måndag 21 december 2015

stopp!!!

... varför fortsätter du läsa då? Du skulle ju stanna där... 3 steg tillbaka nu ;-).

I fredags så blev det lite stoppträning med Allis och Cider. Om jag står nära så fungerar det bra, är jag längre bort så tycker jag att hon går för långt. Det är supersvårt!! Och det är ungefär detsamma med båda, men Cider är duktigare än Allis, även om hon bjuder lite annat (ligg) vid stoppet ibland.

Med Allis har jag också tränat på sitt i andra situationer. Sitt när jag slänger, sitta kvar när jag tappar godis och sitta kvar när jag leker med tennisboll. Hon är superduktig! Visst försöker hon, men då är jag noga med att ta det hon vill ha och göra om, inte bara stoppa henne, utan göra om övningen helt.

Gripande av föremål så griper hon bra när jag håller i, griper hon från golvet tar hon dummyn som en cigarr... Men, jag får väl träna mer gripande ur handen och köra disken på golvet så rättar det kanske till sig. Hon griper bra även om jag har godis i handen, släpper ibland tidigt, men hon har inte kopplat än att man kan göra nosduttar med något i munnen.

I lördags så råkade jag titta ut genom fönstret, när jag städade som mest och solen såg så fin ut... så jag ringde grannen och hon drog gröten åt sidan och så gick vi på en långpromenad istället. Underbart!! Fast... broddar på!

Sen på kvällen, lagom till jag skulle åka och gratta moster så började det regna... Alltså dåligt före igen... Vet inte om jag orkar mer nu... Sen hem var det bättre och då det fortfarande fanns en snösträng i mitten av vägen upp till oss så kom jag upp för backen också... Väl uppe så var det en isgata... och när jag skulle gå med hundarna fick jag inget fäste alls, fast jag hade broddar... :-(. Panik messade P-O som inte åkt från moster än så de tog med sand och sandade backen. Söndag= kurs och det kan man ju inte missa!! :-)

Ok... så här är det med stoppsignalen på Allis... Hon är smartast i världen ;-)... hon stannar på min signal och struntar i mattan.. och jag blåser tydligen för sent :-D :-D :-D. Vad skönt att få lösningen på problemet... min lilla skrutt... så snabbt kan man väl inte fatta vad jag menar?? Sen fick jag också veta att jag höjt kriterierna lite för fort och att jag ska stå nära och möjligen öka ett halv steg itaget och variera lite fram och tillbaka och... ha ha ha... Jag ska också variera lite träning med att bara kliva på musmattan och att sätta sig (på signal). Hon ska inte heller behöva gå mer än 1-2 steg från belöningen till mattan till en början.
  Nu ska vi fortsätta på detta och så ska jag titta lite mer på mina andra sittanden. Sitt ska bli superbefäst! :-). Sen ska vi gripa och påbörja dirigering till nästa gång. Åh vad kul det är!! Hoppas datum för unghundskursen är dagar som passar oss!!

Nu ska jag försöka få till bra träning nästan varje dag under julhelgen... och det känns super!! Min tanke är också att spåra, och det blir nog juldagen eller annandagen... och på söndagen funderar jag på om jag ska ta Lizza och gå upp till kojan, elda lite och kolla läget inför nyår.

Hej hopp!

Inga kommentarer: