snällt gå i koppel, och att skriva att hon gör det snällt är en lögn!! Fy bubblan så hon drar!! Och jag försöker vara pedagogisk och lösa det på det enda sätt som det går att lösa det, men med jämna mellanrum tappar jag humöret och så fortsätter vi... Önskar jag kunde få bättre lydnad! MEN jag ska säga att vi tränar på "här går vi" nr hon viker av från stigen och faktiskt kan jag få henne på rätt väg mest hela tiden, även om hon får lite fågel i näsan. DET är kul!! Sen såg jag något annat häftigt idag... när hon fick lukten i näsan (jag såg fågeln när den lyfte) så gick hon över i sökslag... :-).

På dagens jakt har jag sett minst 20 orrar och kanske 5 tjädrar... orrar i topp två gånger, och båda fick jag lov att skjuta, men då jag är lite klumpig hann de flyga. Synd! Eller kanske tur för ekonomin... hi hi... skulle behövt köpa en frys till om jag skulle få plats med den, hi hi...

I morgon är det TJH-träning i Lillhärdal och det ska bli skojjigt!! Nu fick jag lust att göra som hundarna... rulla ihop mig och sova ett slag... Vi hörs en annan dag! Hej hopp!

Inga kommentarer: