torsdag 12 februari 2009

tick tack...

ja, som vanligt bara rusar dagarna iväg och mina planer på att träna under dagen, när jag är ensam i huset, de är som vanligt skjutna på framtiden... *pust* det vore så skönt att hinna det också. Men, nu får det bli till kvällen istället...


Vet ni!? Jag älskar verkligen den här årstiden!!! Fast jag måste ju hålla med om att det har varit grymt kallt nu, grymt länge... Inte ens när de 3dm trillade från himlen hade vi mildare, -15 och snöfall... Nu har det varit närmare 30 och till och med strax där över på morgonen och ärligt, det är jobbigt, och hundarna tycker mest jag är jobbig som släpar med dem ut... vi kunde väl vänta någon timme!??

Men!! Dagarna är underbara, om än i kallaste laget... men solen den skiner från en klarblå himmel och jag tror att det är just det här vi behöver!! Sol-terapi och att man dessutom måste röra på sig för att hålla värmen, det gör väl inte saken sämre!??

Sen var det det här med kameran... det var inte batteriet, den har sagt upp sig!! Jag bytte till sprillans nya och inte då heller ville den ta några bilder... batteri-lampan blinkade och sen blev allt svart! Ska i alla fall försöka få en ny på garantin...


Funderar lite... trodde jag hittat ett sätt att ställa klockan... Tiden stämmer inte med den tid då jag skriver mina inlägg, men, det var fel... HJÄLP!! Var ställer jag bloggens klocka??


Jo. Idag då tog jag mig en eftermiddags promenix och det var ganska härligt... och så måste jag ju berätta... det finns en del som tycker mina jyckar är lite läskiga... och det har jag full förståelse för, sen tycker jag kanske att man inte behöver göra så stor sak av det, speciellt inte för sina egna hundar. Idag löste en hund det på egen hand och hussen han skrattade när han insåg att Siri tyckte det var toppen med en ny polare, jag tror matten var lite mer förskräckt =) Siri hon stannade bakom mig och jag drog i henne *man behöver faktiskt inte kissa överallt-irriterat* och så slängde jag bak ett öga, för det tog så mycket mer stopp än det brukar! Och då står där en liten bichon frise ( stavas?? ) och flirtar med henne... ååååh sa Tanija, tjena, hon vifftade lite på svansen, men var mest ointresserad ( tills den började springa och hon skulle jaga den ;-) ) Och Siri hon var jätte glad och bjöd snabbt in till lek och han hakade på direkt, hon var väl inge stor och läskig, hon var ju toppen-kul!! Sen kom husse och strax efter matte och då var den roliga leken slut, men Siri hon sa så snällt att hon gärna följde med han hem en stund...


Träningen då! Jo, den går riktigt bra... vi kämpar och vi sliter, stopp-kommando, stå-upp, och sen har jag skrivigt om Siris låda?? Vet din hund om att den har en svans, bakben och så där?? Och att man kan lära hunden att den har bakben... visste du det?? Det är Siris nya utmaning!! Som vi inte hade nog med "inte-slakta-pinnen" övningarna. Jag har nu lyckas klicka upp Siri på en upp och ner vänd back och fått henne att förstå att övningen inte går ut på att hon ska krafsa sönder backen... Och nu ska jag alltså klicka för att hon flyttar på sina bakben... =) Lätt som en plätt... eller?? Det är i alla fall ganska kul, speciellt när det ser ut som att poletten trillar ner (om den nu gjort det ) och de, utan att man själv rör sig, flyttar på bakbenen. Här gäller det från början att vara snabb och klicka för minsta lilla, men samtidigt så ville jag ju inte klicka om hon krafsade...


Sen så har vi också lite problem med att dutta på pinnen som sagt... Tanija hon fattade snabbare än blixten och jag kunde också lägga pinnen på golvet och hon bara duttade, nu måste jag ju läsa vidare hur jag ska göra!! Tror nog jag måste köpa den här boken ändå... Jo, Siri hon tuggar eller snarare är det väl det att hon tror att hon ska ta den i munnen och även om jag gömmer hela pinnen i handen så skickar hon in gnagar-tänderna och tror hon ska bita på den. Började nu med att klicka innan hon biter, när hon är 5-10 cm ifrån och hoppas att det ger med sig! Det är skoj med nya utmaningar och även om mycket av de saker vi just nu tränar inte är till någon större nytta just nu tävlingsmässigt så tror jag att sammarbetet stärks ( optimist ) och att vi på något sätt får lättare för andra moment när vi väl kommer ut! Och vem vet... kanske blir det en tävling i lydnadsklass tre också en dag... ha ha...


Trevlig läs-stund i kylan ;-) !

Inga kommentarer: