tisdag 9 november 2010

knasigt o lite annat ;-)


Det finns en del intressanta saker... om någon missat det så läser jag en hel del, dels som inspiration till min träning och sedan för att lära mig mer om hundträning! Nu har jag valt ett sätt att träna hund, mest för att det sättet ger mig en skön känsla, det är roligare och jag har en enda uppgift, att se det bra hunden gör! Nu hindrar inte det mig från att läsa om hur andra gör och snappa upp saker som jag tycker tycker låter vettigt och plocka ut övningar och göra om dem till ett sätt som passar mig och det gör att jag också läser om korrigeringsbaserade träningsmetoder. Ser man på lydnad, tävlingslydnad, så finns det idag ganska mycket skrivet om just belöningsträning eftersom man sett att det är det som håller och de allra flesta som når toppen idag tränar så, men när det gäller jakten... huuu... där är det tabu!! Och, ren lydnadsträning är inte speciellt svårt och jag har lite (väldigt lite egentligen, men i alla fall lite) erfarenhet av det, hur det ska se ut och vet hur jag har gjort och har en liten trygghet där i att jag ändå kan lite... och som sagt så finns det massor att läsa... Vad gäller jakten så finns det VÄLDIGT lite... och jag har nu utmaningen att lära mig något nytt -träna en jakthund, med en för mig ganska ny metod OCH där (nästan) allt som finns att läsa är med en klapp på bogen som bästa belöningen och ALDRIG använda godis som belöning vid apportering, då kommer den spotta ut apporten innan du får ta den... hmmm... ja, och dessutom finns det en-två böcker skrivna på svenska, resten är på engelska... Varför finns inte översättningar??

I alla fall så behöver jag en spark i baken nu för att komma igång med Bira!! Vi står bara stilla och stampar och jag kommer mig inte för att göra något alls... ändå vet jag att det är lydnad som vi nu i första hand måste jobba med och ändå blir det... näe, jag orkar inte riktigt... OCH hur ska det då bli något?? Och som sagt, ren lydnadsträning borde jag ju i alla fall kunna lite av...! Och jag kan lova er att där hon och jag befinner oss just nu (sovande i köket respektive framför datorn) där kommer vi inte framåt!!

Lizza och jag, vi trotsade kylan igår, tillsammans med Maria och Julle, och tränad på klubben... Har jag sagt att jag ska träna där varje måndag så ska väl inte lite huvudvärk och kyla stoppa oss!?? Tänk i januari-februari, när det varit 30-35 minus i ett par veckor, då är -13 rena sommarvärmen och vi skuttar ut av glädje!! Nu är vi bara ovana... =) och så har jag räknat ut att det dessutom är mycket större att träna i klubbstugan än här hemma och om det då kunde komma någon mer, så man blir 2-3-10 i klubbstugan, vilken nytta för hundarna!!



När jag kom till klubben var jag själv och världens läge att träna på koppla loss Lizza och sitta kvar vid min sida = lek-belöning... jag kopplar loss och innan jag hunnit ens fundera över vart jag ska lägga kopplet så har hon dragit en runda, jag avvaktar lugnt... och när hon kommer tillbaka (frivilligt!!) så klick och lek... jag kopplar henne igen, går några steg, kopplar loss + klick + lek... och sen går vi tillbaka till grinden, går in, kopplar loss + klick + lek... Supereffektivt!! Nu ska det "bara" göras lite oftare... =) sen tror jag att poletten är där den ska!

Vi hade på schemat att träna "fot" och "stå/stanna". FOT: Jag tycker... alltså, hon kommer långt fram... men jag försöker att bara belöna när hon är längre bak och lägger in lite backande mitt i och då hamnar hon i perfekt position... Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det här, men det handlar kanske om att verkligen ta tag i problemet och jobba med det... För också tankarna till en artikel i senaste numret av canis, om att just göra fel... och med detta har jag också läst om just detta på klickerklok (länk till höger) och en sida som hon länkade vidare till... och en massa egna tankar om hur man ska göra och... kanske måste jag fundera vidare på det, men det allra bästa är ju att ta tag i det!! Vi gjorde också en del svängar och över lag så jobbade hon mycket bra och när hon då gick som bäst så belönade jag med en iväg-slängd leksak (jag var beredd på de 10 min det skulle ta innan hon kom tillbaka...) så kom hon mot mig, jag klickade, hon fick godis -hon kom utan leksak, men hon kom!! Och så gjorde hon så några gånger och sen blev hon kvar hos mig och det kändes helt underbart!! Att träna, men en hund som just då var GRYMT taggad, och dessutom gick som en dröm... och veta att hon vet att hon när som helst kan dra ifrån mig till världens bästa leksak, men hon gör det inte!! Ljuvliga känsla... =) =). När Maria då kom så gick vi tillsammans och hämtade leksaken och lekte loss ordentligt!!

Ja, sen körde vi lite stanna övningar... det blir bättre och bättre, det blir mer och mer sällan som hon sätter sig när jag säger "stå", och hon bjuder också lättare och lättare stå, bara så där! Känns skönt tycker jag då det är ett "svårt" moment... Vi körde det också under baklängesmarsch, och det fungerade också riktigt bra.

Och så gjorde vi några mindre inkallningar, och då är ju frågan om man ska belöna en ingång där hon sätter sig snett och sen rättar in sig... kanske ska man köra som jag gjorde med apporteringen, belöna med frolic när hon rättar in sig och med skinka och/eller lek när hon kommer rätt direkt!! Något som man definitivt måste fundera över!!

Jag la henne också lite "plats" medan Julle och Maria grejsade bredvid, superträning!! Och det gick kanonbra!! En trygg och säker hund känns för mig som viktigt och det är egentligen bättre om man kan få någon som grejsar på runtomkring medan hon ligger, inom lagoma gränser givetvis, än en slät platsliggning med andra hundar... för att bara ligga kvar är ju inte så svårt, det är när andra hundar börjar kliva upp som det blir svårt... Mer sån här träning!!
Igår hemma tränade vi apportering, liksom i förrgår kväll och då gjorde vi en sak som jag igår då skulle filma, men som då gick käpprätt åt pipan och nu undrar jag om vi har någon apportering alls... hmmm... Min idé var att hon ska hålla apporten och snurra uppe på "klossen" och det fungerade alltså i förrgår kväll, men inte alls igår och gav resultatet att hon spottar ut apporten direkt nu... SNYFT... ska kanske köra lite hålla övningar idag, sen om det går bra låta det vila en dag och hoppas att allt lägger sig till rätta bland de små cellerna!!

I helgen vart det lite si och så med saker och ting, jagade ju och jag försöker ändå aktivera mina jyckar, fast jag egentligen inte orkar, men jag har lite dåligt samvete för att de får så mycket ensamtid då och så bor vi ju i husvagn där det inte finns några ytor att sträcka ut sig på och aldrig blir det riktigt varmt heller. Nu bestämde jag och pappa (som var de enda jagande under lördagen, för utom Kia-hund då...) att vi på söndagen skulle ta sovmorgon och sedan ta en liten sväng. Lät ljuvligt!! Kl 21 ringde han och sa ändrade planer... och kl 6 var jag hemma hos honom i Häddal för vidare transport till Ulvsjön (där jag egentligen inte jagar, men klanen L återförenades) och halva natten hade jag funderat över hur jag skulle göra med hundarna!! Tanija och Bira, inga problem, de kan mamma pyssla om under dagen... men Lizza... släpper hon in mamma i bilen ens!?? Ja, och så bits hon ju, fast hon är snäll... Så jag sa inget till mamma utan satt på pass under dagen och mådde dåligt över hundarna och ångrade att jag gått med på det hela... När jag kom hem så sa mamma att jag hade en otroligt ouppfostrad hund och hon lyssnade ingenting och hon var en buffel som skulle vara längst fram hela tiden... och jag sa -bet hon dig?? Pappa som visste om mina bekymmer och som vet vilket litet monster Lizza är och att jag inte tyckte mamma skulle gå ut med hundarna pga henne, hade ett stort leende på läpparna när mamma berättade att hon varit ute med dem. Jag har inte vågat fråga om hon tog dem en och en eller alla tre på samma gång... ha ha...

Nu har jag en uppgift till er mina vänner!! Jag tycker verkligen om att laga mat, men är inne i en period där jag tycker att det bara blir samma och samma och nu behöver jag lite nyinspiration!! Ge mig ett gott och smarrigt recept under kommentarer... tänk om alla som läser detta kan göra det...mmm... (och ni kan ju faktiskt vara anonyma!) Här kommer mitt: Fiskfilé, jag använde hokifileer, lägg en på ett bakplåtspapper, ca 20cm långt, salta o peppra (det stod olja och citron över, men det glömde jag och det blev gott ändå), lägg på strimlad purjolök och morot, till de som äter hade jag på champinjoner och wokgrönsaker. Ha blandningen på ena halvan av papperet, vik över den andra halvan och vik ihop kanterna så det blir ett litet paket! Serverades med potatis hemma hos oss och var väldigt uppskattat!!

Och! Tack till er som tycker och säger att det är roligt att läsa min blogg, det gör mig glad och jag hoppas ju kunna inspirera någon!! Så som ni inspirerar mig!!



Hej hopp!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

hehe de gick nog bra för hon hade einar oxå i söndags så han va oxå me på promenad=)

linaa sa...

Älskar din blogg Maria!! Man får nästan upp er som i film i skallen ang eran träning=P
Du skriver så bra och utförligt!
Har ni nå MH inplanerat för Lizza?

Recept: Vitlökspasta
Koka pasta
Stek kassler

Ha i kasslern i pastan sedan ärtor, pressad vitlök, svartpeppar och creme fresh(stavning?)
Rör om och värm tillsammans.

Mängd av allt blir en smaksak=P hur man vill ha de liksom. Jag brukar ha ca 3dl creme fresh till en portion för 4.

Du får återkomma om de blev någe du prova=P