fredag 2 april 2010

GLAD PÅSK!!!

Ja, till att börja med! Det blir ingen kojan resa över påsk, vi blir hemma och med en tur till Härjeåsjön istället. Det var gårdagens pissväder + att jag insåg att jag inte kommer få slappa något i alla fall (minst 2 resor upp för att få upp hundarna som inte kan springa pga hostan och på lördagen ska vi vara i Härjeåsjön och grilla = 2 resor ner först, sen 2 resor upp...), bara köra hundar på skoter alltså! Men, vi åker ändå och grillar i Härjeåsjön!

Nummer 2... påskkortet här intill är till er ALLA!! GLAD PÅSK!!! Allt blev lite fel och det blir konstigt att skicka ut det nu...


I morse så var allt inte som det skulle. Jag vaknade vid 8... tog med mig Lizza ner och ut, ja, Tanija följde också med ner... Efter en stund så kom sjusovaren Siri, men Bira, henne hade jag inte hört något alls av och hon brukar ju vara på alerten direkt, för det kan ju vankas mat... Efter en stund så gick jag upp för att ta med henne ner, de andra var ju hungriga!! Men, hon klev inte ens upp och mötte mig!! Då blev jag orolig, riktigt orolig och gick ner och hämtade febertermometern, tempade 38,6...hmmm... tog med mig henne och hon följde, dock tveksamt. Vi var ut och kissade (hon var superkissnödig) men hon hade ingen fart!! Och heller ingen fart vid maten (hon brukar springa framför mina fötter och snurra runt runt... =), på henne skulle man kunna fånga snurra iställetför att shejpa fram det ;-) ). Men, hon åt, jag rastade, Lizza först, sen de stora och sen Bira. Bira ville inte ut och definitivt inte gå någonstans! Det blev lite rastning 3m från bron... Skumt!! Sen såg du på hela henna att det var fel... Alltså, hon har varit dålig en gång förut, var inte sig själv och så där, men då var jag aldrig riktigt orolig, nu var jag super-orolig!! Du såg att hon hade ont och mådde pyton! Ja, jag ringde då veterinären och fick komma upp, alltså i bilen till Hede (enkel resa 9mil..), Bira fick sitta fram så jag hade koll på henne, Johan bak och jag tror han var ganska orolig... Första frågan har hon kräkts, ätit och sedan om hon nyligen löpt... men, vet ni, jag oroade mig inte det minsta för livmodern. För mig fanns 2 alternativ, antingen hade hon ätit något eller så var det kennelhostan och efter vad Gun berättat om hur det var med hundarna i Stockholm som nu fick hostan så var jag ganska lur på lunginflamation. Här hade hon temp 39,2 och ingen svullen livmoder.. inget i halsmandlarna och inget på hjärtat, men lungorna... ökande andningsljud på båda sidor och hon var tungandad. Så, mest troligt har hon ett tidigt stadium av lunginflamtion... pust... men, nu blir det ju behandling och jag hoppas av hela mitt hjärta att det blir en mer lättbehandlad en än genomsnittet!! Lunginflamtion hos hund tillhör inte det mest lättbehandlade och jag hoppas det hjälper att vi är ute i tid!


Där fick hon antibiotika och rimadyl i sprutform, en superdos och så fortsätter vi i tablettform sedan! Nu är hon mycket piggare än när vi åkte, jag bar henne ut i bilen, men nu så skäller hon om någon kommer... =) Har aldrig blivit så glad över en skällande hund!! Vi har gjort en bädd åt henne i rummet där vi äter, så hon slipper Lizza (här får hon annars inte vara själv då det finns en del att stjäla (som filmkameror och så där)). Men, nu blir det superlungt för hennes del ett bra tag framöver och jag hoppas verkligen att jag slipper det här hos de andra!! Hu så hemskt att se!! Mitt hjärte-bus...








Så... ha nu en RIKTIGT GLAD OCH HÄRLIG PÅSK!! så ska jag se om jag kan träna Lizza lite ;-)
Ja, och så måste jag ju ha med en dagens bild!! VAD föreställer detta?? Lite läbbig va!? Hittade den i påsen med räkor igår och jag antar att det är en bläckfisk!?? Sugen??

1 kommentar:

Liza sa...

Ja tänk vad man kan bli lycklig över sådana saker som man annars inte gillar :) Tur att du upptäckte det så fort så nu håller vi alla tummar och tassar att lilla Bira blir bra snart :)
Så det var nog en mening med att ni inte skulle till stugan skulle jag tro.
Usch o fy :P vilken tur att jag aldrig äter räkor och hade jag gjort det och funnit detta så hade jag slutat då.
Glad Påsk på er önskar vi alla