tisdag 29 december 2015

hrm...

Ok, i Söndags så blev det ju ingen träning för de små vita så... igår hämnades de!! Skithundar!! Cider hade rivit lös hörnet på tapeten som hon ätit på tidigare... Jag har inte haft någon grind där på flera månader... NU står det en grind där... "Du får tapetsera med kompostgaller" sa Jennifer... Men jag är urless på kompostgaller!!
  Allis och Bira leker ju tydligen rätt mycket medan jag jobbar... dragkamp med hundbäddarna och det är ju därför som jag bara har ikeas fleecefiltar som hundbäddar. 10:- och tål otroligt mycket! Nu har Allis börjat dra lös tapet under köksbänken... ghaaaa... Hon drar lös och lämnar på golvet, Bira äter upp... Så, beroende på vad hon hittar på idag så måste jag kanske sätta henne i bur på dagarna och det vill jag egentligen inte... Men, det är ju ganska omöjligt att tapetsera med kompostgaller... OCH inte nog med det... hon hade dessutom slitit bort en list på ett köksskåp och gjort den i småmolekyler, ser ursnyggt ut med spånskivekant... Aaaaaaallliiiissss!!!

Både jag och de skulle verkligen behöva en långpromenad! Men vart tusan ska man gå?? Alla grusvägar är isbelagda och livsfarliga att gå... och kvar är då E45:an som "bara" är isbelagd på sidorna... och som jag inte vill gå... Det är banne mig bättre att gå byvägen fram och tillbaka 30 gånger...

Ja, det var ju måndag igår och jag åkte då in på klubben och tränade. Då jag var ensam och frusen så var jag i klubbstugan... Tycker någon mer kunde vara där inne med mig, det blir bättre träning då!
  När jag tog ut Lizza till bilen (som INTE fått vattensvans än, trots äventyr och kallt väder och inget täcke...) så tyckte jag att hon såg stel ut och därför hoppade jag träningen med henne. När jag sen tog in henne igen så märkte jag ingenting!
 
Bira fick börja. Här stod högerhandling på schemat. Har sett att hon har svårt för det och såg igår när jag letade tävlingar att jag är borta på kurs när Rättvik har dubbeltävlingen i lydnad och då kanske det blir en rally tidigare...
 Först testade jag att gå fot på höger sida, gick så där... Från början skulle hon byta sida hela tiden, men så efter en stund så gick det bättre. Jag testade då att göra svängar och 360 graders snurrar till höger, men då gick det inte alls. Fram med en kastrull och klick för flytt av bakben åt fel håll... Och det gick hur smidigt som helst, till en viss gräns... Men hon kom liksom aldrig riktigt in till sidan och jag tror det är det jag måste få till om vi ska få till detta på ett hållbart sätt till tävling. Så, jag tog fram plattformen som jag har gömd i ett skåp på klubben... Och jag ställde mig då på "fel" sida så hon var tvungen att komma in på höger sida. Helt suveränt!! Jag belönade på plats eller genom att kasta iväg en godbit. Det gjorde att hon klev ner och sen kom in framifrån och snurrade in på rätt plats! Så, nu nöter vi detta lite, tar fram kastrullen igen och ser om vi kan få det ända in, annars ska jag mixtra lite och se om jag kan få henne att följa mig med en bakdelssnurr upp på plattformen. Kul! Och jag tror, att får vi till högerhandling och bakdelskontroll på höger sida så är ingenting omöjligt!
 Nu kan jag ju inte bara släppa lydnaden helt... så jag tränade lite tramp på musmattan, och alltså, på avstånd vi kan få till inomhus så är det inget problem... så jag gjorde lite stoppträning :-). Jag har aldrig tränat stopp på detta sätt med henne... Jag slängde godbiten på andra sidan, ställde mig 2 meter ifrån och blåste stopp när hon trampade... som att det skulle vara något problem?? Alltså, hon kan ju stoppet :-) och har tydligen ett toppenminne då det är 100 år sedan vi tränade på det. Det var inget problem när jag stod 3-4 meter ifrån heller... hade jag väntat mig det? Nix, egentligen inte!
Körde också lite fjärrdirrigering och inser att jag måste träna uppsitt då hon liksom skuttar en halvmeter bakåt i varje uppsitt :-D :-D.

Sen var det Ciders tur. Kontakt och mer kontakt :-) och att inte släppa kontakten när godbiten kommit i munnen utan svälj och le ;-). Det blir bättre och bättre... sen är det svårt och jag tror jag ska ha pygmegodisar till detta så jag bara kan mata på. Nu försöker jag klicka direkt hon fått in godbiten i munnen, innan hon hinner vrida bort huvudet... Ibland hinner jag med och ibland inte. Jag har också börjat gå lite och det här är hur svårt som helst... Jag vill inte att hon släpper mig med blicken när hon reser sig, jag vill att hon ser på mig hela tiden, detta för att minska risken att hon tappar mig på tävling... Men hur gör jag?? Ska försöka hitta någon bra lösning på detta... Kanske se om jag kan ta någon privatlektion för någon bra instruktör med både Bira och Cider i linförigheten... Annars går hon bra och hon har ju fokus på mig efter något steg och det är ju möjligt att detta räcker.
 Testade också ställande och läggande, vilket var bra! Hade ingen apportbock, men tog en leksak och hon sitter kvar... sen leker hon lite innan hon kommer tillbaka, men det blir nog bättre med en apport. Ska också testa hur ingången ser ut... Och så ska vi börja med framförgåendet... Sen blir det appellspår till våren!

Allis-någotövertaggad stod näst på tur... Hon kom in i klubbstugan rejsade runt och testade typ allt innan jag hade hunnit fylla på godisfickan... Galenpanna!
Fotgående -har bra ingångar men sen är det bara flum... detta måste jag ta tag i på riktigt nu känner jag...
Sättande när jag utmanar med leksak -helt ok! Igår hade jag en lurvig pälsleksak och den var svår, men hon löser det! Sitta kvar är bra!
Tramp på musmatta och sitt på signal var super! Vi ökade avståndet mellan mig och mattan påtok för mycket egentligen, men hon fixade det. Kul att se!
 Vi tog också tag i läggande under gång. Ännu då att hon lägger sig frivilligt när jag går sakta bakåt. Detta var svårt då vi mest tränat sitt sista tiden :-). Men det känns som att jag rätt snart ska kunna få till ett bra läggande!

Jösses vad kul vinterträning är!! Och igår var jag då ut och letade tävlingar till våren, så vi har något att träna mot... Ska bli superkul!!

Hej hopp!

1 kommentar:

Liza sa...

Hm, jag kommer jag också...snart...på träning. Bara den här f-bannade vintertröttheten släpper :P Men snart så...kör vi hårdträning ;)
Kramar