lördag 20 augusti 2011

svårt...

Jag börjar med en liten grej som ska få er som tror/vet att jag är hund-nörd att tänka till (eller bli totalt chockade!!) Ha ha ha... I torsdags så frågade en av mina tränar vänner om vi skulle träna/spåra med våra hundar tillsammans under fredagen då hon slutade tidigt... Jag sa Nej, för jag ska plocka bär... ha ha ha...

Det var så att Jennifer hade bestämt i onsdags när vi var ute att vi skulle plocka hela fredagen också... 10 liter hallon sa hon... Och alla som plockat skogshallon vet att det inte är bara någon man gör bara så där... pust... Och nej, vi plockade inte 10 liter hallon igår heller... men jag gissar att vi nästan är där om man lägger ihop onsdag och fredag! F-N vad med bär jag börjar få :-) :-)! Och för den nyfikne kan jag ju säga att Jennifer kanske plockat 0,5 liter, totalt... he he... men ut o plocka ska hon och det enda gnäll jag fått är när hon börjar bli hungrig och det är ju alltså bara som vanligt! Hon täljer på pinnar, gosar med hundar, eldar, fikar och läser en bra bok. Underbart ljuvligt i skogen!

På hundfronten då!? PUST!! jag börjar med att berätta att Jennifer och jag tog oss en tur förbi klubben igår och helt obokade testade kickbiken... Man ska egentligen boka dem, men vi kollade om de var där, det var de och då testade vi på vägen utanför klubbstugan... Då kunde vi ju lämna den om någon hade bokat! Och F-N vad roligt det var!! Jennifer och jag har nu bestämt att vi ska boka dem och testa längre och mer seriöst... hi hi... MEN, vi ska börja så att hundarna lär sig att springa och dra, inte bara lulla på... Nu körde vi med kamptrasa på Lizza och mjukost (+ matte) till Bira... :-). Och jäklar vad det gick... hi hi hi... men det märktes att det var mycket dofter där vi var och Lizza hade bra gärnat vela gå in i doftvärlden. Bira tyckte det var lite jobbigt att springa framåt när det tog emot bakom, men bara hon kom på vad vi ville så var det fullt och mycket fokuserat ös! Jag hoppas att barmarksdraget också blir officiellt!! Och skojjigast vore om de kunde lägga in en klass eller två extra för de lite mindre jyckarna... :-). Egentligen hade jag nog inte tänkt dra med Bira, cykla, ja, men draget är ju speciellt... Nu ville Jennifer testa och Bira är ju lättast av våra hundar (och hon var med i bilen :-) ), men nu vet jag inte! De såg ut att ha väldigt roligt och jag tror ju inte det är skadligt på den här nivån och med Jennifer som chaffis (hon väger inget)... Äh, vi ser bara till att ha roligt!

Så var det det här med lydnaden... Just nu har jag kommit av mig totalt och har 1000 och 1 tankar om min hund! Jag skulle verkligen behöva träna med ett gäng klickernördar nu och få den pepp och lugn som jag verkligen behöver!! Lizza MÅSTE tränas på det sättet... nu är jag stressad, trött och blir lätt irriterad... Jag tror/tycker att min hund borde klara saker som hon helt uppenbart inte är klar för och så blir allt fel... Nu sa jag ett typ hårdare nej när hon åkte på apporten... resultatet: hon slutar plocka apporten, det var ju fel... Förstå vilken balansgång jag måste gå för att få till det!! Och det borde jag ju egentligen veta... hmmm... Apporteringen är ju det värsta momentet jag vet och jag skulle verkligen vilja få till det perfekt en gång... Kanske kan det bli perfekt om man tränar lite på det ibland :-)... men men... När Lizza åker på apporten bryter jag och så gör vi om... hon stannar då vid apporten och tittar på den... fel igen... får henne att ta den (fel av mig!), klickar för gripandet och klickar sedan några gånger för snygga gripanden. Resultatet när jag sedan testar en hel apportering igen är att hon springer ut, griper snyggt och sedan testar sitt och ligg eftersom inget klick kommer... åååå... ha ha ha... Jag ska plocka isär momentet helt och ta tag i det ordentligt! Jag tror, eftersom hon tydligen är ganska snabb på att klura ut saker, att om vi tränar mycket på inleveranser (med fart, som hon också tappade nu senast) så kommer det kanske ge med sig :-). men, jag får inte bryta ihop och jag får inte bli irriterad...

Bira då... vi tränar inte som vi borde och slutprovet närmar sig med stormsteg! Vi nöter framförgåendet och det går i alla fall framåt känns det som! Och jag får väl fortsätta nöta! Resten ska hon ju kunna klara av... ja, plats borde vi träna betydligt mer på! Den är riktigt lång och det kan ju bli svårt... pust... Vi måste verkligen ta tag i skott träningen, men det är svårt, speciellt när man är själv... Detta blir en tuff vecka :-). Men, jag ska nu hålla mig borta från hallonskogen... fast det suger i plockar-tarmen när det är så enorma mängder med bär kvar...

Sista två passen vi varit iväg har vi tränat på hoppet, som ju inte fungerade för Johan och Bira i Östersund. Och det fungerade inte riktigt för mig heller... hon sprang nämligen till skogs och letade fågel istället... VAD enormt glad man blir!!! Jag kan väl bara säga att jag är riktigt glad att jag lyckades få stopp på henne när hon irrade omkring i en lövdunge (med ett sitt!). Sen kanske inte sittet blev så förstärkt som det borde blivit och det lär jag få äta upp... Ja ja... nästa försök var i koppel! Nu är det svårt att hoppa med koppel, men vad göra?? Nästa dag, försöker vi igen och den lilla luringen... när jag är på väg att att ställa upp oss för hoppet så tänker hon redan där smita bakom min rygg och dra iväg... Har jag fått problem, eller!?? I alla fall hade jag ju inte hunnit koppla loss och hon fick en liten chock kan man säga... Nu blev jag inte arg eller så, det behövdes inte, ni skulle sett minen!! Hoppas att det löste problemet... hoppas hoppas...

Ingen som vill ut och träna idag?? Jag behöver verkligen ta tag i mina problem moment nu :-)... men det regnar och jag är otroligt trött!! Man måste träna i regn också, jag vet men... det är dumt att träna när man är trött! Läsa o sova lite istället... borde fungera bättre ;-) Hej hopp!

1 kommentar:

ulrika med galningar! sa...

Först en stor kram till Jennifer, hon vet hur man ska ha det i skogen.
Ja du Marie vad du ligger i och tränar och tänker, jag har nog haft det lätt med Milou, har nog blivit bortskämd.
Jag tränar gärna när jag kommer hem inte för att jag nu har någon plan men jag kan vara med och störa.
Just nu har vi gjort mer detta år än jag någonsin kunde drömma om, jag tyckte jag hade för höga mål för året och nu har vi gjort det och lite till.
Du vet jag finns alltid för disskusions plank fast jag inte är någon klicker nörd, och jag och de mina stör gärna upp eran tillvaro lite.
Jag finns! Kramar till er alla!