fredag 25 december 2015

julen

... ok, jag hoppar vädret... ;-) I morgon tänker jag ut och spåra med mina fyrbenta! Det räcker väl så??

Jag har känt mig liksom tung hela veckan och igår blev det väl bara för mycket... Jag blir urtrött av att behöva fokusera så enormt som jag gjorde igår. Det var inte ett superhärligt före att köra bil i och det blev väl för mycket när jag redan hade en förkylning eller något i kroppen. Idag har jag mest hållit i huvudet och latat mig... och JA jag var ju bara tvungen att montera ihop julklappen från mamma o pappa... den ville jag ha upp innan storman kom! En väderstation... men jag tycker att den visar väldigt lite... det känns betydligt mer när man är ute, men den tar ju tydligen något snitt så det kanske stämmer...
Sovit en lur försökte jag också, men det är ju helt hopplöst i detta hus att få lägga sig ner och sova!! Hur svårt kan det va!?? Så när jag för 57 gången blev väckt gick jag ner och åt och förundrades över vilken underbart snäll liten skrutt jag har! Hört den förut?? Hon har inte gjort ett endaste dugg sen i måndags och hon bara rullar ihop sig och snarkar när vi äter... och samtidigt är hon nr 2 på listan över våra livligaste hundar...
  När vi fotade julkorten, då var hon den som satt stilla... ingen av oss kunde ens drömma om detta... Jennifer tog på henne tomteluvan och sen satt hon där och tittade... Lizza kunde inte vara stilla en sekund (vi hade inte några andra förväntningar heller, men...), Bira satt där hon skulle, men så fort hon fick en chans så åt hon mossa istället... Siri kom lite bakom och satt och åt pinnar och ungefär samma på Cider. Det tog en liten stund innan alla tittade åt mitt håll :-D :-D.

Så... jag hade ju lovat att träna hund en stund varje dag under julhelgen och eftersom jag jobbade igår måste ju första dagen vara idag och jag började med Allis. Tänkte inte göra så mycket, mest lite sitt i uppflog och sitt kvar. Det gick superbra! Jag satt till en början och använde tennisbollen... rulla sakta, rulla fort (svårt!) Studsa sakta, fort och i olika vinklar. Det var svårast när det gick fort och det blev en längre sträcka, att sitta kvar alltså... I uppflogssittet (sätta sig när jag slänger) gick bättre när jag började klicka sittet och inte "bara" braa det. Jag ställde mig upp och körde lite, kastade även dummyn... Jag tycker hon är väldigt duktig och jag ska se om jag kan köra lite med en annan leksak i morgon och sen är det nog dax att börja testa med longerpiskan...
  Sen gripa... jag tycker det är väldigt svårt och funderar på att vänta till nästa kurstillfälle... Hon griper, ibland på mitt jah och ibland spontant, hon vill helst gripa i kortänden, som en cigarr och hon har ett dåligt håll fast, MEN vad ska jag träna på nu?? Just det, gripa... och det är inte så att hon släpper den en meter bort, nej då, men hon håller inte i den tills jag säger tack. Så här ska man väl kanske analysera vad som tränas och hur slutprodukten ska vara... :-)
 Och när jag ändå var på gång så kunde jag inte låta bli att ta fram  musmatta och visselpipa... och nu hade jag betydligt kortare avstånd, både för henne och mig. Idag upplevde jag dock problemet som att hon satte sig för tidig, före musmattan och innan signal, men det var lättare att "ojdå" och göra om. Blev bra rätt snabbt och jag ökade avståndet lite för oss båda, men inte med en meter eller så utan med bara ett steg för mig!

Cider fick också köra lite. Hon tyckte att sittakvar övningen var väldigt svår! Hon ville leka med bollen hela tiden... och så var hon väldigt duktig en stund och vips så gick det inte längre... och så hade hon bollen innan jag han blinka. Helt klart nyttig övning för henne och givetvis blev det bättre, jag fick bara vara mer vaken och lägga upp övningen så det passar henne.
  Musmatta och visselpipa... Cider är väldigt duktig! Här måste jag definitivt kunna öka avståndet, eller om jag ska testa det i olika miljöer först... Det enda som kan vara ett minus är att hon ibland väljer att lägga sig... Så gäller det att se slutprodukten igen... Stopp-signal betyder stopp-se vad jag vill... Jag vill ha ett sitt och jag tror att jag ska försöka få bort ligget. Hon blir ju kvar även om hon lägger sig, men det känns som hon får sämre koll på mig och så är jag ju så att ett sitt är ett sitt... :-).
 Sen påbörjade jag nostarget med post-it lapp. Men, jag orkade inte riktigt ta det från början (lapp i handen) så jag satte den på skåpet direkt. Det gick kanonfint! Hon såg ju när jag satte upp den och blev nyfiken. Rätt snabbt förstod hon vad jag ville, men det blev inget riktigt flyt i det, men det kan man väl inte riktigt vänta efter bara några klick :-). Nu är vi iallafall på G!

Allis fick också komma in och köra lite nosduttar. Körde lika här, satte den på skåpet direkt. Hon är dock så insnöad på sitt så det gick inte riktigt lika lätt... Men efter en liten stund var hon helt med på noterna, men då hade jag fått ett skräpbeteende IGEN!! Aaaah... Samman med näsan så använde hon en tass. Jag försökte ställa henne så hon var redo för en ny repetition, och då kunde jag få en ren nosdutt, men så fort avståndet blev mer än 20cm så kom tassen... OK, i dirigeringen, som detta ska användas till kommer de aldrig att komma fram till någon target. Har då tassen någon betydelse? Nix pix! Ska jag använda detta till något annat? Om jag ska det så kan det ju ha betydelse och det är onödigt att behöva träna bort tassen först och ju fler repetitioner med tass, desto svårare att få bort... Något att tänka på!


 Hej hopp & håll i hatten!!




Inga kommentarer: