onsdag 7 april 2010

Vårtecken!!

(bild no 1, Tanija har precis rullat sig uppe i snön och trillat ner, jag tror hon bryter nacken, hon bara rullar på...)

Japp, nu börjar vårtecknen rulla in... Här om dagen så såg jag grönsiska (rätta mig om jag har fel) och domherren på samma gång! Det är kanske ett tecken på att vintern ännu har ett grepp om oss! Igår såg Jennifer en fjäril, nässelfjäril tror jag det var, och precis när jag skulle fota den så flög den iväg och vi kunde inte hitta den, typiskt! Men, kanske kommer den en annan dag igen... Jag har också sett lite gröna skott i landet (som till största delen är snö-täckt) och det är ju trevligt =). Det största vårtecknet, det har jag ändå inne på mitt golv!! Det knastrar när jag går... ha ha...

I måndags avnjöt vi god mat i gott sällskap uppe i kojan! Ljuvligt... kan bara rekommendera, älgkött, skiva hemma och krydda med salt och svartpeppar (varför krångla till det??) och ta med i en påse, grilla i skogen och när det är (nästan) klart, grilla på baugetter (som finns för ugn), lägg sedan på en skiva älgkött på brödet, med eller utan bröd-lock... vissa hade potatissallad på, men jag lovar, det behövs inte!!! Det var UNDERBART!!! Mmmm... nu fuskade vi och hade en grill, men det går väl lika bra med bröd-galler för öppen eld!

Sen måste jag berätta lite... det är kul med barn! George och Johan hade ganska kul i hop och Johan kan ju lite engelska, så de kunde ju säga det viktigaste... och det viktigaste var ju ändå skotrarna =). Ja, sen Jennifer hon var stört-förbannad!! Varför har de engelskan när hon inte kan vara med på hela (håller med, hon måste lämna lektionen och gå till bussen...)!!?? Och varför får de bara lära sig ord som "one" och "red"?? Nu måste jag ändå säga att det är ganska faschinerande... Josh pratar alltså bara engelska, han är 6-7 år, pratar blixrande snabbt och hela tiden och på dialekt... ha ha... Jennifer lärde honom åka stjärtlapp där i skogen och de pratade med varandra hela tiden... Spelar det någon roll om man förstår varandra?? Nu hade hon väl lyckats få honom att förstå att hon var från Sverige och han från England och hon förstod inte engelska... trodde hon i alla fall =) =) Men, han var lika glad för det och pratade på!!

Sen, som en protest mot envisa tonårs-söner måste jag höra... (Sussa, byt till firefox nu och hjälp mig, eller skriv på facebook!!), säger ni tjock-sockar!?? För mig så är det så att sockar, det är sånna här tunna som man köper på affären och tjock-sockar är de hemstickade som världens bästa mormor har stickat till mig... Johan, han säger att man kan bli mobbad för att man säger tjock-sockar... rackarns så bra vi måste haft det...

(Bild no 4, Lizza leker på gården, idag vill hon inte gå in när hon varit ute och kissat...)


Och så tar vi nästa sak som vi behöver hjälp med!!! Fot med kontakt... jycken (eller jyckarna) har super-kontakt när de sitter i utgångsställning, men, av någon anledning så tappar de kontakten de första stegen när man börjar gå, sen kommer den tillbaka igen... HUR tränar man för att hålla kontakten hela tiden?? Nu har Johan samma problem som jag har med Tanija, så det måste ju vara något som jag gör/lär ut som blir fel!?? Kan det bli bättre om man tränar mycket backa med kontakt?? På Tanijas tid fanns ju inte den tanken och Bira kan det inte heller (hon tror att när föraren backar så betyder det att man ska gå runt föraren och sätta sig fot...)!! ALLA tips och funderingar mottages tacksamt!! Vill ni se det så kan vi filma...

(Bild no 5, gegga är roligt när man är liten...)

Jag har ännu inte gjort någon plan för min träning... men, det står överst på listan idag och det är ju något som man kan sitta ute och göra... Jag har nämligen problem... =) Det går bara inte att sitta inne när dagarna är så fina som de varit nu... Jag bara suuuugs ut och igår till och med plockade jag bajs för att få vara ute och ja... det är väl också ett vårtecken, att det börjar tina fram... ja, disktrasor, plastpåsar, hårsnoddar... det finns mycket roligt som Bira lämnat här ute i vinter ;-). På förmiddagarna når dock inte solen fram och jag kan pyssla med lite sånt här och inne-träning.

(Bild no 6, Siri fick också springa lös!!)




I förrgår började jag med att Lizza skulle gå slalom mellan mina ben! Jag körde ett pass och hand-target... Igår, på mitt enda pass så tog jag bort targeten och hon kan nu gå genom ett ben och få klick-godis, gå genom nästa, osv. DET tycker jag är blixtrande snabbt och riktigt häftigt... =). Jag har också börjat döpa snurren...








(Bild no 7, detta är fart... och gegga ;-) )


Sen börjar jag se en hel del fel och så som jag gör... bla har jag just nu ingen inkallning och jag måste verkligen ta tag i det!! Jag hade en super-inkallning förut, men så har jag lagt energin på annan inkallningsträning och att fixa alla trix och nyttigheter som vi har i läxa att jag helt glömt att hon måste kunna komma när jag ropar här ute också... pust... Men, jag ska ju göra en plan idag och involvera även den träningen!!


När jag har kurs, då brukar jag uppmuntra mina kursare att leka mycket med mina hundar.... tror ni att jag gjort det själv?? Och jag har dessutom bestämt att jag ska säga till dem att de ska leka om de känner att de klarar av det... För jag kan mycket väl tänka mig att folk blir avskräckta!! Det handlar ju om att ta kontroll över leken och jag är inte så säker på att alla fixar det... Tanija, henne lekte jag inte mycket med, inte alls när hon var liten faktiskt. Sen insåg jag att jag måste ta kontroll över leken och kampen (i stället för att undvika den som "alla" "proffs" sa...) och tog tag i det och då försvann en massa problem... eller ja, de blev i alla fall mindre!

(Bild no 8, en liiiten en tittar upp, det är en gul lilja, ska bli när den blir stor...)


Jag kan dock tänka mig att Tanija varit som Lizza om jag lekt med henne som liten... Och!! Det är en super-belöning. Det som är är att jag känner att jag måste ta kontroll över leken innan jag använder den som belöning. Hon måste lära sig att stopp är stopp och då släpper man... så, det ska också finnas i min nya plan... och det ingår ju dessutom i läxan att leka med sin hund.

Och den lek som jag ännu inte vet hur jag ska få till, det är att hon ska välja att komma till mig med sina saker så vi kan leka tillsammans (Tanija hade det av sig självt... ett enormt sammarbete i ALLT!! Och med Siri gjorde jag så som man absolut inte ska göra...). Men, denna lek ska också in i min plan och då får vi väl börja inne där hon inte kan springa ifrån mig, eller!?

(Bild no 9, Tanija på vårprommenad, äntligen gå igen sa hon!)

Ja, sen är det det här med focus... hur frustrerande som helst!! Ibland går det lysande galant och ibland är det ur-uselt!! Men, jag har nog för stora krav, i alla fall ibland, och måste bli bättre på att anpassa mig efter den nivå som hon är på. Varje dag nu så tinar det ute och jag inbillar mig att det varje dag tinar fram tusentals nya dofter... Snälla, säg att jag har rätt!! Och då är det svårare... men, jag tror ändå att det ska bli bra, men ibland har jag givetvis lust att hänga upp min hund i ett träd!! Och hur ökar jag baklängesfocusen från 3-4 steg till flera metrar?? Hon lixom släpper ju där... ska jag stanna när hon släpper, eller fortsätta gå??






(Bild no 10, Lizza-jump! Att man lyckas få sånna här bilder gillar jag =) )













(Bild no 11, grönsiskan och domherren..)


Jag måste också berätta att jag köpte ett par nya väskor igår på dollar, 30:-/st och jag räknar inte med livslång hållbarhet, men väskan som jag hade tidigare och hade mina träningsdagböcker i hade nu sagt upp sig totalt och foder-ludd hamnade smetigt på allt jag hade i väskan, så det var väl dax... och kanske kan det bli lite ordning, men bara kanske ;-)



(Film no 1, Lizza leker...)

OCH TACK!! Matilda, vilka underbara bilder!! Dem ska jag visa en annan dag... jag har nu lagt upp en länk till Matilda & Ewy, lagt till en bok i boklistan... läs den! Nu ska jag göra en plan... ;-)

4 kommentarer:

Ulrika sa...

Raggsockar heter det för mej! Kramar i våren!

monika sa...

hej!

tips för krångel med fotgåendet; kanske ska du träna separat att hon står i utgångsställning med kontakt så att hon får in det och när hon kan det bra börja att gå från stående istället för sittande så att ni tränar varje del separat och sedan sätta ihop det med att starta från sittande i utgångsställning? värt att pröva!

ska leta upp den där campingen igen...

Liza sa...

Kärt barn har många namn och jag säger tjock-sockar.
Kramar

Josefine, Fajjo & Malte sa...

Svar på kommentar: Hmm,, Matilda på Goldenliv.com? Känner henne inte men har läst henens blogg i några år nu (2-3 år). Och jag tror hon börjat läsa min lite också för det har kommit in några kommentarer ibland från henne. =D