söndag 28 november 2010

Algot och lite annat...

Vilken häftig fredag vi hade här på backen!!

Jag började med den vanliga promenaden med Lizza o Bira... sen... letade jag fram sparken, ja jag vet, hon är 10 år, men hon älskar det... ha ha... och så började en procedur med uppvämning och rastning av hundar... Det här med en längre uppvärmning har sina fördelar, hunden är inte nödig när det är dax att springa och kan till fullo lägga sin focus på att ta sig fram... Tanija och Siri fick alltså 20 min uppvärming, 15 min sparkåkning (fånigt va!? ), men vi kom i alla fall ca 2,5 km på det... och sedan ca 15 min lugn rörelse igen. Att jag går med dem även efteråt är för att kroppen lättare transporterar ut slaggprodukter ur kroppen, nu hinner det kanske inte hända så mycket på 15 min men eftersom det även förebygger träningsvärk och kortar ner återhämtningen så tycker jag att det är bättre att lägga lite tid där. Det är inte skadligt och det kan ge längre hållbarhet hos hunden! Och dessutom är Tanija ingen ungdom, och snart inte Siri heller... Men så underbart det var!!! Jag ÄLSKAR det verkligen och blundar jag lite så är allt jag hör medarna som glider mot snön....mmmm...

När Jennifer kom hem från skolan så hjälpte hon mig att göra lite invindningsövningar med Lizza... nu tror jag inte hon riktigt förstod något ännu, men roligt hade båda mina flickor i alla fall :-). Det är så att jag åter tittat på canis-filmer och blivit otroligt inspirerad att träna sök igen... Nu vet jag att det är en omöjlighet som jag pysslar med, men samtidigt är det ju inget som är skadligt att börja med OM vi skulle få chansen igen... =)... och bara man har roligt på vägen så... Jennifer gick ut en bakväg och la sig i snön bakom en buske och jag och Lizza gick längs en stig och ... tja, tillsist kom vi i alla fall fram till Jennifer och de lekte och hade skoj! Vi gjorde detta två gånger och man kan väl säga att hon var liiite mer målinriktad vid andra försöket! Jennifer var superduktig och höll sig för skratt även när Lizza gick förbi henne på en halvmeter!!

Efter det så gick vi in och bakade Lusse-bullar... =)... och så fick jag se ett rådjur utanför fönstret... och åååå vad han var fin sa Jennifer och så kom vi fram till att han hette Algot! Jag sa ju givetvis att han var fin i magen också och att han var min reserv... Algot har nämligen en storebror, eller pappa eller något som också smyger runt knutarna ibland och jag hade tänkt att lägga lite krut på han, men han lär jag väl inte se innan de är olovliga och då har jag Algot som reserv... Samma jobb för mindre lön! Ha ha... till saken... "på måndag ska jag berätta på skolan att jag har ett nytt husdjur, det är ett rådjur som heter Algot och han är mammas reserv...", alltså, barn är för roliga!!
Jag berättade också för familjen att min plan var att ta in honom i hallen och hänga upp honom där när det är dax att flå, om det är kallt ute... briljant va!?? Vi har ju klinkers-golv där... tar ingen skada och är lätt att städa =D =D... Familjens kommentarer... Johan idiotförklarar mig, P-O säger inte mycket mer än att vi skulle ha satt in en golvbrunn där också när vi ändå hade golvet uppe... Mamma säger att det är pappas fel... ha ha...

Till middag sen så åt vi cert-filé... Lovad Johan det i söndags och nu gjorde vi slag i saken!! Älgfilé, hasselbackspotatis och grönsaker o sås... och till det drack jag en ale från mora bryggeri... det är sällan jag dricker öl, men denna är så underbart god och till denna maten...mmmm... synd den inte finns att köpa här, men jag funderar ärligt på att be dem ta hem en låda till mig, så man kan ta en när lusten faller på... Till efterätt hade jag gjort en choklad-pa... f-n vad heter det då?? Äh, man kokar grädde, har i gelatinblad och blandar med mörk choklad och så får det stelna i kylskåpet, med hallongrädde på!! Vi tittade också på Göta Kanal 2, P-O, Jennifer och jag i alla fall... också en ovanlighet!! Den var helt ok, ska bli roligt att se trean sen... I alla fall en mycket ovanlig men trevlig fredag!

Ja, och igår var jag och pappa ute och jagade... Dix var med och skulle få springa av sig lite, men till största delen höll han sig runt våra fötter! Del 1 av jakten bestämde vi oss för att gå... det var så pass lite snö och skidorna hjälper inte så mycket och går lätt sönder. Gissa om vi ångrade oss när snön räckte till knäna!?? Ha ha... Det var OTROLIGT vacker ute och fm riktigt behaglig. Det drog lite, och var lite kallt, men det går ju när man rör på sig! Vi såg lite fågel, bommade en del (mest jag =) ) och fick en tjäder till brukshundklubbens adventslotteri (pappas förtjänst) och det var många orrar i farten! Jag såg också en hare... denna tiden måste de röra på sig för att man ska se dem. Otroligt väl kamoflerade!!

Sen tog vi paus, och Lizza och Tanija fick komma ut. Tanija kissade, sen ville hon gå in i bilen igen, hon tyckte det var ruggigt kallt!! Lizza... hon hittade en träpinne att leka med... hon är super-rolig att titta på!! Och jag berättar för pappa om vår canis-uppgift där hon skulle ha en sak i munnen och dutta/lämna i min hand och alla sa -ta något som inte är så roligt... Sen när vi fikade så sa jag att pappa skulle akta på sitt matdose-lock och han sa att det luktar bara skinka om det och jag hade en annan misstanke... strax efter tog hon pappas tomma temugg (vit!!) och skuttade runt med. Hon hade hittat en super rolig leksak... "ta något som inte är så roligt"... ha ha... så blev det lite styr innan jag lyckades fånga min idiot och då fick hon sitta i bilen. Och tack och lov hittade jag hans mugg också, fast den var vit... ;-)

Sen gjorde vi en runda till, med skidor!! =D... denna gången var det mer öde och jag såg heller inga spår eller legor efter fåglar och nu blåste det och var riktigt ruggit... fick stanna några gånger och väcka liv i fingrarna... Men så underbart det är att skida fram så där mitt ute i ingenstans!! Och vilse åker man ju inte heller eftersom man kan ta sina egna spår tillbaka ;-). Denna runda såg jag "bara" ett av skogens sämst kamoflerade djur, som ändå är enormt framgångsrik... en rödräv! Otroligt vacker var den... tyvärr blev jag upptäckt innan jag han fota och skjuta... en räv mindre = fler fågel-bebisar...

Idag, hoppas jag få klart golvet, kanske börja städa... gå på julskyltning, kanske få upp något adventigt... ÄLSKAR julen och allt pynt, men har bestämt att det inte kommer upp innan det är städat... alltså, kanske till nästa år ;-)... Jag ska också titta på jaktstart i skidor på TV...

Jo!! Jag fotar ju en massa... och vill gärna visa er "alla" bilder, men bloggen skulle ju lixom svämma över =) och ni kanske inte tycker att det är sååå roligt... så nu har jag en sida för bilder!! http://www.bilder.clurotts.se/ Ja, givetvis blir det någon bild i mina inlägg ändå... blir roligare så!! Så, ut (eller för all del inne) och träna med er nu!! Skriv ett inlägg i din blogg, skicka mig en länk till er träningsblogg, ge mig inspiration, planera, lös problem, eller ge mig en annan upplevelse ;-) det behöver jag nu!! Och jag ska träna... jag ska försöka filma lite och se om jag kan lägga upp det också i mitt fotoalbum... =) annars får ni gärna tipsa mig om fotoalbum där jag kan lägga upp filmer så ni ser det...

Hej hopp!!

2 kommentarer:

Liza sa...

Åh jag vill också ha en sån där sida för bilder. Var och hur gör man!!
Fina bilder förresten :)
Och visst är det tur vi har våra föräldrar ;)
Kramar

LInda sa...

VIlka fina bilder du har lagt in på din "bildsida". Det blir ju bara så vackert med snön.
Jag och Britt-Marie pratade om att samåka upp till dig och dumpa ett par clumbers som vi, eller jag, ser som omöjliga, i alla fall vår, så du kan få rätsida på honom.
God Jul på er.