söndag 27 december 2015

sagt & gjort!

Igår efter en hel del velande och 1000 ursäkter (jag var lat) så tog jag mig ut i skogen och la ett varsitt spår till 4 av tjejerna. Målet var 300m till Lizza & Bira och 100m till Allis & Cider. Inga pinnar, bara slut. Godis till de tre vita och boll till Lizza. -5 grader och lite vind, liggtid ca 50 minuter...

Lizzas spår blev ca 400m långt. Det är inte helt lätt att göra ett avlångt spår och veta hur det blir... dessutom vill jag inte ha 150m raksträcka utan lite vinklar på vägen :-).
Hon spårade ganska slarvigt, men jag upplevde det som att hon hade hyffsad koll på spåret ändå. Starten gjorde jag så som jag gjort under sommaren. Ut med en näve godis och sen låter jag det ta den tid det tar och starten blir superfin! Mycket mer fokuserat! Om man tittar på kartan så ser det ut som hon missat en del och det är möjligt.





Biras spår blev ca 500m... :-) Metrarna bara sprang iväg när jag gick! Bira spårade bra och fokuserat. Noga som alltid. Hon hade lite virrigt för sig uppe i det högra hörnet och vindade även in vilt då, men hon släppte aldrig spåret utan spårade på bra.

Det kan ju vara bra att veta att de röda och blå strecken inte alltid ligger på varandra fast hunden har gått mitt i. GPSer är inte 100% alla gånger. Men, föret var sånt så att ytan var hård när man gick och så när man la över vikten på en fot så gick man igenom. Hur jobbigt som helst att gå, men det blev bitvis ganska tydliga spår.

Blå är jag och röd är jag när jag går efter hunden... Ska hitrta på något så GPSen sitter fast på hunden istället för på mig när vi spårar... Ska se vad jag hittar på!


Cider... Lugnt och metodiskt! Men hör och häpna, redan på första sträckan ökade hon farten lite... så där lagom till första vinkeln kom... 150 meter spår med 2 vinklar. Ja, jag vet... jag har knappt gjort någon vinkel till henne, men någon gång måste ju vara den första!? ;-). Jag tycker att hon löste vinklarna fint. Lite virrande, men det köper jag när man inte varit med om det tidigare. Cider är en mycket duktig spårhund! På kartan ser andra vinkeln sämre ut, men jag upplevde den som bättre.










Allis då... ha ha ha... fyrsprång direkt jag tog ut henne ur bilen och sen inte en chans att hon ska kissa före spåret. Det finns det verkligen inte tid till. Hallå!! Spåret kan faktiskt springa iväg!! Söta lilla monster-Allis :-). Fort blir lätt fel, men jag upplevde henne ändå som mycket i spåret. Hennes spår var ca 200m och med två vinklar... och hon har gjort ännu färre vinklar än Cider :-).  Vinklarna ställde till det lite, även att jag på slutet gjorde en liten böj på spåret för att hon inte skulle få vind av slutet. Och då hon var fram mot vägen så tyckte hon nog spåret var slut och hon tog sig tid att kissa. Vi gick tillbaka i spåret och vips så var vi vid slutet. Det syns på hela henne när vi närmar oss... det är ett under att hon inte lyfter. Hela kroppen viftar :-).

Senare på kvällskvisten så fick Allis lite inomhusträning också.
Denna gången började jag med det som var nytt, nosdutt på post-it lapp och vi gick vidare och satte på två olika skåpluckor och lite på skoj började jag peka med handen till vilken hon skulle springa... Valde hon fel så uteblev klicket och "ojdå". Så kul!! Nu är dirigeringsträningen på gång!!
Vi körde också stoppsignal och varierade avståndet lite. Men nu kan jag gå typ ett större steg-2 bakåt och hon stannar på mattan. Poletten börjar trilla ner och jag är kanske mer med och blåser i tid! Önskar mitt kök var större... ha ha ha... skulle haft mamma o pappas hall... :-).
 Vi grejsade också lite med gripandet. Hon griper egentligen bra från min hand och släppande som vi inte alls tränar just nu är också bra och i min hand, fast jag inte tycker hon satt ihop nostarget i hand och sak i munnen. Jämför kanske för mycket med de andra två...
Några sitt när jag slänger blev det också. Lite segt sättande tycker jag, men det kommer väl...

Nu ska jag packa in mig i bilen med Lizza och åka till skogs en sväng!

Hej hopp!


Inga kommentarer: