torsdag 10 december 2015

wow!!

Att det nu tagit en hel vecka innan jag uppdaterat här är nog mest bara pga mitt jobb och... det ska jag ju inte skriva här där det ska stå om hundträning ;-). Oavsett så har onödig energi lagts på jobbet och det har blivit en hel del tankar. Fixar jag det om jag säger upp mig?

I fredags var jag och Jennifer bjudna på funktionärsmiddag. En middag dit alla som hjälpt Ö: a Härjedalens brukshundklubb är bjudna. 14 personer tror jag vi var som intog en 3 rätters på Svegskrogen. Mycket trevligt!

På lördag förmiddag åkte jag mot Rättvik, uselt före och... det var bara att inse att jag fick ta det lugnt och skita i att starta värmen i stugan innan... -10 eller något på natten, noll vid 6 tiden och +4-5 vid 11... OCH sandbilen hade sovmorgon eller något. Jag var inte direkt jätteglad...

Sen var det start i lydnadsklass 1 med bästa hunden! Disskuterade detta med Johan igår... Jag har ju tävlat några hundar och alltid haft en massa tankar innan, hur går ditt, hur går datt, kommer hon... osv. Men det finns lixom inte med Bira... Riktigt häftig känsla!! Det skulle aldrig falla henne in att kliva upp på platsen, inte ens om två hundar började leka där inne... Tror inte hon skulle kliva upp om någn gick till henne heller... Hon skulle aldrig få för sig att ställa sig på läggandet eller lägga sig på ställandet... det finns liksom inte... Tandvisningen... varför kliva upp eller trilskas? (ok, detta skrevs i tisdags...)

Nu har det plötsligt blivit torsdag :-) och jag får se om jag hinner fortsätta klart ;-)

Hennes största minus är linförigheten... och nollar vi den så är det kört... Nu fick vi 5,5 och då räcker det till ett förstapris :-). Jag tror att hon trodde det var utställning och då springer hon ju alltid före... intressant och hur jobbar jag bort det? 166 poäng, förstapris och 3:e placering! Känns underbart!!

Sen stressade jag till stugan (på betydligt bättre före), startade värmen och rastade flocken. Bytte om och åkte till Tomteland. Där var jag bjuden på Midvinterblot, en annan typ av julbord med show. Var nog tredje eller fjärde gången vi var dit och det är riktigt bra! Får ni chansen, ta den! Less på julmat? Då är detta perfekt!

Söndag så var det upp, plocka ut sig ur stugan och åter mot Rättvik. På vägen dit så blev det lite pirrigt... men det glömde jag helt bort när jag väl var på plats, ha ha ha...

På samlingen så sa domaren klart och tydligt att under momentet tandvisning SKA hunden sitta i utgångsställning och han poängterade att han var noga med det... Det syntes också på betygen hos ekipagen före oss... det var många 8:or och 9:or... När det var vår tur så kom han fram, hälsar på mig,  sätter sig på huk framför och pratar med Bira, gullar lite med henne (vilken unghund hade fixat det???) och så kollar han. Bira... hon sitter där hon sitter... älskade hund :-).

När jag tävlar så kollar jag aldrig betygen i de olika momenten. Jag vill fokusera på min hund och inte börja tänka... så även nu... jag hade inte en aning! Det blev lite disskusioner vid hoppet om hennes höjd. De gav oss 50 hinder och jag köper det... hon är nästan 50, men hoppar det inte bra (något att träna på!) utan tar stöd eller slår i.

Efteråt, så kom en tjej fram till mig och säger... men blev du inte arg?? Och jag fattade ingenting! Ha ha ha... och så menade hon över hoppet och de hade tydligen pratat om det på läktaren och att det inte var juste mot mig och min hund... tydligen hade någon annan domare också varit inblandad... oouups :-). Hon sa också att jag inte skulle vara så ärlig med hennes höjd och berättade att bordercollien efter mig hade haft samma eller lägre höjd och då känns det ju lite orättvist... Hon tyckte också att jag hade ett fint program med min hund... Kul att höra! Särskilt när hon vänder sig om och man ser på ryggen av hennes väst att hon själv har border collie från en av "lydnadskennlarna"... :-).
Jag visste ju inte betygen i något, visste att hon tagit stöd på hindret och var då tveksam på om vi fixat ett förstapris igen... Prisutdelningen var rätt intressant... och när vi inte ropas upp på den delade tredjeplatsen... då trodde jag ärligt att de missat mig... Och så vinner vi!! 168p och LP 1!! Bästa Bira-bus!!

Min plan var att miljöträna Allis lite på plats och att vara i miljön och köra lite kontakt med Cider. Nu blev det inte så... I Rättvik är inte marken frusen och det hade regnat och allt var otroligt smetigt!! Vi gick också sist både lördag och söndag så alla bara försvann då det var slut. Tyvärr orkade jag inte ta ut Cider, utom lite på söndagen. Allis fick komma ut och se sig omkring, visa hur en ouppfostrad hund uppför sig ;-) och vara med på prisutdelningen. Förutom att hon vill hälsa på precis allt och alla (och hoppar) och är ganska uppskruvad så sköter hon sig bra. Medan vi väntade på prisutdelningen på söndagen så la hon sig under min stol och sov lite. Det är en fin egenskap tycker jag!

Måndagsträningen då... det var faktiskt den som var mitt riktiga WOW! Då ingen var uppe vid klubben och det var isgata överallt så satsade jag på parkeringen utanför Ica! Först ut var Cider för jag hade dåligt samvete för henne och helgen... Och WOW! Ut ur bilen, ner med näsan i kanske 5 sek, sen söker hon kontakt (datta kan alltså ta 10 min om jag bara är passiv och sen brukar det ta några "klick" innan hon stänger av näsan!) och sen släppte hon mig inte. Av och till var det störningar med människor och bilar och hon jobbade MED mig hela tiden... Jag blev superlycklig!! Kanske har jag gjort rätt som backat bandet och bara kört kontakt :-). Det blev lite fotgående och läggande också... Jag tror Cider kan bli super, bara hon alltid vill vara med mig :-).

Bira fick komma och vi övade bara på fot, kontakt och gå med mig. Men, på träning är ju inte det något problem... Hur löser jag nu detta?? Undra om man ska försöka få någon privatlektion med någon bra instruktör...

Allis då... här kommer det svåra, att ha gått med 2 hundar som kan och vet och sen ta ut Allis, det blir lite ojuste... det är ju dessutom en ny miljö för henne. Jag tycker ändå att hon löste det bra. Vi jobbade mest med fotingångar, kontakt och fotgående.

Efter att ha varit in och handlat och tinat upp (hade påtok för lite kläder på mig, vilket Allis också fick lida för...) så var det Lizzas tur. Mycket och laddad energi... Denna gången blev det fotgående och att hålla fokus och position... hur kan det kännas som vi gjort det här förut någon gång?? Ja, jag ska klura lite på detta och se vad jag kan hitta för lösning...

Allis och Cider, de ska få kanonfina fotgåenden från början ;-)

Biras betyg och kommentarer kommer!

Hej hopp!



Inga kommentarer: