måndag 19 april 2010

ingen bra idé med plan??

FAN FAN FAN!!! Tänk... jag hade gjort en så snillrik plan... om så där en 7-10 år skulle jag skaffa mig min nästa hund, ja, Jennifer skulle ju ev. komma in före det med en jycke, men jag skulle inte ha ha någon tidigare, om inte något tråkigt skulle hända med Lizza...

När vi skaffade Bira så var det en del funderingar på ras. Så läste jag om spaniel-jakt och det lät ju rackarns roligt och samtidigt en jakt med hund som man skulle kunna fortsätta med trots gråbens framfart... Ok, Johan vad tror du om en spaniel?? Ja, det är ju så att även om det är barnen som ska ha sin hund så är det ju en annan som förälder som tar huvudansvaret och det finns ju alltid en risk att man får sig en hund som man inte tänkt... Alltså måste ju rasen passa mig också och definitivt i "flocken". Nu har jag inte varit överförtjust i de spaniels som jag träffat, jag har sett dem som lite stressiga och en ren jakt-spaniel fanns inte ens i tanken... vad skulle jag då göra om Johan tröttnade?? Den skulle ju ändå "måsta" ha sitt... Sussa gav mig inspiration att kolla in clumber spaniel (TACK!!! eller? ;-) ) och den lät ju mera lämplig... många av dem går ju som sällskapshundar och de verkar inte ha problem för det och det verkar vara en cooling, samtidigt som det står när man läser att den är pigg och vill vara med på det mesta... Ok, vi kör på det! Ha ha...



När Johan är och tränar fotboll så är ju jag på klubben och tränar och så har jag börjat ta ut hans hund också, för att träna inkallning... Har henne då lös med lina och jag lovar att jag aldrig mer ska köra detta på klubben (hur korkad får man vara!? Gissa vilka förväntningar hon har när hon kommer dit??)!!! Och nu bar det sig inte bättre... ja, dels drog hon järnet när jag släppte ut henne, -här har ju vi skitkul mamma!! -Ropa på mig då!!! Ja, men så började vi gå sick-sack... varför inte träna på hur man ska gå under jakten när vi ändå bara ska lulla omkring?? Och det är så HÄFTIGT!! Hon började få koll på mig och då vi tränar mycket inkallning reagerade hon på minsta pip jag gjorde och jag kunde hur lätt som helst styra henne så det blev som det skulle, ja, säkert så sitter mycket i blodet också... och så hittade vi en rosen-buske, tät och jävlig =) och det vet jag, att dit in måste man lära sig att gå... och det luktade dessutom något där inne, det syntes på svansen... och jag uppmuntrade henne och så var hon inne... Då slår det mig att jag skulle ha belönat henne på något sätt...hmmm... jag slänger in min vante!! Som, givetvis fastnar på vägen ner och jag får försöka nå den och då är hon ju vips ute igen... men, jag lockar henne mot mig =in igen och hon bara slänger sig in... OCH hittar mammas vante!! Och då finns det liksom ingen tvekan på vad man gör med den... Vilken jycke!! Och som jag fastnade i detta.... Undrar vem som hade roligast där ute??
Då ringer P-O... vad är klockan säger jag.... 10 i 5 säger han (skulle hämta Johan 5 och träna Lizza också före...) Oj!!! Eh, jag ska ha en spaniel säger jag och jag kan se framför mig vilken panik han fick!!! För när jag säger så där, då brukar det bli så och det brukar gå på tok för snabbt så är det fixat.... he he... men, det är bara så!! Det här var det absolut häftigaste som jag någonsin varit med om!!! jag ska bara ha... Fast, lugn kära uppfödare... inte än... nu har jag visserligen aldrig sagt något om 3 valpar på samma gång, men... =) Å andra sidan kanske både Bira och Lizza kan räknas som unghundar =D =D... I alla fall, om ett år eller två borde det kanske vara lämpligt med en spaniel till mig!?? FAN vad kul!! Och sååå ljuvligt att se henne jobba och det här som liksom finns i dem, i blodet...åååå.... JAG ÄR FAST!!!
Nu vill jag gå kurs och lära mig hur man faktiskt ska göra och sen undrar jag hur alla spanielägare gör... det är ju en förbudstid som precis börjat och det är ju faktiskt nästan bara den som man har på sig att träna allt som ska tränas... Nu har ju jag lina på Bira och än så häckar ju inte fåglarna... men, sedan om några veckor, då får man börja gå på färska kalhyggen, eller?? För där finns ju inget vilt... och ha linan på?? Eller hur gör man?? Man vill ju inte skrämma och störa viltet heller, de ska ju vara kvar till i höst när vi får släppa... och så vill vi ju att de i lugn och ro får sina bebisar... Och, man måste ju träna också!

Ja, Lizza fick också komma ut en liten sväng på klubben och vi körde lite backa! Får hon en uppgift, där hon direkt förstår vad som ska göras, då fungerar det bra fast vi inte är hemma... men att köra sitt är svårare... det är ju så mycket att titta på och som luktar runt omkring och jag vet inte riktigt hur jag ska kunna konkurrera med det... något att grunna på!! Skulle jag inte klickerträna henne, utan göra som jag gjort med de andra så skulle jag troligen locka på henne... "plutt, plutt, kom nu"... detta är en utmaning att köra!! Och dessutom att inte ha någon att fråga om råd...

Appropå klickerträning så är nog vår kurshelg flyttad... =(... Hoppas verkligen att det löser sig till en helg då vi alla kan!! Det är ju lite svårt nu då allt drar igång... För mig skulle det bästa nästan vara två veckodagar... men, det är väl bara jag som är så...

Idag och i morgon skulle jag egentligen varit på kurs för Maria Hagström! Tyvärr blev hon sjuk och det blev inställt. Trist, jag hade verkligen sett fram mot det!! Och att få lite tips om det här med att gå fot och behålla kontakten även i starten! Hoppas det kommer till sommaren istället...

Helgen har annars varit ganska lugn, jag har haft en gräslig huvudvärk, men har ändå "tjänat" några tusenlappar... man kan kanske säga att det började före helgen... Jag började städa i uthuset och sortera kläder och lägga dem i lådor efter storlek och inte bara efter "för stort"... OCH jag hittade massor med kläder till Jennifer!! Precis sådana som hon saknar =) =) Helt perfekt!! Jag slipper gå i klädaffärer!! Och sparar lite pengar (så jag kan köpa mig en spaniel ;-) ). Och så tog vi in fotbollskor, fjolårets + att jag hittade ett par till som såg ut att vara i ungefär samma storlek... de från ifjol var för små... = väntat... sen säger ungen att de andra är för stora!! Omöjligt säger jag!! De skilde ju så lite mellan dem och jag hade precis köpt nya fotbollskor till Johan... så tvingade jag på henne dem (efter att ha mätt lite) och knyter dem och då plötsligt så passade de jättebra!! Perfekt!! Nu hoppas jag bara att vi får sälja de andra... och Jennifers urväxta cykel...

Jo, lite träning har det blivit... =)... Lizza har fått lite sitt, ligg och stå och det samma medan jag backar... Det går framåt och jag har nu börjat med signalkontroll på sitt, alltså att lära henne ordet också =D. Ja, om jag säger sitt så är sannolikheten ganska stor att hon sätter sig, men det ska nu bli perfekt!! Och sen fortsätter jag väl med ligg och stå också skulle jag tro... men, stå:et är inte tillräckligt bra än!
Sen igår... då var det Bira som vi testade lite nytt med =D =D... Det ni ser på filmen är andra försöket och några framåt... ha ha... lyssnar ni så hör ni inte bara vinden utan också hon som piper... och det är kanske mindre bra, men så kul hon hade (och jag också, igen!! skit...). Första försöket, då hoppade hon till lite och var ganska lugn och satte sig... sen blev det så här roligt!! Tanken med övningen är att hon ska lära sig att sätta sig när den flyger upp. Och Johan inser att han måste träna mycket mer sitt med henne, även visselpipa sitt... Jag fick höra att jag måste dra snabbare och Johan att han måste vara snabbare med sitt:et... Vi ska verkligen jobba vidare med detta!!
Någon som har något tips på någon bra hemsida/blogg där man kan läsa om jakt träning och spaniels?? Måste bara lära mig hur man gör nu och jag funderar på att kontakta clumberklubbens jaktansvariga och se om man kan få lite tips! Det här är roligt!!

Vad tror ni??

Jag gjorde också ett arrangemang med Lizza... hon har ju supersvårt att möta människor här på byn när vi går. Hon låter som hon vill äta upp dem och det är ju inge vidare... jag tror ju att allt blev ok om hon fick gå fram och kolla av dem, nu har jag inte frågat någon, men det är väl ingen som törs för hon ser inte trevlig ut... Så, jag skickade iväg Johan så vi kunde möta honom... tyvärr blev det precis där en hund skällde och då tappade hon focus på den mötande och sen såg hon att det var Johan... på vägen hem så fick hon dock syn på grannarnas tvätt och barskade upp sig ordentligt!! Så, jag släppte kopplet och så gick vi och kollade vad det var... hon behöver mitt stöd för att våga gå fram, men ganska snart insåg hon att det inte var något att bry sig om... kanske får jag hänga tvätt lite varstans i byn ;-) eller så finns det någon annan modig...
När vi kom hem så tränade vi lite på att backa längs husväggen och vore det inte för att hon svänger ut med sin rumpa bakom mig så vore det riktigt bra och vi kan nu backa en liten bit innan belöningen kommer, men jag försöker variera när den kommer och ska försöka bli bättre att tänka på det så det inte blir ett mönster! Musmatta blev det också lite, vinden mojnade på kvällssidan och då går det lättare, mindre löv som flyger omkring och musmattan ligger kvar... Jag har dessutom lagt den i en "ruta", alltså mellan 4 koner, sen vet jag inte om det är för tidigt att göra det egentligen och jag har ju ett problem till som måste bort... Jag måste kunna ha henne lös och hon måste välja mig, inte kotten... eller löver, eller... Fast hur jag ska lösa det vet jag inte riktigt!! Tänk, hur man än gör så blir det alltid fel...

Nu ska jag vila huvudet och se om jag kan ladda hem en canis-film... kul!! Och så ska jag göra en träningsplan... för de är ganska bra att ha, men idag har jag dispens från alla planer... fast lite kommer det ändå bli, Johan har fotbollsträning... =) och de två stora skulle behöva en cykeltur... Hej hopp!! Åh, Bilden på Bira är inte ny (ett par veckor gammal eller så..)... där finns nästan ingen snö alls nu...

Inga kommentarer: